Sunday, February 25, 2007

Ik word er zoooo moe van....

Vanmiddag om 5 uur liepen Chiel en ik naar beneden. Even kijken of Ida inderdaad met het contract in de lobby zou staan. De lobby zag er heel leeg uit...

Een jongeman die altijd in de lobby zit van het lease-kantoor kwam naar ons toe... I have the contract!...zichtbaar opgelucht om het goede nieuws te vertellen. Het zal toch niet waar zijn? Echt waar?!
Chiel moest het doorlezen en zijn handtekening zetten. Vervolgens de cheques afgeven voor het sleutelgeld en de deposit. ...So everything ok now?...Ik heb nog 1 vraag. Wanneer krijgen we de sleutel?...Very soon!...Perfect! Wanneer is dat? ...Hmmm, I have to call Ida...Ok, wij wachten hier.

Chiel en ik keken elkaar aan. "Zal je zien dat ze zegt 1 maart", grap ik. Ha daar komt die al aan!

...I talked to Ida and she said as soon as the contract is signed... Geweldig! Goed nieuws. Dus we krijgen de sleutel nu?... No. This is offerletter. Now contract has to made...Pardon? ...Yes, I think tuesday or wednesday... Luister, we moeten de sleutel hebben op dinsdag om 9 uur. Dan komen mensen langs om dingen om te zetten en meubels worden afgeleverd...I think it is a problem...Maybe I call Ida again...Ja doe dat maar.

...Maybe Tuesday afternoon...Nou dat kan niet. Zoals ik al heb gezegd, we moeten de sleutel hebben op dinsdag om 9 uur...Waarom is het nu zo moeilijk? Zijn jullie bang dat wij de flat gaan stelen?...Hihi, maybe you call Ida...Ja dat misschien wel beter...
Hallo Ida...Maar....Ik moe....Ja maar...., ik hoor dat allemaal eens aan. Ik voel mijn geduld langzaam uit de schoenen glijden. Chiel is net als altijd heel erg geduldig. Ik vind dat zo knap.
Ik hoor Chiel zeggen: ...I take the risk...ok...(zucht) but I need the key....

Hij hangt op en komt naar mij toe.

...Nou Ida wil de sleutel niet eerder afgeven dan dat het huurcontract is getekend...Maar dat heb je toch net getekend?...Nee dat was de offerletter. Nu moet het contract nog gemaakt worden. En ze is bang dat als onze spullen erin staan, de boel misschien wordt gestolen of in de brand vliegt. Company polici is dat je niet eerder de sleutel mag krijgen dan dat er getekend is...

De jongeman komt ook weer naar ons toe...Now everything ok?...Nee. Ik moet echt de sleutel hebben op dinsdag. Donderdag moeten we onze flat uit, dus heel veel tijd is er niet meer...I'm sorry. I call Ida back. You wait here...we gaan eerst wel even eten. Als ik terug kom hoor ik het wel...Ok, have a nice dinner....

Ik was laaiend. Wat een gezeik. We wonen al 2 jaar in hetzelfde gebouw notabene en dan dit gezeik. Ik heb er geen ander woord voor. We zijn maar wat gaan drinken op een terrasje in de buurt, ondertussen met Bram ge-smst en na anderhalf uur weer terug naar de lobby.

...You had nice dinner?...Ach die gozer kan er ook niets aan doen. Hij probeert tenminste het ons naar de zin te maken maar waarom hij daar zit is ons een volslagen raadsel. Voor elke scheet moet hij Ida bellen. Ze kunnen zelf echt niets beslissen. Misschien zijn ze beter af, om er een telefoon neer te zetten met daarop een bordje "IDA". Scheelt een salaris.

Ja hoor, we hebben lekker gegeten...Ida wants you to sign this also...we kijken op het papiertje en nu moeten we tekenen voor wat er in het huis staat zoals airco's, wasmachine enz enz...Hoe kan ik nu tekenen voor iets wat ik niet gezien heb?...Yes I know...I have checked for you...Kom hier, ik teken wel...Ida wants you to know that staff will help you move...they open door for the people you expect to come...Ok now?...Nog niet, wanneer krijg ik nou de sleutel?...Tuesday afternoon, maybe around 4... zucht

Ok, dan maar.

Ik moet even stoom afblazen. Chiel is een stuk rustiger.
"Ans, doe nou maar kalm. Het is niet anders. Zo gaat het altijd. Chinezen missen het chromosoompje voor empathy. Dat zie je toch overal? In het verkeer, op de stoep, zij willen iets maar zeggen nooit ronduit waar het op staat. Wij wel. Als ik met een leverancier spreek dan zeg ik precies hoe ik het wil. Zij niet. Maar ze weten wel wat ze willen alleen werken ze daar op een andere manier naar toe. Ida wist al die tijd al dat wij de sleutel echt niet op tijd zouden krijgen. Ze rekt en rekt en op het eind heeft zij gewonnen. Dan is alles precies gegaan hoe zij het wilde. Het interesseerd hun geen moer hoe jij je voelt. Dat is alles."

Ik kijk met stomme verbazing naar Chiel... Hij heeft gelijk... Op de stoep lopen ze recht op je af maar kijken nooit waar ze lopen. Als jij daar loopt zie je al dat ze niet van plan zijn om een stukje aan de kant te gaan. JIJ bent altijd degene die aan de kant gaat anders lopen ze tegen je op.
Ik zucht nog maar eens. "Ida heeft maar geluk dat ze met jou praat. Ik ben niet zo geduldig..."

No comments:

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails