Wednesday, December 09, 2009

Kampong Kleong

Oftewel "the floating village". Hier gingen we zaterdag heen. Het was een halve dag excursie en in de middag zouden Bram en familie aankomen dus het kwam precies goed uit.

Schijnbaar zijn er meer van deze dorpjes. Maar we hoorden van Andre (eigenaar Lotus Lodge) dat dit dorpje nog niet commercieel was ingesteld. Perfect dus. 's Ochtends werden we opgehaald door een busje en het programma bestond uit:
1. Lokale markt
2. Sticky rice village
3. Floating villag

Bij het horen van 'lokale markt' kregen de mannen iets van een wegtrekker, maar achteraf bleek dat ze elke dag wel naar zo'n markt wilden gaan! Het is eigenlijk een grote markt waar van alles te koop. Eten, vis, fruit, groente, goudsmid, bank, rijst en een schooltje. En dus geen markt waar vrouwen (lees IK) uren zouden kunnen doorbrengen.

Dat marktje was echt geweldig. Mensen waren vrolijk, wilden op de foto, eigenlijk kreeg je een goed beeld van het dagelijks leven in een klein dorpje ergens in Cambodja.

Op het schooltje, wat niet meer was dan een paar houten planken waar een tafel en een bank van waren gemaakt, waren de leerlingen trots om hun Engels uit te proberen om die grote blanke mannen! Want die maakten echt wel indruk!

Weer de bus in en toen naar Sticky Rice Village. Hier maken ze rijst met zwarte bonen en kokosmelk in een kokosstengel. Dat wordt gekookt en voila je krijgt een sticky rice tube!
Het hele dorp staat met kleine kraampjes langs de weg. Nadat we natuurlijk zo'n strengel hadden gegeten gingen we door naar het drijvende dorpje.

In 1 woord geweldig! Prachtig! De chauffeur nam een binnendoor weggetje niet breder dan 1 auto over een dijk die de rijstvelden gescheiden hield. Na verloop van tijd kwamen we aan bij de boot en toen ging de reis verder over de rivier.

Iedereen weer vrolijk en iedereen zwaaide met grote glimlachen op hun gezicht. Kleine kinderen die plonsten in het water en zichzelf vermaakten met een tochtje op het water in een wastobbe. Overal kleine kinderen!!

Even later mochten we de boot uit. En we liepen ineens bij Cambodjanen door het huis! Ze keken ons vrolijk aan, en lieten vol trots hun huis zien. 4 Bedden zonder matrassen naast elkaar bleken de slaapkamers te zijn.

Volgens ons is de nationale hobby van Cambodja kindertjes maken, maar als je zag hoe zo'n huisje eruit zag, zonder privacy, vroeg je je toch af hoe zie die kindertjes gemaakt hebben! Heel stil...denk ik.

Daarna mochten we weer een ander kleiner bootje op. We werden wat door het dorpje gevaren. Overal werd weer gezwaaid en geroepen "Hello!". Onvoorstelbaar hoe gastvrij en vrolijk die mensen zijn. Ik kan daar maar niet over uit!

En daarna gingen we weer naar het hotel. Daar hebben we niets gedaan. Beetje plonzen in het zwembadje en wachten op de komst van de anderen uit Singapore.

's Avonds met de hele bups Khmer gegeten. Ik ging met de dames de markt op en de heren gingen naar de voetmassage. Drankje toe en daarna terug naar het hotel om vroeg op bed te liggen. De volgende morgen stond de Angkor Wat Race op het menu!