Monday, September 21, 2015

We zijn er!

Afgelopen vrijdagavond zijn we naar het vliegveld gegaan samen met Jos. Hij vloog toevallig ook naar NL en wat waren we daar blij mee. Chiel's fiets moest ook mee en die koffer is groot en lichtelijk onhandig. Jos sprak met ons af om 9 uur want hij dacht dat hij daarmee genoeg tijd had om zijn spullen in te pakken, nog te douchen en ook nog te eten. Het pakte een beetje anders uit...

Het bleek dat hij ook nog 2 dozen bol met spul moest meenemen van HK naar NL. Dus dacht hij slim te zijn om dat eerst te gaan inchecken bij de airport express. Dan waren zijn spullen al uit de weg en dan konden onze 3 koffers gewoon de taxi in. Alles ging perfect totdat hij bij de taxi opstap plaats kwam. Een hele lange rij mensen stonden te wachten... Dus dacht hij dan neem ik wel de metro. Maar die halte is best een flink eind lopen. Dusom half 9 kregen we bericht. 'Ik ben onderweg en ga eerst even douchen en dan kom ik eraan!'
Helemaal oververhit stond Jos voor de deur om 9 uur. Zijn airco thuis is kapot.

Enfin alles de lift in en op weg naar het vliegveld. Beetje hangen in de lounge en om half 12 moesten we in checken. Gelukkig kreeg Jos een upgrade en kon hij languit bijkomen. Dat had hij zeker verdient!

En toen zaten we in het vliegtuig te wachten totdat we mochten opstijgen. Ik denk dat we wel een uur moesten wachten en dat is best pijnlijk omdat we ook nog eens hoorden dat deze vlucht bijna 13 iur zou duren! Normaal is het 11 uur. Dus alles bij elkaar 3 uur langer zitten in het vliegtuig, blah! We zagen in het vliegtuig al dat we vertraging van 1 uur zouden hebben en dat dus de aankomst in Amsterdam een uur later zou zijn.

De vlucht zelf ging lekker. Het was lekker rustig en iedereen sliep. Soms heb je van die vluchten dat mensen heen en weer blijven lopen, kindertjes huilen en lampjes aan en uit flitsen maar dat was deze keer niet het geval.

En toen kwamen we aan op Schiphol. Natuurlijk op de baan die het verst weg is dus 20 minuten taxien naar de gate. Ook daar duurde het weer even voordat de slurf aan het vliegtuig was gekoppeld maar nu mochten we dan toch eindelijk naar buiten lopen. Jos was heerlijk uitgerust en vertelde dat hij vast zou dootlopen om zijn en onze bagage van de band af te halen. Nou, zover kwam hij niet en wij niet.

Ze zijn namelijk al een tijdje aan het verbouwen op Schiphol en langzaam maar zeker moeten passagiers door nieuwe hallen, nieuwe deuren en nieuwe gangen lopen. Ik bedoel, ik snap best dat het allemaal nog niet vlekkeloos gaat.  Maar het is wel erg zuur om eindelijk die slurf te mogen inlopen en dat de klapdeuren dan op slot zitten!! Absurd! In zo'n vliegtuig zitten toch al gauw 300 man en die stonden nu allemaal voor een dichte deur! En natuurlijk was er niemand in de buurt die de deuren kon openmaken! Dus weer 20 minuten wachten!

Maar goed toen de beveiliging zich eindelijk liet zien, gingen de deuren open en konden we naar de douane. Jos liep vast vooruit...

Hoe groot was onze verbazing toen wij aankwamen bij de douane en daar een absurde lange rij stond te wachten, en Jos dus ook, omdat er slechts 3 hokjes open waren voor 800 passagiers! Prachtig nieuwe grensovergang en met wel 10 balies en 4 automatische balies om zelf door heen te gaan. Maar helaas. Onze douane beambtes deden er maar 3 open. Je snapt natuurlijk wel hoe blij al die passagiers waren!

En het invalide kanaal, in het leven geroepen zodat mensen die slecht ter been zijn, niet zo Lang hoeven te wachten omdat ze dat niet volhouden, dat kanaal stond vol met mensen die niet, ik herhaal, niet invalide zijn!
Super goed geregeld dus.

Ik denk dat hier en daar er nogal wat punten zijn die aan verbetering toe zijn. Net zo als het onduidelijk aangeven in welke rij je moet staan als je NIET uit Europa komt. In de tijd dat wij er stonden te wachten waren er zeker 20 man die al die tijd voor niets hebben gewacht en daarna dood leuk naar een andere rij werden gestuurd. Ik zeg, zet een bordje extra neer en gebruik een groter lettertype. Al met al weer 30 minuten extra vertraging!

Toen wij eenmaal door de douane waten gelopen stond Jos al klaar met alle bagage. Hij een kar vol en wij een kar vol. we namen afscheid en liepen richting de uitgang. En daar stond een legertje douane klaar om weer mensen uit de rij te plukken om in de koffers te kijken. Deze keer konden wij wel doorlopen maar helaas Jos niet. Hij mocht gezellig mee. Voor Jos weer een extra 20 minuten vetraging plus een boete. Echt boffen.

Jacq, chieL's zus, stond te wachten en met haar hebben we nog een bakkie gedaan. En nadat we de auto hadden opgehaald konden wij dan eindelijk naar huis!

En alle kids waren er! Heel gezellig. Frietjes werden gehaald, Leena, Rachida en remy bleven slapen, voetbal werd gekeken en de Albert Heijn weer bezocht. We zijn weer thuis! En Chiel weer aan het werk!

1 comment:

Arlene said...

Ik had jouw gezicht wel eens willen zien toen alles zo tegen zat,volgens mij stond je op ontploffen ! Die kleine heeft Opa zeker gemist,ze ligt zo lekker bij hem!