Thursday, February 04, 2010

Je zal maar een rijbewijs moeten aanvragen

Ik zit hier echt even met kromme tenen en met stoom uit m'n oren!

En ik begrijp dat ambtenaren werken volgens richtlijnen maar de arrogantie en de starheid is werkelijk niet te behappen voor een doodgewone burger die hier niet om heen kan. (En natuurlijk zijn er ook lieve ambtenaren die hun stinkende best doen voor de burgerij! Love you Lody!)

Misschien herinneren jullie nog mijn verhaal over het aanvragen van een aanvraagformulier bij het RDW. Dat was op 11 januari.

Ik heb alles keurig online aangevraagd. Ik krijg een automatisch gegenereerd e-mailbericht. Het is ontvangen en binnen 3 dagen krijg ik antwoord op mijn e-mail, volgens dit bericht. Als ik het bericht goed lees staat er dat zij een aanvraagformulier opsturen naar mijn Nederlandse correspondentieadres. Ik druk op 'reply' en krijg dan als e-mailadres 'info@rdw.nl'. Vervolgens vraag ik of zij misschien dit formulier niet gelijk kunnen opsturen naar HK. Dit omdat ik daar woon.

3 Dagen later bericht. Ze zullen het overwegen...Fijn. Ik antwoord terug dat het heel fijn zou zijn omdat ik immers niet in NL woon maar in HK en dat ik de genomen moeite zeer op prijs stel.

En toen...niets!
3 Dagen gingen voorbij, Op dag 5 nog maar eens gevraagd of het formulier was verzonden naar HK. En opnieuw ...stilte...4, 5, 8, 10, 13 hele dagen later nog steeds geen antwoord van het RDW.

En daar zit je dan. Je krabt je nog eens achter de oren. Ik dacht op tijd begonnen te zijn met het aanvragen van een aanvraagformulier. Ik moet dat verdomde formulier hebben om te kunnen beginnen met het aanvragen van een verlenging van mijn rijbewijs!

Vanmorgen, dus op 3 februari, maar weer eens een mailtje gestuurd naar de heer/mevrouw van het RDW. Het geven van namen doen ze niet. Er staat alleen 'medewerker klantenservice RDW'. Stel je voor dat je echt iemand kan aanwijzen die zich niet aan een afspraak houdt.

Een uur na mijn mailtje kreeg ik antwoord op mijn mailtje. Een ongekende luxe! Schijnbaar was de bezetting hoog! Hierin stond dat ze vanmorgen een mailtje hadden gestuurd waarin ik werd verzocht om mijn gegevens in te vullen. WAT IK AL 3 KEER GEDAAN HAD!!!!

En dat ze trachten en hun uiterste best doen om een email te beantwoorden binnen 3 dagen maar dat dit helaas door drukte, lage bezetting en andere omstandigheden soms niet altijd lukt. Onze excuses daarvoor. En vervolgens staat er dan..."als alles volledig is ingevuld ze het aanvraagformulier opsturen naar mijn Nederlandse correspondentie adres"!

In email 1 staat dat ze het overwegen, in email 2 staat dat ze doen, in email 3 staat dat ze het niet doen! Nog sterker, het is weer hetzelfde berichtje als in email 1. Heb ik nou echt bijna 3 weken verspeeld omdat niemand emails leest? En dan moet ik begrip hebben voor het feit waarom ze niet antwoorden? Ik heb nogmaals een antwoord gestuurd...

Geachte heer/mevrouw,

Als antwoord op uw email het volgende.

Ik heb inderdaad 6 uur geleden een bericht mogen ontvangen van het RDW. Hartelijk dank daarvoor.
Ik begrijp dat het van uw kant niet altijd mogelijk is om gelijk te antwoorden, door drukte, lage bezetting, sneeuw op de rails of andere redenen maar 3 dagen of 13 dagen is toch wel een verschil.

En al met al heb ik nog steeds geen aanvraagformulier toegezonden gekregen! Ik ben hier nu vanaf 15 januari mee bezig.
Het punt is, omdat ik niet in Nederland woonachtig ben maar in Hong Kong, zo'n 10.000 km verderop, ik totaal afhankelijk ben van een online aanvraagprocedure. Voordat dit aanvraagformulier, mocht u welwillend zijn, in Hong Kong is aangekomen er weer 2 weken over heen zijn gegaan.

Mijn rijbewijs is verlopen op 30 maart 2010 en ik dacht ruim op tijd begonnen te zijn met het aanvragen van een aanvraagformulier!
Dan heb ik het nog niet eens over het uiteindelijke doel, namelijk een verlenging krijgen van mijn rijbewijs.
Die, door redenen aangegeven door het RDW, niet naar mijn huidige woonplaats gestuurd kan worden maar naar mijn nederlandse correspondentieadres!

Misschien kan u ook enigszins begrip opbrengen voor mijn situatie,

Met vriendelijke groet,
Ans Honig-Voogd

Gelukkig kreeg ik weer een automatisch gegenereerd e-mailbericht. Het is ontvangen en binnen 3 dagen krijg ik antwoord op mijn e-mail. Wordt vervolgd.

6 comments:

Familie van Mierlo said...

En ik maar denken dat alleen de Chineze ambtenaren zo waren....misschien moet ik mijn mening toch iets bijstellen, Ambtenaren in het algemeen (uitzonderingen daargelaten) zijn niet geprogrammeerd om mee te denken!!!

Mickey said...

je ZOU ze toch.....

Sanne said...

Je zou toch met een machinegeweer onder je arm in een vliegtuig naar NL stappen...

Lody said...

Ja wat kun je daarop zeggen (zelf een ambtenaar). Af en toe schaam ik me dood om dat toe te moeten geven......... Hoop voor jou dat er binnen de RWD iemand opstaat die nog iets van eergevoel heeft en de intentie om zijn medemens te helpen en niet af te serveren.

een ambtenaar met plaatsvervangende schaamte!

ARLENE VOOGD said...

Ja de bureaucratie bij dit soort logge instanties drijft velen tot wanhoop,er is al commotie over ontstaan na een uitzending hierover van RADAR,misschien moet jij je verhaal ook eens naar hen mailen.Blijkt vaak te helpen want als zo'n programma zich er mee bemoeit kan er ineens heel veel en vlug!
go for it girl!

Lody said...

Heb nog even nagedacht Ans, maar wat als je nou gewoon ca. 14 maart voor twee weken naar Nederland komt, is het gewoon opgelost :)! Kost wat maar dan heb je ook wat.

Lody

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails