Thursday, May 07, 2015

GRRRR!!!

Ik ben geen held in grammatica, laat ik dat vooral vooraf zeggen. Sommige dingen zijn wel blijven hangen, sommige dingen niet. Zo heb ik als kind nooit begrepen wat je in godsnaam met het 'kofschip' moest doen. En toch gaan sommige dingen ook automatisch.

Nou is mijn oog de laatste tijd gevallen op het verkeerd gebruik van persoonlijk voornaamwoorden en bezittelijk voornaamwoorden. Ik krijg er wat van, als ik zie dat deze voornaamwoorden verkeerd gebruikt worden. Vooral JOU en JOUW.

Een bezittelijk voornaamwoord geeft een bepaalde relatie aan tussen een persoon, dier of instantie MET een zelfstandig naamwoord. Bijvoorbeeld ... Dit is jouw boek ...maar... het boek is van jou

Mocht het niet blijven hangen, gebruik dan het volgende ezelsbruggetje. Je zou JOU of JOUW kunnen verhangen met U en UW. Als je het zorgvuldig uitspreekt hoor je vanzelf of er wel of niet een W achtermoet. Wanneer je U gebruikt is het dus JOU en wanneer je UW gebruikt is het JOUW.

Succes!


No comments:

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails