Saturday, July 30, 2016

Al even terug maar toch...

We zijn nu precies 5 dagen geleden terug gekomen van onze trip naar Hongkong. Op maandagmiddag stond Lody ons weer op te wachten opeen overvol Schiphol. Ook weer lekker om thuis te zijn. En dan ben je even druk met de was, probeer je de jetlag te negeren en sta je koffie te zetten voor het bezoek. Vandaar nu pas het verslag van de rest van de week.

Maandag
Sinds jaren was het weer mogelijk om per trein op weg te gaan. Met een rolstoel, een looprek en meer aanverwante artikelen was het domweg niet te doen. Maar omdat Chiel al deze hulpmiddelen niet meer nodig heeft, hebben we de sprong gewaagd en zijn we samen de trein ingestapt. Op weg naar het kantoor in Hongkong. Godzijdank hoeven we nooit meer naar China, omdat er 1) geen kantoor meer is en omdat 2) Chiel niet meer werkt voor zijn oude werkgever en 3) wij voorlopig de grens niet meer over kunnen omdat er heel wat gebeurt is sinds wij weer in Nederland wonen.

Maar goed, deze trip maakten we samen iedere morgen. 's Middags kwam hij alleen weer terug per trein en liet zich dan met een taxi afzetten bij het hotel. Weer een stukje meer zelfstandig! En wat waren we trots!

In de tussenliggende uren ging ik heerlijk op stap. Alle heerlijke plekjes ging ik opzoeken. Deze maandag ben ik in de buurt gebleven (want stel dat Chiel belt) en dat was geen straf. En in deze super winkelcentra blaast de airco heerlijk want het was WARM!

's Avonds gegeten met Jos bij ons hotel en genoten van alles!

Dinsdag
Chiel op het werk en ik weer op stap. Mijn eerste stop was bij Sushi One. Heerlijk en wat heb ik dit gemist! Zalig. Voor 6 euro een dienblad vol met heerlijke dingetjes.

Daarna weer lopen. Ik had een boodschappenlijst gemaakt met spullen die ik weer mee terug naar NL wilde nemen. En natuurlijk genieten van het uitzicht, het opsnuiven van de geuren en het genieten van de typische Hongkong dingetjes.

Rond 6 uur zat ik boven op het terras van het hotel te wachten op Chiel. Was heerlijk om te zien als hij weer thuis kwam, dan nog een kopje koffie en weer klaar maken voor het eten. Pekingeend!

Na het eten zijn we naar de Nightmarket gegaan. Ik wilde wat cadeautjes voor thuis kopen en voor Chiel was dit ook weer voor het eerst sinds 4 jaar! Hoe gaaf is dat! Het was wel bloedheet en zeker tussen de kraampjes waar het windstil is, maar toch we hebben het weer gedaan!

Nog een glaasje wijn in het hotel en daarna lekker slapen.

Woensdag
 Wandelen, wandelen en nog eens wandelen. Zalig. Ondanks het bloedhete weer was de luchtvochtigheid een stuk lager dan normaal. En vandaar dat het best helder was in Hongkong.

Ik ben eerst met de was naar Jesse's huis gegaan. Grappig dat alles op de zelfde plek staat en dat ik nog precies weet hoe de wasmachine werkt.

Uurtje gewacht op de was en dan in de droogtrommel. In de tussentijd ben ik naar Mongkok gegaan. Neuzen, kijken, shoppen, eten.

's Avonds afgesproken met de Chinese vrienden. We waren nogal druk geloof ik. Vandaar dat het restaurant ons de beste tafel gaf die er is...ergens achteraf! Maar we hebben lol gehad en genoten van alles!
Donderdag
Alweer op de helft van onze trip. De tijd gaat echt te snel! Opnieuw de trein in...
 toen op de Starferry...

en op Hongkong Island pakte ik de taxi naar Stanley Market. Ik was alweer vergeten hoe slecht de taxichauffeurs rijden, maar na zo'n ritje weet je er alles weer van. Deze chauffeur was niet alleen pulserend aan het gassen maar op de ervaring totaal te maken, maakte hij ook rukjes aan het stuur zodat je behalve van voor naar achter, ook heen en weer in de taxi zat. Fijn. Heel fijn.

Maar ach, dat ben je dan weer vergeten zodra je de markt op loopt! Het was lekker rustig maar helaas was er maar 1 kraampje met hondendingetjes en dat was de reden waarom ik er heen ging.

Dan maar neuzen tussen de andere dingetjes. Ook geen straf. Genoten van het prachtige weer en op tijd weer naar het hotel.

Kopje koffie op het terrasje en wachten op Chiel en Jesse. We gingen eten in Shatin waar we Mark en Kazuko zouden ontmoeten! Lekker Thais gegeten en lekker bijgekletst.

Vrijdag
Vandaag nog de laatste dingetjes halen, shoppen in de 12 dollar shop, deng deng noodles voor lunch. 's Avonds met Jesse naar Annie van het Indonesisch restaurant.

Op de heenweg bleek al heel snel dat we niet alleen met de taxi in een file terecht waren gekomen. De fly-overs stonden vol met voetgangers...ook in de file!

En lieve Annie, onze rots in de branding had alles weer keurig geregeld. Heerlijk gegeten!

Zaterdag
Geen werk, geen trein. Maar lekker ontbijten en samen met Chiel door de stad. Natuurlijk gekeken bij Knutsfort terrace, geshopt bij American Eagle, geluncht bij Agnes B in de K11,

En 's avonds spicy chicken bij het Koreaanse restaurant SU.

Om de overtollige calorieën er gelijk maar af te branden hebben we samen de boulevard afgelopen. En dat ging heel goed! We hebben naar de muur gelopen en terug! En daarna was het tijd voor de inwendige mensch. Wijntje op het pleintje!

Zondag
De laatste dag. En wat kan je beste doen op zondag? Precies. Naar Mongkok! Naar Fa Yuenstreet market. Wandelen tussen de kraampjes en zo hier en daar airco happen.

Lunch bij Monstersushi in Square...

Nog een colaatje bij Wooloomooloo...

en dan alles in pakken en op weg naar het vliegveld. Het ging wel heel snel, voor mij een beetje te snel, maar wat was het super! We vonden het allebei toch wel een beetje thuis komen. Tot de volgende keer maar weer Hongkong!

2 comments:

Arlene said...

Nou zeg jullie hebben een vol programma afgewerkt maar ook volop genoten, en vooral veel lekker gegeten !

Simone said...

En dan zeggen ze dat die typhoon gister/vandaag over Hongkong ging..... volgens mij was ze er al eerder en heette ANS....<3