Wednesday, February 17, 2010

Nepal 3.

Dag 4. Pokhara

Na het ontbijt vertrokken we weer uit Chitwan. Na de hopman uitgezwaaid te hebben konden we weer aan een 6 uur durende rit beginnen. Nu zouden we nog dichter bij het Annapurna Massif terecht komen en we hadden er heel veel zin in. Deze keer scheen de zon volop en konden we echt genieten van de reis.

We vroegen de chauffeur om zo nu en dan te stoppen zodat we foto's konden maken van het prachtige landschap. Het ziet er ruig uit met al die bergen, rotsformaties en de heldere ruige rivieren.

Eigenlijk sneller dan verwacht reden we Pokhara in. Een heel leuk stadje wat vooral gebruikt wordt door mensen die de bergen in gaan. Pokhara is de tweede toeristische stad maar zo anders dan Kathmandu. Het ziet er lieflijk uit, de mensen zijn super relaxed en de enorme keus aan restaurantjes is bizar!

Ons hotel lag aan de andere kant van het Phewa Meer en je kon alleen per pont er naar toe. En inderdaad, je had een prachtig uitzicht op Fishtail Mountain.

Het hotel bestond uit diverse huisjes en bij het inchecken zagen we dat zelfs Prins Charles hier gelogeerd had. Het kan dus niet echt slecht zijn, toch? Dezelfde route die hij de bergen in heeft gemaakt kan je trouwens nu ook volgen als de Royal Trekkingtrail.

Dezelfde middag zijn we Pokhara ingetrokken. Als je rechts gaat bij het hotel loop je het stadje in waar alleen maar de lokale bevolking zich ophoudt en als je links ging zou je in het toeristen gebied komen. Dat toeristen gebied is enorm groot! De weg die er door loopt hebben we afgelopen en dan sta je ineens onder aan de berg waar para-gliding populair is.

Overal restaurantjes, North Face-winkeltjes, winkeltjes waar je alles kan kopen om de bergen in te gaan, echt een heel gezellig gebied. Daarna wilden we de andere kant op maar dat zag er heel triest uit. Alle afval op straat, afgebroken huizen, kortom niet zo'n lekkere plek om te lopen.

's Avonds hebben we gezellig gegeten bij een Nepalees en enorm genoten van de vegetarische maaltijd en bij terugkomst in het hotel hebben we nog een wijntje gedronken bij de grote openhaard. Daar raakten we in gesprek met een Duits echtpaar die zaken deden in Kathmandu. Heel gezellig en voor we het wisten was het al 10 uur! Hoog tijd om naar bed te gaan want morgen om 8 uur zou de gids klaar staan. Ik heb trouwens genoten van het iets zachtere bed en een goede douche!

Dag 5. Tempel bezoek, Devi's Fall, Boat ride, Tibetian Refugee Camp

Het was weer een prachtige dag. Overdag is het trouwens zo'n 20 graden en zodra de zon ondergaat is het steenkoud! Zo'n 5 graden. Je moet dus altijd iets warms bij je hebben anders ben je de klos.

De gids stond te wachten en als eerste stond de boottocht op het schema. De boottocht zou voeren naar het enige eiland wat Nepal bezit. Natuurlijk staat op dit ienieminie eilandje en tempel wat deze dagen veel bezocht werd i.v.m. de verjaardag van Shiva.

Vervolgens gingen we per taxi, dit keer een Hyundai Atos i.p.v. een Suzuki Alto, het dorp in. Volgens onze gids allemaal wereldberoemde plekken. Zoals een grot waar een rots instaat die lijkt op een monnik, een rivier met wit water, een rivier waar ooit een Zwitserse dame die op huwelijksreis daar in is gevallen en overleed, haar naam was Devi, een andere grot waar een tempel bovenop staat, kortom allemaal wereldberoemd!

Nou het viel allemaal erg mee. De plekken die we bezochten waren het bekijken niet waard maar we kunnen nu wel zeggen dat we er geweest zijn. Ik vond het bezoek aan het Tibetaans Vluchtelingen Kamp wel erg indrukwekkend. Allemaal kleine huisjes met vooral bejaarde vluchtelingen.

Maar het is wel duidelijk dat Pokhara echt is bedoeld om doorheen te trekken en dan de bergen in te gaan want de bezienswaardigheden zijn minimaal. Trouwens die tochten zijn niet allemaal gelijk naar de Mount Everest. Er bestaan heel veel tochten die verschillen van 3 uur tot 4 weken. Helaas wist ik dit niet toen we de trip boekten anders waren we zeer zeker de bergen in gegaan. Nou ja, dit doen we de volgende keer dan wel.

Die avond werd de verjaardag van Shiva gevierd. En wat een feest was dat! Overal in de stad werden grote vreugdevuren klaar gezet en om 8 uur zou de fik er in gaan. We zaten in een restaurantje met zicht op het vuur.

Eerst werd het vuur aangestoken en werden er offeringen in het vuur gegooid, zoals bloemetjes en wijn en eten, dan werden er grote suikerrietstengels in het vuur gestoken die daarna op de straat werden gemept wat weer een grote knal veroorzaakte.

De kapotgeslagen stegels werden gelijk opgepeuzeld en daarna was er muziek en werd er gedanst! Prachtig feest en heel bijzonder om mee te maken.

Dag 6. Vlucht terug naar Kathmandu

Vandaag gaan we vliegen naar Kathmandu. Dit keer geen taxi rit van 8 uur over hobbelige wegen maar heel luxe een vliegtuig in. Schattig klein vliegveldje met een dakterras waar je het Massif duidelijk kan zien. Helaas was het weer in Kathmandu zodanig dat we 3 uur vertraging hadden op een vlucht van 35 minuten!

Maar goed, we hebben ons vermaakt op het dakterras en jammer genoeg wordt slecht aangegeven hoe het staat met de vertrektijden, zodat we 2 uur op een houtenbank binnen hebben gezeten bij de gate. De beveiling op zo'n klein vliegveldje is trouwens nog ouderwets. Je wordt wel 10 keer gefouilleerd en elke keer de koffer opmaken. Mijn aardewerken spaarpot die ik in Kathmandu had gekocht was steeds een punt van discussie. Maar goed.

Eindelijk konden we het kleine vliegtuigje instappen en we hadden goed opgelet. Chiel en ik zaten achterelkaar aan de linker kant en vandaar heb je een prachtig uitzicht op de Himalaya. Supergaaf!! Blijft toch een vreemd gezicht dat als je langs vliegt de bergen hoger zijn dan het vliegtuig! En ik was blij dat we geen Himalaya vlucht hadden geboekt voor 120 usdollar. Die trip gaat langs de bergen en weer terug. Deze trip van Pokhara naar Kathmandu duurt ook 35 minuten maar dan voor 90 usdollar!

Kathmandu.

We kwamen weer terecht in het Yak & Yeti Hotel. Omdat het reisbureau niet helemaal goed hadden opgelet, kregen we deze dagen geen gids mee. Geen probleem we kunnen onszelf wel redden.

We zijn Thamel ingelopen. De toeristische plek van Kathmandu. 10 Minuten lopen vanaf ons hotel. Grappige plek met heel veel toeristen winkeltjes en het aanbod van Hasj was enorm groot! Het deed me denken aan Tunesie waar je zodra je een blik werpt een winkeltje in, de verkopers je naar binnen roepen. Bietje irritant maar we hebben ons daar een middagje goed vermaakt.

De volgende dag hadden we een hele dag te killen voordat we terug zouden vliegen naar HK. Toch nog maar een gids geregeld van het hotel en hij bracht ons naar Pathan. De enige plek in Kathmandu die we nog niet gezien hadden.

Ik vond het super leuk. Opnieuw veel oude 'midieval' tempels en gebouwen. Ik kan er geen genoeg van krijgen! We hebben vriendjes gemaakt, rond gelopen en koffie gedronken. Echt leuk.

Daarna gingen we naar de Swayambhunath Stupa met de Monkey Temple. Bijzonder, leuk om te zien. Ik heb nog melk geofferd om de Stupa wit te kunnen schilderen en onze gids deed erg zijn best om het ons naar de zin te maken.

Daarna terug naar het hotel, uitchecken en het vliegtuig in.
Het eind van een heel bijzondere vakantie!

De foto van Pokhara vind je hier! En de foto's van Pathan vind je hier!

3 comments:

Mickey said...

Jongens, wat een heerlijke verhalen en prachtige foto's, echt weer een belevenis!!!
Dikke kus uit nog steeds koud NL!

Lody said...

I.d.d. heerlijke verhalen. Zou bijna zeggen daar kan Chris Zegers nog van leren hoor. Heel mooi en wat een prachtige foto's en leuke filmpjes.

Knuf,
Lody

Fiona Teeuw said...

Dank je wel Ans voor het leuke verslag. Echt een plezier om te lezen. De komende dagen bekijk ik rustig al jullie foto's.