Thursday, February 09, 2012

Het balkon.

Hier in Hong Kong zijn ze niet gek op balkonnetjes. Ze vinden het helemaal niets. Nog sterker, zodra ze een flat bemachtigen waar een balkon aan zit, is het eerste wat ze doen, de boel hermetisch aftimmeren. Ze begrijpen er dan ook niets van dat die rare witneuzen zelfs zoekopdrachten geven aan makelaars om een huis te vinden MET balkon of terras. Er staat echt een enorm vraagteken op de voorhoofden van die jongens als je om een flat met balkon vraagt.


Wij vullen natuurlijk zelf graag in waarom de Chineesjes geen balkon of terras willen hebben.

  • Het klimaat. Het is het grootste gedeelte van het jaar enorm warm en klam. Liever met een sjaal naast de airco in huis die op standje invriezen staat dan buiten op een terras. Voor Chinezen staat koude frisse lucht gelijk met 'gezonde' lucht. Schone lucht. 
  • Ruimte. De flatjes zijn doorgaans zo klein dat zo'n terras 'verloren' ruimte is! Waarom die 2 vierkante meter extra niet gebruiken? Dat is zonde! Binnen no time is zo'n terras dan ook volgestouwd met inboedel die je binnen niet kwijt kan. Dus aftimmeren die hap of van die extra glas panelen er tegen aan. En met een beetje goede wil kan je er altijd nog een slaapkamer van maken.
  • Troep. Ons kent ons en zodoende weet de doorsnee Chinees van elkaar wat je al dan niet kan doen met troep. De een gooit het in een vuilnisbak, de ander flikkert het gewoon zijn raam uit. Opgeruimd staat netjes! Jammer dan als je er net onder zit met een bakkie koffie. Of als je net zit te eten. Iets wat Chiel en mij jaren geleden is gebeurt. We zaten op Knutsfort terrace te eten bij Heaven on Earth. Niets aan de hand. Het was gezellig en ineens...plop...Daar lag een halve afgekloven kippenkarkas bij ons op tafel! 
  • Veiligheid. Een overdreven gevoel van veiligheid. Er zou misschien wel eens ingebroken kunnen worden als je op 30 hoog woont en je balkondeur staat open! Dus eerst wordt er flink gehobbyd met prikkeldraad en glasscherven en als het gevoel nog steeds niet is verdwenen, dan aftimmeren die hap! Better safe than sorry!

Nou zijn Chiel en ik dus niet zo paranoïde. Wij kunnen zo'n stukje buiten wel waarderen. Onze nieuwe landlord was dan ook blij verrast toen hij zag dat 2 witneuzen zijn huisje wilde huren. Van 1 ding was hij nu zeker. Er werd in ieder geval niet op het balkon getimmerd om de boel af te sluiten. Perfect! Wel zei hij schuchter dat Chinezen anders zijn. Die vinden zo'n balkon niets want er wordt veel uit het raam geworpen. En er was geen vergunning om een afdak te maken. Dat had hij anders graag willen doen. Oh? Echt? Nou ja. Dat nemen we wel op de koop toe. 

Wij zagen zo'n balkon als verlenging van je huis. Lekker een kopje koffie buiten drinken, of lekker ontbijten, of eindelijk eens BBQ-en! En ik zag het al helemaal voor me...een groene oase in de betonnen stad... Mijn groene oase dan wel te verstaan! Plantjes, boompjes en nepvogeltjes!

We wonen hier nu vanaf zaterdag. We zijn dik en dik tevreden over hoe het woont. Ruimte, licht en veel minder kabaal. Ik zag ik de lift al wel een memo hangen dat er niets naar beneden gegooid mocht worden. De landlord had namelijk voordat wij er in trokken, de boel op het overdekte achter terras goed schoon gemaakt. En er lag van alles. Dus onder het mom van hygiëne werd uitdrukkelijk gevraagd de troep in een zak te doen en dat in de vuilnisbak te gooien. Prima actie.

En het viel mij niets tegen. Ons terras was na 2 dagen nog steeds schoon. Er lag wel een sigarettenpeuk maar ok. Dat kan gebeuren. 

Gistermorgen lag mijn terras ineens vol met havermoutvlokken. Waarom? Ik heb geen idee. Ik denk dat iemand een zak met havermout heeft laten vallen, dat heeft opgeruimd en toen dacht 'waar laat ik het nou?' en vervolgens de boel het raam uit mikte. Niet fijn maar ik heb de boel schoon gespoten met mijn nieuwe tuinslang en niets meer aan de hand.



Vanmorgen kreeg ik echter bijna een hart verlamming...Ik dacht 'nee...dat zal is toch niet wat ik denk?!...of wel?!' Daar lag in het hoekje van MIJN balkon...Houd je vast want deze raad je nooit...daar lag als een dood vogeltje....een gebruikt condoom!!!

Ook over deze vondst heb ik mijn gedachten laten gaan. 
  • Een van mijn bovenburen gaat vreemd. En vanmorgen is er snel een wippie gemaakt. Hij trok zijn broek op en zag ineens op het nachtkastje wat liggen...oh shit! Waar laat ik dat nou weer? Ah! Ik weet het! Doe effe het raam open!, zei hij tegen zijn vriendin. En hoppa! Die is verdwenen en er is geen bewijs in de vuilnisbak dat ik inderdaad vreemd ga!
Call me old fashioned maar ik heb het hier niet op. Ik vind dit goor. Zwaar goor. Dus wat doe je dan? Je maakt een foto van het bewijs. Op veilige afstand heb ik met de camera ingezoemd. En toen ik net met het bewijs op de camera naar de beveiliging beneden wilde lopen en de deur open deed, stond daar de dame van de beveiliging. Ik heb haar meegenomen en het verse bewijs laten zien. Zij vond het ook goor. Zwaar goor. Met wegwerphandschoenen en een vuilniszak ging ze 'het' te lijf. En ze gaat weer een memo ophangen...

1 comment:

Fiona Teeuw said...

Getverderrie! Dan vind ik nog liever een dood vogeltje.

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails