Thursday, October 19, 2006

De paardenraces!

De laatste 4 jaar zijn Chiel en ik uitgenodigd door zijn voormalige werkgever, om de paardenraces bij te wonen op de Happy Valley Racecourse. En dit jaar kregen we opnieuw een uitnodiging.

Na wat heen en weer gebel, spraken we af om met z'n allen richting Happy Valley te gaan rond 6 uur. "We gaan lekker met de tram!", zei Pim. "Das veel gemakkelijk want met een taxi is niet te doen. Alles staat vast tegen die tijd." Dus wij in de tram... Achteraf gezien hadden we best met een taxi kunnen gaan. Dat had zeker een half uur gescheeld, en een stijve nek, want Chiel kon niet rechtop staan in de tram die in 1903 al rond reed in HK maar goed, je weet niet alles van te voren. In de tram kregen Chiel en ik nog koekjes van een oud chinees vrouwtje omdat Chiel was opgestaan voor haar in de tram. Zo lief!

Bram had er zin in. "We gaan wel gokken, he Ans!" Nou ben ik geen gokker, snap de lol er niet van, maar hier kan je nog voor 2 euro een gokje wagen. Kost niet gelijk een heel maand salaris.

Eindelijk waren we dan aangekomen. Drommen mensen probeerden zich een weg te banen richting het stadion. We liepen allemaal als een kievit achter Steve aan want hij wist de weg. We mochten de gewone ingang overslaan. De VIP-ingang moesten we hebben! Kijk, dat klinkt al goed. Eenmaal binnen gekomen in de VIP-lounge die Pancy geboekt had, zag ik 2 gedekte ronde tafels met een heerlijk buffet erom heen. Op het terras buiten stonden de eerste gasten al lekker aan een drankje. Gezellig!

Na verloop van tijd kwam Bram weer langs. "Gaan we nog een gokje wagen? Weet jij hoe dat werkt?" "Nou, ik heb geen idee maar Rain weet het vast wel. Weet jij al op welk paard je wil wedden?" We hadden allebei geen idee, dus eerst maar eens over de ballustrade hangen om de paarden goed te kunnen zien. Terwijl we samen aan een drankje nipten, kwamen de eerste paarden de stallen uit om op de paddy rond te lopen. Dan kunnen de mensen zien, hoe het paard erbij staat, zal ik maar zeggen.

"Dit is een leuke!", riep ik enthousiast naar Bram. "Tis een schimmeltje!" Je begrijpt dat we allebei totaal geen verstand van paarden hadden, dus voor mij komt het echt aan op kleur, naam of dat er een leuke jockey op zit. Niet wetenschappelijk onderbouwd dus...
"Nee joh, hij heeft zo'n grote kont!", lachte Bram. "Dat kan nooit hard gaan."
Terwijl iedereen z'n keuse aan het maken was, had ik mijn besluit gemaakt. Ik ga gewoon voor het schimmeltje! Ik snap er toch geen barst van!

Rain vulde het formuliertje in. Ook weer zoiets. Er staat zoveel op dat ik geen idee heb wat ik moet aanvinken. "So which horse?", vroeg Rain aan mij. "Number 10!" "Why?" "Because I like the color!" "Ohh ...okay!"
Je zag hem denken, die meid spoort niet. Op het grote bord stond dat dit paard geen schijn van kans had tussen de andere 11 paarden. Dit paard zou op elke ingelegde dollar, mocht die winnen, 40 dollar uitbetalen. De favoriet betaald soms maar 2 dollar uit op elke ingelegde dollar. Niet slim om dus op dit paard te wedden.
"Only bet on 1 horse?" "Yes" "So how much money?" Ik keek naar Bram. "Doe toch gewoon 100 hkd!", zei Bram. "Ok, 100 dollar", zei ik. (10 euro) "Wauw, so much! You are a rich-bitch", lachte Rain.
De Honky's gokken met 20 hkd of 50 hkd. Ze lezen de krant voor het laatste nieuws over de paarden, houden de gewonnen races bij. Ik en Bram dus niet.
Toen het formuliertje van Bram ook was ingevuld (Bram koos nummer 4 vanwege de smalle kont) gingen we naar de kassier. "Nou, ik ben benieuwd", zei Bram. "Straks winnen we nog!"

En dan gebeurt het. Het startschot gaat en de paarden racen de hokjes uit. Iedereen schreeuwt zijn paardje naar de eindstreep. We stonden allemaal aan de ballustrade. Chiel geloofde het wel. Hij zat lekker met z'n bordje beenham op een stoel. "Welk nummer Ans? Nummer 4?"

Op het grote bord waar je de live beelden ziet, verschieten ook steeds de nummers van de eerste 4 paarden in de race. Hihi, nummer 10 op de 3 plaats, nee... wacht even... op de 2 plaats... nee krijg nou wat... nummer 1!!!!
Ik kon me ogen niet geloven. Bram ook niet en de rest dus ook niet. Geen favoriet, stond er slecht voor en toch won mijn schimmeltje! Yeah!!!
Ik zeg dus tegen Chiel, dat ik gewonnen heb. Gelooft hij me gewoonweg niet! Nou ja! Na 5 minuten mag je dan je prijs gaan innen. Heb ik dus even met mijn boerenverstand van paardenzaken toch nog 4000 HKD gewonnen! 400 eurootjes!

Nou mijn avond kon niet meer stuk. Bram heeft ook nog wat gewonnen en Pim ook. Hij had gewed op de favoriet en was denk je? Hij won 19 hkd! Bijna 2 euro!
Ik heb nog geprobeerd om wat wedjes te leggen maar dat is op niets uitgelopen. Helaas. Maar ik heb nu nog 3500 HKD over en daar ga ik morgen eens fijn van shoppen.

Enne... als jullie thuis nog advies willen hebben over paardenraces, jullie mogen me altijd bellen hoor!

1 comment:

Anonymous said...

He Muppet, dat doe je goed!!!!

Hartstikke leuk die winst, heb je het al verder uitgegeven??

Geniet van het uitgeven,

XXX

Simone

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails