Friday, August 14, 2015

Wit vlindertje


De vlinder kent verschillende symboolbetekenissen. In Japan staat hij bijvoorbeeld voor rusteloosheid en staat een vlinderpaar voor een gelukkig huwelijk. Een witte vlinder belichaamt de geest van een overledenen. Bij de Chinezen staat de vlinder voor onsterfelijkheid en bij de indianen is hij een heler. (www.astrozine.nl)

‘Men’ zegt dat vlinders en vogels de boodschappers van boven zijn 
(https://marreiki.wordpress.com/2014/08/06/vlinders-kleur-en-interpretatie)

Ik word al een tijdje vergezeld door een wit vlindertje. Soms 2 vlindertjes maar vaak is er 1 die in mijn directe omgeving vrolijk rond dartelt.
De afgelopen week in Cambodja, vloog er ook steeds een wit vlindertje mee. Toen ik op ons balkonnetje zat ging er eentje op tafel zitten en scheen niet te schrikken als ik bewoog.. Ik vond het wel typisch maar vond het ook erg mooi om te zien. Mijn gedachten dreven gelijk af naar iedereen die ons ontvallen was. Want ik geloof daar dus in, dat witte vlindertjes symboliek zijn voor overledenen...

Ik zal nooit vergeten dat we jaren geleden ook in Cambodja waren en daar de Killing Fields bezochten in de omgeving van Phnom Phen. Daar, op de Killing Fields zelf, waar duizenden mensen in massa graven liggen en die zijn vermoord door de Khmer Rouge en Pol Pot, op die velden dwarrelden honderden en honderden kleine witte vlindertjes rond. Dat was heel indrukwekkend en een kippenvel moment.

Vorige week toen Chiel en ik samen in het zwembad stonden in Siem Reap, vloog er opnieuw een wit vlindertje rakelings over het water oppervlak en vloog bijna tegen mijn hoofd. Ik tikte Chiel aan en zei, 'Kijk, daar is die weer!' Waarop Chiel gelijk antwoorde, 'ja je broer kan eindelijk mee reizen en het kan geen toeval zijn dat juist deze muziek uit de stereo komt bij de pool-bar...' Ik begreep hem niet want ik hoorde geen muziek, 'hoe bedoel je?' Chiel keek me aan. 'Luister...hoor je het?' En zachtjes op de achtergrond hoorden we het liedje van de Righteous Brothers - Unchained melody die in de film Ghost werd gespeeld.

Over kippenvel moment gesproken...




2 comments:

Arlene said...

Heel mooi Ans en ja hij gaat dus steeds met je mee!

simone said...

Mooi....

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails