Tuesday, April 26, 2011

2e Paasdag, Cheung Chau Island Trail

Gisteren hebben we geen woonboulevard of de praxis gezien maar hebben we met de rest van Hong Kong die net als ons, vakantie in eigen land hielden, Cheung Chau Island bezocht. Het weer werkte mee. Zonnig, warm en een luchtvochtigheid van maar 38%! Ideale omstandigheden om het strand op te zoeken of zoals wij van plan waren, een hikingtrip te maken.

Nou komen wij al jaren op dit schattige eilandje maar gisteren hebben we een geheel andere kant gezien en kwamen op plekken waarvan we het bestaan niet wisten! Normaal gesproken lopen we vanaf de ferry in 1 streep richting strand. Gisteren hebben we de linkerkant van het eiland ontdekt!

Aangekomen op Cheung Chau bleek al gauw dat we niet de enigen waren die dit idee hadden. Het was afgeladen! Ik kreeg flashbacks van het lopen over de Eibertjesmarkt in Nunspeet op een mooie zonnige dag. Voetje voor voetje schuifelden we met de massa mee om eerst ergens een hapje te eten. We lieten alle toeristenterrasjes achter ons en gingen zitten aan een wiebelige tafel met 2 plastic krukjes. Dit terrasje serveerde uitsluitend en alleen congee! Een rijstepap gemaakt op basis van rijst en bouillon. Lekker krachtig dus we konden na het eten, fris en fruitig aan onze 3,5 uur durende trip beginnen.

Met de sampan zijn we naar Sai Wan gevaren. Natuurlijk hebben we veel te veel betaald voor een tochtje van nauwelijks 5 minuten varen, maar als je een gweilo (witneus) bent dan weet je dat eigenlijk al van te voren. We kwamen aan op het uiterste puntje van het eiland en ineens was de drukte over. Het was rustig en de vogeltjes floten en de krekeltjes zongen hun hoogste lied.

We liepen langs tempels, prachtige uitzichtpunten, liepen langs de kust met enorme rotsen, liepen de grotten in, kwamen langs Care Village. Een dorpje wat opgebouwd is met geld van Canada en de USA in 1968 omdat HongKong geen geld had! (Ik denk dat ze nu wel hun haren uit de kop kunnen trekken...)

Ook liepen we langs begraafplaatsen met een goede Feng Shui en een crematorium. We kwamen door woonwijken, door het bos, langs cactusvelden, retraitte-resorts, keken uit over de South China Sea en toen kwamen we langs een schattig klein tempeltje gelijk aan het water. Er waaide een heerlijk briesje en aan een tafeltje zaten wat mannen Mahjong te spelen. Alsof het leven er stil heeft gestaan!

De kust langs het eiland was adembenemend mooi! We zagen vissers, liepen door kamperfoelievelden die de omgeving in een zoetige nevel hulden...Het was echt een geheel ander Cheung Chau dan dat wij tot nu toe hadden ervaren!

Aan het eind van de trip liepen we langs de strandjes. Ik baalde er toch wel een beetje van dat ik geen zwempak had meegenomen. We hebben het goed gemaakt om op een terrasje te zitten van de enige Olympische gouden medaille winnares die Hong Kong rijk is. Lee Lai-shan. Ze heeft de medaille gewonnen met windsurfen in 1996!

Het terras zit precies tussen 2 strandjes in en precies naast de helikopter landingsplek. De helikopters worden als ambulances gebruikt tussen het eiland en Central. En terwijl we aan de nasi zaten, landde er eentje.

Rond 5 uur stapten we weer op en liepen richting de ferry. En opnieuw zaten we op een overvolle ferry maar nu waren we slim geweest! We hadden kaartjes gekocht voor het upperdeck! Lekker buiten zitten met de wind door de haren, genieten van de ondergaande zon en dat uurtje met de slow ferry was om voordat we er erg in hadden!

Echt voor herhaling vatbaar! We hebben een superdag gehad!

De foto's van Cheung Chau Trail kan je hier bekijken!

Have a nice day!
Enhanced by Zemanta

2 comments:

Anonymous said...

Dat was zo te lezen een super 2e paasdag!! Ik heb wél de meubelboulevard gehad, niet om te neuzen maar om te werken, wat een total waiste of time zeg!!! Totaal kansloos. Geloof dat er 1/3 van de normale "koopzondag bezoekers" binnen is geweest en weer 1/10 daarvan iets heeft gekocht. Grrrr. Had ook veel liever bij Paulien de hele middag in de tuin gezeten die word vandaag 50 maar vierde het gister. Wat wel weer leuk was, was dat we gisteren "Kok aan huis" hadden. Deb had een heerlijk 2e paasdag diner gekookt. Maar bij ons thuis, want haar oventje was veel te klein. Hahaha. Maar was echt heel erg lekker. Ze had zich bijzonder uitgesloofd. Nou dikke XX. Groetjes Simone

Arlene said...

Het was hier een zomerse pasen,geen wonder dat er weinig animo was voor meubelboulevards etc.hier lag men aan de zandenplas!
Ik niet hoor heerlijk in mijn tuintje gewerkt!En in de zon gelegen!