Tuesday, October 07, 2014

Gemijmer

Vanmiddag waren we weer bij de fysio. Voordat Chiel zijn oefeningen mag doen wordt altijd de bloeddruk gemeten en vanmiddag was de bloeddruk te hoog. Dat kan verschillende oorzaken hebben. 1) Hij moet best een stukje lopen van de taxi naar de fysio en dat kost inspanning.
2) De afgelopen weken, met al het zakenbezoek, heeft flink wat energie gekost.
3) Hij heeft de laatste dagen niet al te best geslapen.
4) De bloedrukmeter werkt niet al te best.
Na 3 keer meten en nog steeds een hoge bloeddruk, wilde Eddy Chiel niet al te veel belasten. Eerst even wat kleine oefeningen doen, dan naar het zwembad en als hij dan omgekleed was, dan zouden ze nog een keer de bloeddruk meten. Gelukkig was de bloeddruk minder hoog en mocht hij het zwembad in.

Het klasje met de fysiotherapeuten in opleiding waren er ook weer. Gezellig! Ik sprak met een meisje die vertelde dat ze vanmiddag les hadden gehad in de zaal waar wij ook waren, en ze waren allemaal blij dat ze Chiel zagen! Ze vertelde lachend dat ze allemaal Chiel wilden begeleiden omdat hij zo makkelijk is in de omgang, graag hard werkt en nergens mee zit en dat hij ze veel kan vertellen over zijn conditie.

Eddy zwom van groepje naar groepje in het zwembad. Bij Chiel hoorde hij aan wat de leerlingen voor oefeningen hadden bedacht voor Chiel. Te gemakkelijk vond hij het. 'Challenge Michael! Make it more difficult. Hij loves that stuff! If some things are impossible to do for clients, just use their caracteristics. Michael wants to work hard!' En hij heeft gelijk!

Ook hebben we gehoord dat Chiel nogmaals 6 weken, hydrotherapie krijgt. En dat is super nieuws want Chiel voelt het verschil! We zijn helemaal happy!

Chiel deed zijn oefeningen en ik zat aan de kant een beetje weg te dromen. Het gaat zo goed vooruit, en wat kan hij al veel! Ik probeerde me te herinneren wanneer Chiel weer aan het werk ging nadat hij geopereerd was. In mijn herinnering is Chiel alleen niet aan het werk geweest toen hij onder narcose lag in het ziekenhuis, wat natuurlijk niet helemaal klopt. Soms laat je geheugen je in de steek dus toen ik thuis kwam heb ik maar eens mijn blog nageplozen. ( IK ben trouwens niet de enige die daar last van heeft...)

12 dec 2012 - 4 jan 2013 Opname plus operatie plus diagnose dwarslaesie in het Queen Elisabeth Hospital . Ik heb toen ettelijke keren met documenten heen en weer gelopen van het kantoor naar het ziekenhuis die hij moest tekenen zodat de boel op het werk maar vooral door kon gaan.

4 jan 2013 - 8 feb 2013 Dag-opnames in het Kowloon Hospital. Revalidatie voert de boventoon. Tijdens de bezoekuren kwamen de mensen van kantoor HK en van kantoor Shenzhen eens per week op bezoek. Er werd vergaderd in de koffiekamer en aan het bed. En de documenten werden heen en weer gebracht. Ook zijn we op 20 januari, dat was in een weekend, naar het nieuwe kantoor gegaan in Lai Chi Kok. Ze waren net verhuist met het kantoor. De timing had niet slechter gekund. Op
1 februari zijn we voor het eerst naar Shenzhen afgereisd om het jaarlijkse Chinees Nieuwjaar-feestje te kunnen bijwonen. Kostte wat moeite kan ik je zeggen, om zo met de rolstoel en alle lichamelijke ongemakken voor het eerst op pad te gaan.

18 feb 2013 Dit is de periode na Chinees Nieuwjaar. Chiel gaat de rode envelopjes uitdelen aan zijn mensen. In een rolstoel. Ook gaat hij vanaf die dag 2 dagen per week vanuit huis werken. De andere 3 dagen moet hij voor fysiotherapie van 8 uur 's ochtends tot 5 uur 's avonds naar het Kowloon Hospital. En zo waren er vergaderingen bij mij aan de keukentafel eens per week.

15 maart 2013 Vanaf deze datum gaat Chiel halve dagen werken vanuit huis. In de middagen moeten we naar het Kowloon Hospital voor fysio.

20 maart tot 15 april 2013 Deze periode zijn we in Nederland. Onze kleindochter wordt geboren op 23 maart. We vliegen voor het eerst met de rolstoel, looprek en brace. In deze 'vakantie' heb ik de chauffeurspet op. Chiel wil wel naar kantoor. Maar met een dwarslaesie is het een beetje moeilijk autorijden. Dus tussen de familiebezoeken door, gaan we naar Zelhem op 26 en 29 maart en gaan we naar Barneveld op 9 april.

18 april 2013 Vanaf deze dag gaat Chiel dagelijks en fulltime naar het kantoor in Hong Kong. Hij begint 3 keer per week om 10 uur 's ochtends, omdat hij van 8.30 tot 9.30 uur fysio heeft. Om 6 uur 's avonds stapt hij een taxi in terug naar huis.

15 mei 2013 Een gedenkwaardige dag. Vanaf nu reist hij in z'n eentje naar kantoor in een gewone taxi! Ik help hem 's ochtends in een taxi en hij wordt door iemand van kantoor opgevangen. En 's avonds omgekeerd.

7 juli  tot 5 aug 2013 We gaan weer naar Nederland. We hebben een werk-vakantie. Ik mag weer rondjes rijden met mijn kanjer. Behalve familiebezoeken door heel Nederland, gaan we klanten bezoeken en bezoeken we de kantoren in Barneveld en Zelhem. 11 juli naar Eindhoven, 12 juli Zelhem, 17 juli Barvelveld, 18 juli Barneveld, 25 juli Barneveld, 29 juli gaat hij met een collega mee, 30 juli ontvangt hij mensen thuis en op de verjaardag van zijn dochter, 2 augustus, gaat hij naar Barneveld.

6 december 2013 We gaan naar China met een privé busje om naar de fabriek te gaan. Zo kan Chiel met de auto de grens over en kan hij blijven zitten. Reizen met de trein naar China en lopend de grens overmoeten en per metro naar de fabriek gaan is onmogelijk. We willen zien wat we allemaal moeten overwinnen om straks ook weer 2 tot 3 dagen in de fabriek in Shenzhen te kunnen werken.

12 december 2013 Er is 1 jaar verstreken. De rolstoel wordt alleen nog maar gebruikt als we grote afstanden moeten overbruggen. Chiel maakt nu gebruik van de brace en het looprek.

16 december 2013 tot 4 januari 2014 We gaan de kerst vieren in Nederland met de kinderen en kleindochter. Ach en als we er toch zijn, dan wil Chiel ook naar de kantoren in Zelhem en Barneveld. We stappen dus weer in de auto op 18, 19 en 20 december. Daarna is het kerst en oud en nieuw en zijn de kantoren gesloten.

6 januari 2014. We rijden naar Shenzhen. Het jaarlijkse feestje voor Chinees Nieuwjaar wordt gevierd.

25 januari 2014 tot heden!. Het Chinees Nieuwjaar is gevierd en iedereen is weer terug van vakantie. Vanaf deze dag, zijn we 3 dagen per week te vinden in de fabriek in Shenzhen. We overnachten in Shenzhen omdat op en neer reizen niet te doen is voor Chiel.

Als ik schrijf "we" dan bedoel ik ook "we". Ik reis altijd met Chiel mee. Alleen kan hij nog niet vanwege te weinig balans. Hij loopt met de wandelstok zonder brace en dat kan nog wel eens problemen geven. Hij is in totaal 3 keer gevallen. Vandaar dat ik mee ga. Het toilet in de fabriek is 60 meter lopen door een hal, en dat is nog te ver om alleen te doen. Dus dan lopen 'we' gezellig samen. En het dikke tapijt wat in een hotel overal ligt, dat brengt onbalans bij Chiel. Hij voelt niet wanneer zijn voet de grond raakt. Hij is tenslotte nog steeds verlamd aan zijn linker kant.

We oefenen wel in de fabriek en in het hotel of hij zelf al dingen kan doen, zodat hij op een zeker moment alleen naar de fabriek kan reizen. Nog steeds met de auto want tussen een mensenmassa inlopen bij de trein en grens is voorlopig nog niet te doen. Dan valt hij gelijk om. Chiel waardeert het enorm dat ik mee reis. Hij bedankt me elke keer weer. Want als ik heel eerlijk ben, dan is het ook wel bijzonder. Ik werk niet voor het bedrijf, krijg er geen cent voor, heb niets te zoeken in de fabriek, verveel me er te pletter en toch ben ik er 3 dagen per week! Wie doet mij dat na?

Goh, dat gemijmer van mij heeft nog een heel verhaal opgeleverd.

3 comments:

Fiona Teeuw said...

Zo nu en dan de balans opmaken brengt rust in je hoofd. Je bent gewoon de PA en PC (personal coach) voor Chiel! Een dubbele, onbetaalde - maar oh zo belangrijke - job!... MOOI WERK ANS !!

Arlene said...

Helemaal eens met Fiona dit allemaal de revue laten passeren helpt met verwerken en laat je onder ogen zien hoe hard jullie beiden werken aan het herstel en de revalidatie van Chiel.
Heb het al vaker gezegd ,je mag best trots zijn op je zelf en Chiel XXX

Simone said...

Ben het toch zoooo eens met de vorige 2!!! Onderschat niet wat jullie met z'n 2 hebben bereikt and you Know behind every great man there is an even greater women. And so it is!!! Love you two! xx