Friday, December 05, 2014

Winter

Het is winter in Hong Kong.

De temperatuur is flink gezakt. Zo was het vorige week nog 26 graden en was het vandaag een zielige 11 graden. Voor ons Nederlanders is het nog heerlijk buiten. Je kan namelijk eindelijk eens buiten lopen zonder dat kleffe temperatuurtje. Maar voor de Chinezen is echt de winter ingetreden. Je ziet ze ineens buiten lopen met ijsmutsen, dikke wollen sjaals en van die noordpool windjacks met een dikke bonten kraag.

Iemand trek in een lekkere pan slangensoep?

Ook in de winkels willen ze je graag herinneren aan het koude weer. Zoals je in NL overal erwtensoep pakketten, voorgesneden hutspot en boerenkool kan kopen tijdens deze maanden, zo kan je in HK alles kopen voor de hotpot, staan de reclamebordjes met slangensoep weer voor de etalages in die kleine noedelshopjes en zijn de pakketten met voorgesneden groenten en medicinale kruidenpakketjes niet aan te slepen. 'To keep you warm inside!' En niet te vergeten de kleine warmte eitjes. Ze lijken op stenen, je doet er een zakje in die je moet knappen zodat het warm wordt, een sokje erover en voila. Je hebt 2 warme eitjes voor in je jaszak zodat je je handen kan warmen.



Ook zag ik borden waarop je vriendelijk er aan wordt herinnert om warme kleding aan te doen. Want het is koud mensen! Alsof je er zelf niet op komt om een warme trui aan te doen.

Chiel loopt nog steeds in zijn korte broek. Iets wat een Chinees niet kan aanzien! Het is koud, het is winter, zo wordt je ziek! Bij de voordeur van onze flat zeggen de bewakers elke morgen weer, it's too cold! terwijl ze wijzen naar Chiel's blote benen. Ook in het ziekenhuis vandaag, kwamen wildvreemde mensen naar mij toe. 'It's too cold for Michael! The temperature dropped! May be it's better to wear a long trouser.' Nee, echt?! Al die mensen zitten tijdens de fysio met hun winterjas op een apparaat! Wat eigenlijk ook weer niet raar is want ook al is het koud buiten, de airco moet en zal op invriezen staan.

In ieder geval, wij hebben we nu nog geen last van. Het zal straks best kouder worden en dan vooral in huis! Dat vind ik het ergste van de winter hier. Als het beton afkoelt, dan is het soms kouder in huis dan daar buiten. Ik heb het mobiele kacheltje inmiddels in de huiskamer gezet.



Ik vind het nu nog heerlijk. En vooral die 3 keer in de morgen dat ik ga hardlopen. Ik heb de training weer opgepakt. Ik begin weer bij het begin. 5 Kilometer hardlopen in 8 weken en dan 3 keer per week. Samen met mijn app van de personal running trainer en mijn muziek, loop ik 3 keer per week om 6 uur 's ochtends de boulevard op.  Ik was al veel verder, was zelfs begonnen met een training voor een halve marathon. Maar toen Chiel verlamd op bed lag, toen kon ik het gewoonweg niet opbrengen. Maar nu heb ik er weer zin in.

No comments:

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails