Thursday, November 29, 2007

Shanghai


Shanghai straatje

Een onverwachts uitje! Daar hou ik dus wel van!
Dinsdagmorgen om half zes opgestaan, taxi in naar de airport, inchecken voor de vlucht en we waren op weg.

Bij aankomst in Shanghai bleek het al gauw: HET WAS STERVENSKOUD!!!!! Gedver, 10 graden maar! Ik had nog een jas meegenomen maar Chiel had alleen een dun vestje bij zich, hmmmm... niet zo slim misschien....
De groenteboer!


Bij Paul op kantoor

Paul en Chiel hadden het nodige te bespreken en Nuan en ik zouden eens gaan rondkijken in Shanghai. Eerst naar een tempel en daarna naar een overdekt marktje met "veel voor weinig"! Het eerste wat ik gekocht heb was een dik vest voor Chiel. Met zo'n dun ding kom je misschien de winter wel door in Hong Kong, maar in Shanghai krijg je het daarmee niet warm. (Chiel was erg blij met de aankoop!)

Rond vijf uur waren we terug, naar het hotel Ambassador wat gelijk naast het kantoor staat. Heel handig. Spiksplinter nieuw en heel groot. Helaas staan er chinese meisjes achter de balie, die werkelijk geen idee hebben hoe ze daar terecht zijn gekomen! Maar goed. Eerst krijg je een kamer met ontbijt, dan ga je naar je kamer, staan er 2 bedden...hmmm...dus terug naar de balie.

Of ik misschien een kamer kon krijgen met 1 kingsize bed. Geen probleem. Brengen jullie dan ook gelijk mijn koffer naar de nieuwe kamer? Maar natuurlijk, daar zorgen wij voor! Kom ik op mijn nieuwe kamer, geen koffer! Bellen, o ja...vergeten...maar het komt er zo aan! Na een half uur maar eens gaan kijken of ze van de 10 gasten in het hotel, mijn kamer wel konden vinden...Enfin, na nogmaals gebeld te hebben, kwam mijn koffertje op de kamer. Pffff.....

Toen naar het restaurant. Heel groot, heel nieuw, geen gasten! Nuan en ik waren de enige. Maar wij zijn aan de watermeloensapjes gegaan en even later kwamen Chiel en Paul ook voor een biertje.

Heerlijk eten met prachtige gerechten!

Daarna zijn we naar een restaurant gegaan om Peking Eend te gaan eten. Erg lekker, typisch chinees tentje. Daarna zijn we naar de Glamour Bar gegaan. Prachtig uitzicht op de Bunt, hele trendy tent en overwegend westerlingen die daar rond lopen. Daar hebben we tot een uurtje of 12 gezeten en toen was het tijd om naar bed te gaan.

Een perfect bed trouwens! De matras was goed, de kussens waren goed en het bed was heel erg groot! Heerlijk geslapen en de wekker liep weer af om 8.30 uur.

We hadden allebei flinke honger (zal wel door de jetlag komen, ha ha ha) dus op naar het restaurant. We hadden een bonnetje voor het ontbijt gekregen dus ik gaf die keurig af aan de dame die ons al op te wachten stond.
Wat bleek? Je krijgt alleen ontbijt voor 1 persoon! Wat?! Ja zeker! Waarom zouden we dat willen? We checken samen in, dus we willen ook allebei ontbijt! Hmmm...nee dat kan niet...daar moet je extra voor betalen... Ik was helemaal opgefokt. Later toen het Chiel lukte om mij enigszins te kalmeren begreep ik het weer....ik ben in China!

Het ontbijtbuffet, waar ik dus voor moest betalen, zag er prachtig uit. Maar alles is Chinees! Dus heerlijke warme noedels, in alle soorten en maten, en een handjevol broodjes. Van zeker 3 dagen oud....gedver. Dan maar een glaasje sinaasappelsap...oh nee, dat hebben we niet....wel guavesap, komkommersap, bietensap en duriansap....maar geen sinaasappelsap. ARGHHHHHH!!!!

Nou ja, later zie je alles weer in perspectief.

Na het ontbijt zijn we naar kantoor gegaan. Nuan en Paul waren er al. Chiel moest samen met Paul door de papieren en Nuan en ik zijn in de taxi gestapt naar de antiekmarkt. (met dank aan Jesse die het keurig op een papiertje had staan!) Een supermarkt! Een aanrader voor iedereen die naar Shanghai gaat.
De antiekmarkt.

Stalletjes met een hoop spullen maar ik betwijfel of er ook een antiekstuk tussen zat. Echt heel gaaf. Later zijn we de weg overgestoken naar een soort van vogelmarkt. Wat we daar zagen was niet te geloven! Er liepen chinesen rond met vachten van tijgers, tijgerklauwen en tijgertanden. Vreselijk.
Maar later zagen we ook vogeltjes, vissen, schildpadden en dergelijke. Het was erg leuk om te zien.

Potjes met levende krekeltjes erin. Zo hou je de zomer lekker in huis!

Voor we het wisten was het weer tijd om naar het vliegveld te gaan. Pudong. Nieuw maar bijna altijd vertraging. Deze keer ging het trouwens gesmeerd.

We zijn eerst per taxi naar de Maglev trein gegaan. Een trein die op een magnetische baan rijdt en die 431 km/uur rijdt! Spannend. Wij dachten dat je ergens in de stad wel een station zou hebben, maar het tegendeel was waar. Je rijdt bijna tot aan het vliegveld en vandaar mag je voor 50 yuan (5 euro) de trein op. Binnen 8 minuten ben je op het vliegveld.
Maglev train station.

Toen we aankwamen konden we gelijk een vlucht eerder terug naar HK nemen. Geweldig! En om 10 uur waren we weer thuis.


No comments:

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails