Sunday, March 02, 2014

China en verjaardag

Ik had al eerder een berichtje willen schrijven maar door de drukte thuis en de censuur in China lukte het gewoonweg niet. Ik geloof dat China het nog steeds niet goed vind wanneer mensen op Facebook en Blogger iets willen schrijven.


Afgelopen donderdag morgen om half negen stond het busje weer voor. De spullen er in, wij erin en een collega erin en daar gingen we. Op weg naar Shenzhen. Het duurde niet lang voordat we de grens overgingen en om 11 uur liepen we met z'n allen de fabriek binnen.


Chiel ging aan zijn bureau zitten en binnen no time stonden er al collega's om hem heen die allerlei vragen op hem afvuurden. Hij ging meeting in en meeting uit. Ik had me geïnstalleerd aan een leeg bureau. Beetje internetten, beetje haken, beetje op het dakterras rondkijken. Heerlijk in het zonnetje en ik vond het erg leuk om te zien wat de mensen verbouwen op het terras. Natuurlijk allerlei prachtige bloemen maar ook o.a. sla en broccoli. Echt gaaf!



En natuurlijk steeds met Chiel op pad. Hij wilde alleen de wandelstok en het wandelrek meenemen maar als oefening bleef hij met de wandelstok rond lopen. Maar dan heeft hij nog wel een steuntje nodig aan de linker kant. En dat was mijn rol. Dus moest hij naar het toilet dan liep ik mee. Zonder steun is het echt te ver. Nou moet ik wel zeggen dat de afstand naar het toilet echt een rond eind is. Het zal gauw 50 meter heen en 50 meter terug zijn. Het blijft natuurlijk wel een fabriekhal waar je door heen moet lopen.



En tussen de middag aten we lekker aan het bureau. Fried rice with egg. Echt super lekker!

's Avonds zijn we niet terug naar HK gegaan maar hebben we overnacht in een hotel. Het is veel te ver en te vermoeiend om op 1 dag op en neer te gaan. En het is een prima hotel dus ook geen straf om daar te zitten. 's Ochtends stond de chauffeur weer voor de deur en gingen we voor nog 1 dag naar de fabriek en 's avonds werden we weer opgehaald door het minibusje om terug te gaan naar HK.

Onze chauffeur scheurde als een idioot door Shenzhen. Hij had haast. Hij moest nog naar een bruiloft 's avonds. Of we het erg vonden als hij gelijk zijn vrouw oppikte uit Fanling. Tuurlijk niet. Gewoon doen. Om 8 uur stonden we weer in onze eigen huiskamer. En die avond hebben we Jos weer gezien. Altijd leuk.

En toen was het zaterdag 1 maart. Chiel's verjaardag!


Voor mij begon de dag weer vroeg. Eerst een pavlova bakken, toen boodschappen doen samen met Chiel en gelijk even naar het horloge mannetje. Hij had van mij een nieuw horloge gekregen en het bandje moest worden ingekort. En als hij is de rolstoel meegaat dan kan hij de boodschappen op schoot houden. Nadat alles was gedaan hebben we nog een stukje op ons plein gelopen en de nieuwe Koreaan eens uitgeprobeerd bij ons in de buurt. Erg lekker trouwens. Voor herhaling vatbaar!

Daarna stond ik weer in de keuken. Groenten grillen, lamsbout de oven in, en pasta maken! Dat doe ik dus niet weer voor 10 man! Mijn hemel wat een werk. Wel lekker maar veel werk.
Onze Chinese vrienden plus Jos kwamen 's avonds eten voor Chiel's verjaardag. Om half 6 had ik de laatste tortelli gevouwen en om 6 uur stond Silla al voor de deur.

Een voor een kwamen ze binnen druppelen. Silla, Lydia en Rain en Lydia's zoon Brian, Pam en haar dochter Tiffani, Jos en Crystal. We hebben heerlijk gegeten, ontzettend gelachen, veel te veel wijn gedronken en spelletjes gedaan.


Tussen door nog Facetime gesprekken met de kids en met Leena en kregen we nog bezoek van Jesse en Mabel. Voor zijn verjaardag hebben ze kaarten voor 9 maart van de Rolling Stoned geregeld in Macau! Helemaal super!


Vandaag gingen we nog even door. Lunchen met Jesse, Jos en Mabel. Bij het W-hotel. Man oh man, wat is dat lekker! We hebben zo veel gegeten dat we het avond eten maar hebben laten zitten...we zitten nog steeds vol.

Morgen weer naar de fysio en naar kantoor in HK. En 's avonds is Mickey in het land! Gezellig!




1 comment:

Arlene said...

Dus...een super verjaardag voor Chiel,drukte voor jou maar ook veel gezelligheid en warmte van jullie Hongkong familie!Wat betreft China en censuur,gisteren zagen we op TV beelden van een demonstratie in Hongkong van journalisten tegen de censuur maar men zei ook dat het er op leek dat Peking steeds meer invloed wil in Hongkong.Vraagje is mijn kaart voor Chiel nog op tjd aangekomen?Ben hier benieuwd naar omdat Post.nl nu datum van bestelling aangeeft op de site,heb hem ruim op tijd verzonden.En jullie gaan naar de Stones goed hoor!

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails