Wednesday, October 10, 2012

Kimchi rijst

Het was vandaag een rustige dag. Chiel zit in China en komt donderdagavond pas thuis dus ik had de hele dag voor mezelf.

Ik ben gaan lopen naar Yau Ma Tei. Ik zoek namelijk al tijden 'cake flower'. Tegenwoordig gaan die HK style cakejes er hier goed doorheen. Chiel vind ze erg lekker als ontbijt dus ik bak ze bijna elke week. En daar moet 'cake flower' in i.p.v. gewone meel. Ik ben alle supermarkten afgelopen en nergens meer cake flower te vinden, dus op naar de 'I love Cake' shop op Shanghaistreet.


Het was geen straf moet ik zeggen. Het weer is zalig op het moment. Echt lenteweer en dat midden in de herfst. Ik heb het meel gevonden en gelijk nog maar van die bakpapieren cupjes gekocht die je in een vormpje kan zetten. Echt een uitkomst. Zo hoef je zelf niet eerst te freubelen en gefrustreerd te raken ;-)

En toen ik net op het punt stond om eten te halen voor vanavond, kreeg ik bericht dat Mark kimchi-rijst ging maken! Helemaal goed! En zo zat ik om half zeven in het oude appartement van Jesse, bij Mark op de bank met een bord rijst! En het was zalig!

Hieronder het recept met filmpje. Kimchi rijst of Bokkeumbap op z'n Koreaans, is een eenvoudig maar heerlijke manier om overgebleven kimchi (gefermenteerde witte kool) en overgebleven gekookte rijst te verwerken. Hier kan je overal zakken of bakken met kimchi kopen maar ik denk dat je bij de AH of in de toko dat ook kan krijgen. Voor mij is het echt 'comfort food'. Lekker op de bank met een dampend bordje rijst. Hmmm.


Mark heeft er wel vlees doorheen gedaan en i.p.v. het ei apart te bakken, de eieren door de rijst gedaan. Ook gebruikt hij de Koreaanse saus i.p.v. sojasaus waardoor het lekker pittig wordt (en daar houden wij van!) maar Kimchi rijst, heeft veel weg van de nasi goreng. En daar heeft iedereen ook zijn eigen maniertjes voor. Het is dus een kwestie van lekker uitproberen.

Eet smakelijk!



Main Ingredients
2 Cups Cooked Rice
1 Cup Kimchi
2 tsp Sugar
½ tsp Salt
2 Tbsp Kimchi Liquid
1 Tbsp Cooking Oil
½ tsp Sesame Oil
2 Eggs
Some Sesame Seeds (to garnish)

Yield: 2 Servings

Title of the song : In Andy's Room
Artist : Laura Shay

Just yummy food this time. Kimchi fried rice. Like Kentuky Fried Chicken, only different.

For delicious fried kimchi rice, I want to tell you several things. First, good kimchi makes yummy fried kimchi rice. Well fermanted kichi is the best. Another thing is..Frying the kimchi first is important - don't cheat. :P
I prefer to fry my rice a little crispy which takes longer time to cook with patience..hehe You can add more sugar or salt depending on your taste.


2 comments:

Man in Hong Kong said...

Had de volgende nog lekkere lunch!

miss honeybee said...

Ik heb gisteravond zelf kimchi rijst gemaakt! Ik ben nu een kimchi-rice addict! ;-)

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails