Tuesday, January 05, 2016

De feestnummers van security

We zijn weer in HK. De vlucht was rustig en ik heb zelfs geslapen. Chiel niet. Die heeft alle films gezien die er aangeboden werden geloof ik. Op tijd werd de slurf aan het vliegtuig gehangen en liepen we de gang door naar de douane. En bij ons allebei viel het op hoe anders je hier wordt behandeld dan op good 'old Schiphol. Want dat was weer een perfect voorbeeld hoe het niet moet.

En dan bedoel ik niet het inleveren van de huurauto. Nee deze mensen van Europcar zijn klantvriendelijk. Ze willen je helpen. Zo worden wij steeds per auto naar de vertrekhal gebracht omdat zij zelf zien dat Chiel niet makkelijk loopt. Dus ze bieden het zelf aan! Prima service en een vriendelijk woord.

Ik bedoel ook niet het inchecken bij Cathay. Nee, ook deze mensen zijn klantvriendelijk, hebben een lach op het gezicht en zijn aardig. Dat wil je denk ik ook als vliegmaatschappij. Je wil dat mensen vaker met je vliegen en daar hoort klantvriendelijkheid bij. Ze zijn het visitekaartje van de desbetreffende maatschappij.



Vervolgens loop je door naar de security check. Dit is nog maar pas geleden totaal vernieuwd. In plaats van je handbagage checken bij de gate, is dit nu op 1 centraal punt. Scheelt enorm want nu kan je gewoon een flesje water het vliegtuig mee innemen en hoef je het niet weg te gooien. Het scheelt niet in tijd, nee de rijen zijn super lang! Maar voordat je de roltrap op gaat naar de security check, kom je eerst bij poortjes. Voor ons was dit de eerste keer dat jezelf je boardingpas moest scannen. Als het goed is gaan de deurtjes open, zo niet dan blijven ze dicht. Komt geen mens meer aan te pas. Jammer genoeg werkt het ook niet. Ik liep zo door maar Chiel stond vast. Na 5 keer opnieuw te hebben geprobeerd, toen gingen pas de deurtjes open. Oh en we waren niet de enigen hoor die stonden te stuntelen bij die poortjes!

Dan heeft Schiphol links en rechts van die poortjes roltrappen staan. De rechter roltrap heeft daar ook nog een boord boven hangen. Voor priority-members EN voor minder validen en rolstoelgebruikers. Goed over nagedacht denk ik. Jammer is dan wel weer, dat als je die roltrap gebruikt en boven aan komt, een ventje roept 'hallo! die rij is voor priority members!' Waarop ik zeg ' ja dat weet ik maar het is ook voor invaliden" waarbij ik wijs naar Chiel's wandelstok EN het bord met een rolstoel. 'O ja, zegt dat ventje weer, 'loop dan maar door'. Dat ventje zou eens moeten zien hoe dat in Hongkong gaat...

En dan loop je tussen de poortjes door naar het vol automatische security check point. Heeft wat mogen kosten denk ik. De bakjes waar je losse spullen en rugzakken in kan doen, komen automatisch terug. Maar waar Schiphol niet aan denkt, is dat je wel met geld wel van die dure security punten kan kopen, maar dat de mensen die daar achter staan, echt niet van plan zijn om aardig te doen, vriendelijk te kijken en 'God forbid" klantvriendelijk te zijn! Want dat is wat opvalt op Schiphol. Een gebrek aan klantvriendelijkheid. Zo schijnt het normaal te zijn om mensen opdrachten te geven en niet te vragen of ze hun riem willen afdoen. Laat staan dat je het woordje 'alsjeblieft' er achter zegt. Hang eens een bord op waarop staat wat je van pasagiers wil. Dat scheelt ook. Alles beter dan zo'n totaal ongeïnteresseerd persoon die vooral niets wil doen maar alleen wil roepen wat er van je verwacht wordt. Want stel dat zo'n bord er hangt dan had ik zelf mijn schoenen wel uitgedaan en daar niet mee gewacht. Maar het voelt of ieder lachebekje van security zijn eigen regels hanteert.

Zo liep Chiel voor mij uit door de lichaamsscan. En dat is best moeilijk voor Chiel als je je stok moet gebruiken voor de balans. Dus hij staat in die scan, probeert zonder stok te staan, ik sta achter hem voor het geval hij steun nodig heeft, roept zo'n manwijf naar mij 'schoenen uit en in een bak leggen!' waarop ik weer zeg ' alsjeblieft!' 'Het is niet mijn idee hoor, roept zij weer, waarop ik zucht. 'Bent u moe mevrouw?' Ja ik ben heel moe. Heel moe van dit gedoe. Omdat u zo vriendelijk bent! Omdat u met minder valide mensen niet eens rekening houdt, omdat u snauwt, omdat u niet aardig bent. Daar word ik heel moe van! Nog nooit gehoord van het woord klantvriendelijkheid? Denk het niet.



Goh, zei Chiel, waar bleef je nou? Nou ik moest 4 keer door de scan. Ik had mijn armen niet hoog genoeg omhoog, toen stond ik niet exact op de gele voetjes, toen stond ik teveel gedraaid en rara de vierde keer was goed. Natuurlijk deed ze dat express. Het zijn machtswellustelingetjes die gasten van de security. Thuis geen moer in te brengen maar op het werk voelen ze zich heel wat zodra ze een uniform aanhebben. En ondertussen staat Chiel daar in z'n eentje te proberen om 5 bakken plus bagage terug te brengen!

En waar ik me helemaal boos om maak is dat op welk ander vliegveld dan ook, en ik ben op heel wat vliegvelden geweest de laatste 11 jaar, mensen je helpen als ze zien dat je invalide bent maar dat op Schiphol het voelt of ze juist er alles aan doen, om je niet te helpen. Bah.
Hetzelfde geldt voor alle rijen waar dan wel een rolstoel op een bord boven hangt, maar wanneer je daar gebruik van wil maken, dat niet lukt omdat deze rijen volstaan met mensen die niet een lichamelijk iets hebben. Vreemd.

Ik ben eigenlijk wel van plan om eens een brief te schrijven aan Schiphol over het totaal ontbreken van klant gerichte service. Echt schandalig!

4 comments:

Mickey said...

...en als je er werkt is het niet veel beter. Meer dan eens in uniform problemen gehad - en gezien dat ze een captain zo tergden dat hij letterlijk zn broek heeft uitgetrokken en in underwear door de check ging.Idd om knettergek van te worden.Stroop werkt beter dan azijn, maar het lijkt of ze dat vergeten zijn in de training....

Arlene said...

Vooral die brief schrijven of nog beter kijk even of ze een Facebook pagina hebben en zet daar je verhaal op,ik heb begrepen van een kennis dat ze daar dan vrijwel meteen op reageren ( andere bedrijven dan hé ) Prachtig die filmpjes van Chiel!

Conny - De Vlinder said...

Perfect om dat zo van je af te schrijven. Zijn inderdaad super horken hier in Nederland en soms schaam ik me Nederlander te zijn. Zeker op Schiphol is vriendelijkheid ver te zoeken. Maar ook bij KLM. Als je dat vergelijkt met Cathay dan vlieg je nooit meer KLM. Die stewardessen hebben meer interesse in elkaar en laten zich niet zien op een lange vlucht terwijl die van Cathay de hele nacht (bij een nachtvlucht) langs lopen met water of een sapje. En ... ook het licht betijds uit doen. Nou ja, ik kan nog wel even doorgaan....
Succes met de verhuizing terug naar Nederland.
Vriendelijke Groet,
Conny (papillon60@.blogspot.nl)

Blogger said...

With Car Rental 8 you can discover the most affordable rental cars at over 50000 international locations.

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails