Tuesday, April 19, 2011

Dagje office-hoppen

Het 'zoekraken' van je portemonnee geeft altijd een nasleep. Het is niet alleen heel erg vervelend maar er moeten ook dingen geregeld worden. Buiten het blokkeren en vernieuwen van bankpasjes, merk je ook ineens dat je dingen kwijt bent waar je nog niet eerder aan gedacht had. Gelukkig zaten mijn HK-ID kaart en mijn paspoort in een vakje met een rits in mijn tas, maar dit gold niet voor mijn rijbewijs.

Ik ben weer online gegaan bij het RDW. Aanvraagformulier aangevraagd voor het vervangen van mijn zoekgeraakte/gestolen rijbewijs. Dat werd opgestuurd naar NL. Altijd handig als je in Hong Kong woont, maar omdat we in NL waren voor mijn verjaardag, was dat niet zo'n probleem. Ik heb toen meteen nieuwe pasfoto's laten maken (zij zaten ook nog in mijn portemonnee) en het plan was om gelijk de hele bups op te sturen naar het RDW.

Dat ging mooi niet door. Want, zo staat op het informatieblad wat gevoegd is bij het aanvraagformulier, behalve een kopie van je paspoort, een pasfoto en het aanvraagformulier, behoor je ook een bewijs van inschrijving van je woonplaats in het buitenland, bij te voegen. En daar had ik nou net niet aan gedacht. Jammer.

Vandaag was dus de dag om maar weer eens op bezoek te gaan bij het Nederlands Consulaat in Central.
Ze zitten wel heel mooi daar. 57 Verdiepingen hoog en een uitzicht waar je eng van wordt! Voor slechts 40 euro kan ik zo'n papiertje krijgen! Waar trouwens niets meer op staat dan dat het Nederlands Consulaat in Hong Kong verklaart dat ik in Hong Kong woon. Ja zo'n stempel kost wat! Maar niet vandaag natuurlijk. Nee, volgende week dinsdag pas want Goede Vrijdag en de Pasen zitten ertussen. Wat een fijn gevoel geeft zo'n stukje Nederland in Hong Kong toch. Je wordt in het Nederlands aangesproken en je moet een week wachten! Het zijn ook hier gewone ambtenaren! Dus na 2 minuten en 40 euro lichter te zijn gemaakt, kon ik weer vertrekken.

Het volgende klusje.

In mijn portemonnee zat ook een VIP-kaart van Wildfire. Het restaurant waar wij regelmatig eten. Ik heb toen een VIP-kaart gekocht voor 100 euro, maar dan krijg ik wel bij elke maaltijd 50% korting op alles! Geen slechte investering dus. En alle buurmannen zijn er blij mee! Hij was net vernieuwd en is 1 jaar geldig dus ook dat moest vervangen worden.

Zondag hebben we nog gegeten bij Wildfire. Het verhaal verteld aan de manager. Hij zocht het nummer op van de VIP-kaart en we kregen alsnog 50% korting. Hij zou bellen naar het hoofdkantoor en ik zou alleen wel langs het kantoor moeten in Sheung Wan om de nieuwe kaart op te halen. Ach en omdat ik toch naar Central moest, kon dat in 1 keer door.

Ik heb heerlijk gewandeld van Central naar Wong Lok Street. Het zonnetje scheen lekker en er is altijd wat te zien in Sheung Wan. Wonder boven wonder liep ik gelijk goed en even later stond ik voor de balie van het kantoor. Er werd een mannetje gebeld en nadat ik mijn verhaal had verteld, wilde hij mijn naam weten om de geregistreerde kaart in de archieven op te zoeken. Joanna Honig. Ok. Hij verdween achter een schotje.

Ik zat net lekker op de leren bank, toen het mannetje weer tevoorschijn kwam. Hij had 2 Joanna's in zijn systeem staan. Nou wist hij niet welke van de 2 ik was. Ik keek op zijn papiertje maar deze 2 Joanna's waren mij onbekend. Misschien kan je beter zoeken op mijn achternaam, adviseerde ik hem. Nou, wat een idee! Binnen 2 minuten was hij terug. Hij had mijn naam gevonden, alles klopte en in zijn hand had hij de nieuwe kaart. En terwijl hij de kaart overhandigde, verontschuldigde hij zich dat ik zo lang had moeten wachten en mocht mij ooit dit weer overkomen, dan mag ik gewoon bellen. Ach jongen toch, dacht ik. Een week wachten of 5 minuten op een leren bank zitten. Het is je vergeven hoor!


Have a nice day!

No comments:

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails