Tuesday, September 16, 2014

Eerste typhoon van het jaar!

Het was even wennen, zo'n eerste typhoon. Normaal gesproken hebben we er al tig achter de rug. De maanden juli, augustus en september staan er om bekend. Maar dit jaar hebben we nog niets gehad, geen waarschuwing, geen storm, helemaal niets!

Gistermiddag was de bedoeling dat we naar fysio zouden gaan, maar toen ik net in de taxi stapte om Chiel te ontmoeten in het ziekenhuis, veranderde de status van T1 naar T3 en zou T8 's avonds afgeroepen worden. Het begon gelijk te regenen en na met Chiel gebeld te hebben, leek het ons slimmer om maar weer naar huis te gaan. Hij reed met de taxi langs het ziekenhuis, pikte mij daar op en samen gingen we weer op weg naar huis. Ook besloten we gelijk om niet naar Shenzhen te gaan de volgende morgen. Met T8 rijdt er niemand op die hangbruggen, en eerlijk gezegd zag ik het ook niet zitten om met de gemiddelde chauffeur, door weer en wind te gaan. Ze rijden normaal al zo slecht, laat staan met rukwinden!



Nou zijn we niet bang voor een beetje regen en wind, maar de ellende is met zo'n waarschuwing dat bij T8 geen taxi meer rond rijdt. En we hebben normaal gesproken al zo'n probleem om 's middags om 5 uur een taxi te krijgen bij het ziekenhuis. Rond die tijd wisselen de diensten van dag naar avond en veel chauffeurs willen je dan niet meer meenemen omdat ze vrij zijn. Laat staan dat het dan T8 is met regen, onweer en storm. Dan kan je het helemaal wel schudden.

We waren goed en wel binnen en toen zagen we het weer al slechter worden. Weinig regen maar de wind was super krachtig! Om 10 uur 's avonds werd T8 afgeroepen en dat wil dan weer zeggen dat alles dicht gaat. Metro's treinen, scholen en kantoren. Dus ik blij! Chiel hoeft dan ook niet naar kantoor!

Ondertussen had ik alles op het balkon al storm-proef gemaakt. Tafels op de kop, stoelen op elkaar en tegen het muurtje aangedrukt, BBQ daar weer strak tegen aan. Vogelkooitjes naar binnen. Toen we naar bed gingen was de wind zo krachtig, dat het leek of de ramen eruit geblazen zouden worden. Nou zitten we ook wel recht in de wind vanaf zee, maar deze keer kwam de wind ook nog van het zuid-oosten. We kregen het dubbelop voor de kiezen!

's Nachts bleef het bonken, loeien en gieren. Het leek wel of er ergens een raam uitgeblazen was en of de hele inboedel een dansje aan het maken was. Toen ik een controle-rondje in het donker door het huis liep, zag ik dat alles op het balkon was verplaatst! Er zat niets anders op om de boel naar binnen te slepen, alleen de wind was zo krachtig, dat ik bang dat de deur er gelijk uit zou vliegen zodra die open zou gaan. Dan maar Chiel wakker maken...

En zo hebben we samen de boel naar binnen gesleept. Hij hield de deur vast en ik rende over het terras achter de stoelen aan ;-) Ach en dan kan je daarna ook niet meer slapen. Kopje thee, bammetje met pindakaas, en toen maar weer slapen.



Rond het middaguur is het van T8 weer naar T3 gegaan. En toen ik ons huisje weer inspecteerde bij de bijkeuken, zag ik dat er een metalen scherm die de airco's aan het zicht moet onttrekken op de 7de verdieping, nog aan 2 schroeven heen en weer aan het slingeren was. Niet goed dus. Gelukkig had de beveiliging van het pand dat ook opgemerkt. Volgens mij doen ze nog niets vanwege de storm, maar het ziet er echt niet goed uit. Als dat ding op mijn dak in de bijkeuken valt, dan weet ik zeker dat hij er dwars door heen komt. En de regen komt als een muur naar beneden...

Enfin, het waait nog als een gek maar we leven nog, geen schade en geen overstromingen. Morgen gaan we alsnog naar Shenzhen.

1 comment:

Simone said...

Jeetje, wat een gedoe allemaal zeg! 's nachts achter je dansende tuinset aan, over al gebonk en gedoe....pff je zal wel niet al te veel hebben geslapen!!! Misschien vandaag een beetje bij bijkomen.....
Hoop dat niet alle typhoons nu in 1 x komen...
Dikke kus

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails