Thursday, February 03, 2005

reisverslag andy en marry

Nunspeet, 31 januari 2005, 23.35

Marrie en ik zijn vandaag om 9.15 wwer thuisgekomen van onze 8-daagse reis met FOX naar Hongkong. Het bleek een van de "Super City" reizen te zijn van Cathay Pacific, een Chinese vliegmaatschappij. Het was in 1 woord fantastisch, van begin tot eind. Nu was het voor Marrie en mij niet onze eerste reis naar Hongkong. We zijn er samen ook geweest in 2000, toen ik er moest zijn vanwege de deelname van Lucent Technologies'Optical Network Group aan een conferentie over optische telecommunicatie netwerken. Maar deze keer waren wij er voor het eerst sinds mijn pensionering "gewoon" met vakantie.

Op 24 januari zijn we vertrokken, in de sneeuw! Het had de nacht ervoor geheel volgens de weersverwachting gesneeuwd. Peter Jacobs zou ons eerst naar Schiphol brengen, maar de zondag ervoor hadden Marrie en ik besloten om maar met de trein te gaan. Achteraf een goede beslissing, want op de ochtend van vertrek bleken er in Nederland in totaal meer dan 550 km aan files te staan!

Na een perfecte vlucht van zo'n 12 uur (!) met een 4-motorige Airbus A340 van Cathay Pacific werden we naar het Kimberley Hotel aan de Kimberley Road in Tsim Sha Tsui, Kowloon, gebracht. Ik had Ans niet gezien, maar zij ons wel! Heel apart, om 10.000 km van huis opgewacht te worden door je "zusje". Michiel moest werken (tja, iemand moet dat doen) maar wij zouden hem 's avonds ook ontmoeten. Enfin, het waren zes fantastische dagen (het lijkt wel reclame van dat uitzendbureau) van wandelen, metro nemen (wat een perfect, schoon, modern en efficient systeem heeft Hongkong, om jaloers op te worden), taxi's nemen, de toerist uithangen en niet te vergeten: heel, heel lekker en gezellig eten!

Het weer was ook goed. Wel bewolkt, maar temperaturem van tussen de 23 en 27 graden.

O ja, tip van de week: koop in Hongkong een 100 HKD (10 euro) SIM prepaid voor je mobieltje. Dat kost niets in vergelijking tot het gebruik van je nederlandse SIM. Bellen naar Nederland: 7 HKD per minuut, dat is ongeveer 70 eurocent. Met je nederlandse SIm betaal je 2,25 euro per minuut, dat is nogal een verschil!

Onze dagindeling was ongeveer als volgt: om 9.00 uur (later werd dat 10.00 uur) kwam Ans ons ophalen om ergens te ontbijten (b.v. Starbucks of Super Sandwich). Daarna sightseeing of shoppen, lunchen, vervolg sightseeing of shoppen en dan tegen een uur of vier, vijf weer naar het hotel, eben een uurtje uitrusten. Daarna om een uur of acht, half negen dineren. We zijn in verschillende eetgelegenheden geweest waarvan twee keer in dezelfde: Todai, met "all you can eat" aan sushi (ik hoop dat ik dat goed schrijf), oesters, garnalen, krab, rosbief etc. Nou ben ik dol op oesters, dus....

Natuurlijk hebben we ook Peking Eend gegeten, en Thai. Voor het eten zou je zo emigreren!

Zonfagavond hebben we ons afscheidsdiner gehad, bij Nomads, een mongools restaurant.

Bijzonder concept: zelf een bakje vullen met ongredienten zoals rijst en/of mie, vlees en/of vis, groenten, garnalen en wat al niet meer. Daarna een keuze maken uit de mogelijke sauzen, zelf volgens bijgeleverd receptuur samen te stellen en dan bakje met saus inleveren bij de kok die het geheel bereid. In afwachting daarvan kan je een bord nemen met warme of koude schotel zodat het wachten op de kok niet zolang duurt! Heerlijk!

Met het oog op de reis heb ik maar niet teveel en te "spicy" gegeten! Toen het moment van afscheid. Toch traantjes! De terugreis ging ook heel voorspoedig maar was wel 13 uur vliegen (meer tegenwind dan op de heenreis). Gelukkig haalden we na de landing precies op tijd de trein en om vijf over negen stond Peter Jacobs weer bij het station.

Het eerste wat ik heb gedaan is Silke weer ophalen. Zij had het heel goed bij Peter en Marja Jacobs, maar ik heb haar maar opgehaald voordat ze niet meer naar huis zou willen!

Ans en Chiel: heel, heel erg bedankt. Niet alleen omdat jullie gids hebben gespeeld, maar vooral omdat het begrip "zus en zwager" voor ons een geheel nieuwe en hele positieve inhoud heeft gekregen! Bedankt!