Friday, April 29, 2016

Pandan plantjes


Ik heb ze eindelijk gevonden! Pandan plantjes! Sinds wij steeds kleine breakjes namen bij Sala in Thailand, had ik deze plantjes al op mijn verlanglijst staan. Daar geurt het hele resort naar de pandan en wordt pandan volop gebruikt in het menu. Ook kregen we 's avonds altijd een flesje met pandan water.

Pandan is een schroefpalm en een tropische plant. Het wordt veelvuldig gebruikt bij bereiding van Aziatische gerechten. De bladeren worden gedroogd of vers in een bundeltje meegekookt bij de rijst (pandanrijst!) of in desserts of curry gerechten. Of ze maken bakjes van de bladeren waar het gerecht in gestoomd wordt.

Ook worden er positieve eigenschappen aan de pandan plant toegeschreven. Zoals een helende werking tegen allerlei tropische ongerieven, een anti-virale werking, anti-alergeen en ontstekingsremmend, enz. En soms heeft het ook een religieuze betekenis. Kortom, het kan dus geen kwaad om het hier en daar in het pannetje te gooien.

Nu alleen nog de plantjes levend houden. Omdat het een tropische plant is, is eigenlijk een hoge luchtvochtigheid noodzakelijk. Maar als ik op internet kijk, zegt de een dat hij vooral binnen moet blijven en een ander zegt dat hij gemakkelijk in de volle grond kan. Ik heb besloten om de plantjes maar eerst binnen te verwennen. Na de afgelopen week en als ik naar buiten kijk ook vandaag, is het weer alles behalve tropisch. Ach ik vraag niet veel. Ik hoef geen 30 graden met brandende zon, maar zo rond de 20 graden moet toch kunnen? En een zonnetje?

2 comments:

Simone said...

vandaag 1-5 wordt je op je wenken bedient!!! super weer hier hele blauwe lucht en ik denk een graadje op 15-16 heerlijk hoor. Goed voor jou en je plantjes.....ruikt inderdaad zo lekker.....citroengras èn pandan..... tropisch lekker!!

Arlene said...

En het gaat elke dag nu warmer worden...yiha

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails