Tuesday, May 31, 2016

Donker

Chiel kwam gisteravond al later thuis dan normaal. Er was veel file vanwege weer-alarm oranje. Nou zegt ons dat nog niet veel, we hebben niet eens mee gekregen dat je tegenwoordig weer alarmen hebt in NL. Maar goed, om 7 uur was hij eindelijk thuis. Regen, wind en veel auto's op de weg.

We zijn eerst maar gaan eten want Chiel wilde eigenlijk nog een stukje fietsen. De laatste tijd komt het er niet van en als hij dan eindelijk naar buiten loopt om te fietsen, komt de regen met bakken uit de hemel. Hij had goede hoop maar ik zag de bui al hangen...letterlijk! Het begon te regenen en het hield niet op. Ook overdag was het zo'n beetje de hele dag al nat geweest.

Eerst maar koffie dan. Net toen we aan de koffie nipten, hield het op met zachtjes regenen. Dat gaat 'm niet worden Chiel. Het onweer klapte er lustig op los en de regen bleef onophoudelijk naar beneden komen. Ook Chiel zag het niet meer zitten. Niets gaf aan dat het maar een buitje zou zijn. Grijs, onweer, en regen die loodrecht naar beneden kwam.

Dan maar in het joggingpak op de bank. Lekker tv kijken en een beetje hangen. Toen we naar boven liepen om ons om te kleden keken we op het dakterras naast Chiel's werkkamer. Er stond echt een laag water en dat terwijl ik de regenpijp pas had schoongemaakt. Je zou denken dat het water wel weg kon lopen maar door die enorme hoeveelheid water stond het blank. Net als achter in de tuin, het leek wel een zwembad!



Het bleef hard regenen en onweren en om 10 uur 's avonds zaten we ook ineens in het donker! Oeps. We dachten eerst aan een gesprongen stop maar nadat we naar buiten keken, bleek al gauw dat wij niet de enigen waren zonder stroom. Alles was pikkedonker om ons heen. De buurvrouwen hoorde ik al praten toen ze ieder met hun hoofd uit de voordeur staken. 'Druten is donker!' hoorde ik ze zeggen.
Chiel heeft met zo'n telefoonnummer gebeld van de stroom en toen bleek inderdaad dat heel Druten, maar ook Deest en Beneden Leeuwen ook al zonder stroom zaten. Rond 11 uur zou het opgelost moeten zijn zeiden ze.

Ik moet zeggen dat ik niet verbaasd was dat we zonder stroom zaten. Er was zoveel regen naar beneden gekomen! Vanmorgen hoorde ik dat gisteren de hoeveelheid van 1 maand was gevallen. We hebben de kaarsjes maar aangestoken en om half 11 ging Chiel al naar bed. Ik was van plan om te wachten totdat de stroom weer was aangesloten. Anders zou alles ineens toch aan gaan en zou ik toch mijn bed uit moeten komen. Maar gelukkig om 11 uur, sprongen de lampen weer aan, hoorde ik de koelkast weer brommen, ging de tv aan en was er ineens weer licht buiten door de aangesprongen lantaarnpalen.

Nu kon ik naar bed.


Ruim 10.000 huishoudens in het Land van Maas en Waal zaten maandagavond een tijdje zonder stroom.
Het ging volgens netbeheerder Liander om delen van Afferden, Altforst, Appeltern, Batenburg, Beneden-Leeuwen, Bergharen, Boven-Leeuwen, Deest, Druten, Horssen, Nederasselt, Puiflijk en Winssen. Ook RegioTV Tiel ging door de stroomstoring op zwart.
De storing begon rond 22.00 uur. De oorzaak was kortsluiting in een transformatorhuisje in Druten. Rond 23.00 uur meldden diverse inwoners dat ze weer stroom hadden.

2 comments:

Arlene said...

Ja jullie hebben de volle laag gehad ,hier in Nunspeet viel het heel erg mee maar hoorde dat bv Doornspijk 10 km verder het wel weer heel erg was. Gelukkig dat de stroom redelijk snel weer hersteld was je moet er niet aan denken dat alles in je vriezer en koelkast ontdooit!

Yvon said...

En de grap was, volgens de officiele kanalen zaten er 250 huishoudens zonder stroom... Right....

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails