Thursday, July 19, 2012

Dus...

Ik ben dit blog ooit begonnen om familie en vrienden up to date te houden over ons verblijf ver overzee. Om ze te laten zien hoe de cultuur hier, totaal verschilt van de cultuur die we gewend zijn. Maar ook om mijn eigen gedachten/gevoelens te kunnen uiten zodat ik elke nieuwe dag weer aankan. Want hoe mooi en bijzonder het hier ook is, het gemis naar familie en vrienden blijft groot. Dit blog is mijn klankbord.

Ik zie hier dingen die ik liever niet had willen zien. Maak dingen mee waar ik liever niet mee geconfronteerd had willen worden. Hoor dingen die niet voor mijn oren bestemd waren. Kortom, ik zit hier nog al met een hoofd vol informatie waar ik helemaal niets mee kan, die ik niet op mijn blog schrijf.

Geloof me, als ik alles zou opschrijven wat mij dwars zat of waar ik niet mee uit de voeten kan, dan zou dit blog een stuk sappiger zijn om te lezen en het zou mij zelfs een verzoek van EndeMol kunnen opleveren om van dit blog een soap te maken!

Maar nee, ik schrijf alleen dingen waarvan ik denk dat het kan. Ik schrijf wel eens dingen op om mijn hart te luchten maar nadat ik dan 2 kantjes heb volgeschreven, gooi ik het weg. Die zullen nooit te lezen zijn op mijn blog! Omdat ik geen knuppel in een hoenderhok wil gooien bij wie en/of waar dan ook. Ik tracht om zonder beledigingen of beschuldigingen of ongewenste taal dit blog te schrijven. Ok, behalve Ida dan van de Pinnacle, maar die had het ook verdiend!

Ooit is mij de vraag gesteld om dit blog in het Engels te schrijven maar die vraag heb ik zonder na te denken gelijk negatief beantwoord. Waarom? Omdat ik vond dat sommige woordspelingen en/of nuances misschien verkeerd zouden kunnen overkomen. En dat wilde ik onder geen beding. Ik beheers het Engels niet zo goed. Dus waarom het risico nemen om iemand en/of een situatie ongewild te beledigen? Ik zie daar het nut niet van. Mochten er mensen zijn die mijn blog niet kunnen lezen, jammer dan. Dan zijn daar nog de foto's om te bekijken. En eerlijk gezegd, ik probeer ook geen blog te volgen in b.v. het Frans omdat ik niet de Franse taal beheers en omdat ik begrijp dat als je een vertaalmachine loslaat op zo'n blog, de nuances verloren gaan en de zinsopbouw nergens op slaat.

Zelfs als je Nederlands hebt gestudeerd als niet-Nederlander, dan kan het gebeuren dat je die nuances en/of woordspelingen niet oppikt. Probeer maar eens een mopje te vertalen naar het Engels. Zeker weten dat de clue niet overkomt omdat het juist de nuances en/of woordspelingen zijn, die het mopje, het mopje maakt!

Dit allemaal gezegd hebbende en uitgelegd te hebben, hoop ik dat iedereen begrijpt dat ik het niet slecht voorheb met wie dan ook, waar ook ter wereld. En dat ik nooit iemand opzettelijk zou beledigen of belachelijk heb willen maken.

Maar ik weiger om ongenuanceerde en respectloze beledigingen in ontvangst te nemen. Van wie dan ook. Ik beloof plechtig dat mocht er weer zo'n bak met beledigingen bij mij in de mailbox vallen, ik niet zal twijfelen maar deze 1 op 1 zal publiceren met naam en toenaam op mijn blog.

Ook ik verdien respect!

5 comments:

SarahMarieCarmel said...

Amen Ans, een heel sterk stuk!
Iedereen heeft het recht op zijn eigen mening en om die te uitten :)

En je hebt het ontzettend netjes gedaan :D

X

Arlene said...

Lieverd, jij schrijft al die jaren al je blog en ik heb het vanaf dag 1 gevolgd,ik heb nog nooit iets gelezen wat voor wie dan ook kwetsend of beledigend zou kunnen zijn!
Ook het stukje over Anisah gelezen en heb daar niets in gelezen wat ook maar een zweem had van kwetsend of kwaaadaardigheid,moest zelfs even glimlachen omdat je even op kwam voor je zoon!
Blijf alsjeblieft schrijven en je eigen mening geven!
Die reacties zeggen meer over de scrijver(s) dan over jou!
Dikke kus van je zus

miss honeybee said...

@Sarah: XXX
@ Arlene: XXX

Fiona Teeuw said...

Beste Ans, zonder dat bewuste stuk gelezen te hebben sluit ik me volledig bij de reactie van Arlene en Sarah aan. Jouw manier van schrijven is onwijs leuk, dus gewoon doorgaan!

miss honeybee said...

@Fiona: XXX

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails