Thursday, April 28, 2016

Oranje bitter koud



Ik hield mijn hart vast. Koningsdag 2016 zou een hele koude worden. En ik had het niet zelf verzonnen hoor. Nee gisteren, 26 april, was een dag die niemand snel zal vergeten. Code geel was afgekondigd door het KNMI vanwege de kou, regen, onweer, hagel en sneeuw! Wat?! Volgens het weer online
zou dit de koudste 26 april ooit zijn! En de vooruitzichten voor 27 april, Koningsdag, zagen er net zo slecht uit. Ik zag die kindjes op de vrijmarkt al zitten...




Vandaag werd het in De Bilt niet warmer dan 7,7 graden. Daarmee is het de koudste 26 april ooit gemeten. Het kouderecord was tot vandaag in handen van 1989 met een maximumtemperatuur van 7,9 graden. Door een stevige wind was het voor het gevoelig vanmiddag zelfs maar 1-4 graden.
Het koude weer gaat gepaard met talrijke buien. Hagel, onweer, windstoten en natte sneeuw speelden het verkeer vandaag parten. In Overijssel, Drenthe en delen van Friesland was het vanochtend glad op de wegen door sneeuw. Lokaal lag vanochtend vroeg een sneeuwdek van 3 cm. De laatste keer dat er zo laat in het voorjaar nog een sneeuwdek lag was in 1979. Toen was het lokaal wit op 2 mei en op 4 mei.


En dat klopte ook helemaal. De wind, de regen, de gladde wegen vanwege de hagel hielden de gemoederen goed bezig. Het was echt een dag voor de open haard, erwtensoep en dikke sokken. Bah. Ik bedoel, ik wil echt niet over het weer zeuren of heimwee krijgen naar HK maar dit is belachelijk!

Ik kreeg ook wel een beetje meelij met Linn. Zij zou naar Best gaan. Naar een openlucht festival. Van 12 tot 12 middernacht. Hoe kleed je je daarop dan? Wie verwacht nou dat je de ski kleding van zolder moet trekken...eind april!!


Enfin, vanmorgen toen we wakker werden, zag ik de zon schijnen! Gelukkig. Ik heb gelijk een berichtje naar Linn gestuurd...'de zon schijnt!!' Ik hoop dat ze vandaag een heerlijke dag heeft zonder al te nat te zijn geregend of blauw van de kou te zijn.


Wij hebben vandaag kalm aan gedaan. Beetje gekeken naar de tv hoe de koninklijke familie rondliep in Zwolle. Natuurlijk een oranje tompouce soldaat gemaakt en daarna zijn we in de auto door de Betuwe gereden. Kijken naar de bloesem en lokale asperges gekocht. Het winkeltje naast de boomgaard zag er super gezellig uit, vol met streek producten en een gezellige oma die niet stopte met praten.
En ik moet zeggen, die vers gestoken asperges smaakten heerlijk!







4 comments:

Mickey said...

op de to do lijst: Naar de oma in het streekwinkeltje!
XXX

Arlene said...
This comment has been removed by the author.
Arlene said...

Ben ook lekker thuis gebleven, alleen s' middags met Marianne naar Louky gereden om haar blij te maken met een nieuwe huisgenoot Pietje de kanarie

Simone said...

Waren even het dorp in geweest, maar met gierende banden weer terug naar huis. Andere jaren klagen over de drukte, nu was er anderhalve paardekop te zien op de vrijmarkt, bij de muziek festivals. Toen we net thuis waren, barstte het los......regen en hagel.....

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails