Monday, February 09, 2009

Deze sportschool is niet zo flitsend!

Ik zal bij het begin beginnen...

Toen Chiel en ik een abonnement namen bij de sportschool, waren ze zelfs nog gevestigd in de kelder onder het keukencentrum aan de van Heemstraweg. Een klein gezellig kneuterig sportschooltje wat uitgroeide tot een nieuw groot pand aan de Industrieweg in Druten.

De trotse eigenaren van deze sportschool zijn Jos en Corry. Ooit was Jos een postbode maar zijn passie lag duidelijk in de sport. Dus na verloop van tijd is hij gestopt met brieven bezorgen en is hij een sportschool begonnen.

Chiel en ik en later ook Linn, hebben daar vele jaren met plezier gesport. We hebben zelfs jaar-abonnementen genomen! Zo leuk vonden we het!

Maar in 2004 heb ik het abonnement opgezegd van Chiel en mij i.v.m. de verhuizing naar China. Dat was geen enkel probleem. In de voorwaarden stond dat je bij verhuizing buiten de gemeente gelijk kon opzeggen. Dus pasjes ingeleverd (want dat moest!) en klaar was kees.

In oktober 2007 hebben wij in overleg met Linn, ook haar abonnement opgezegd. Ze was te druk met studeren en werken, kortom geen tijd om naar Flash te gaan. In de voorwaarden stond dat je niet per email of telefoon kan opzeggen, dus toen Chiel en ik in NL waren voor vakantie, zijn we persoonlijk naar de sportschool gereden.

Jos, de eigenaar van Flash, stond achter de bar. Na al die jaren zag hij er wat ouder maar verder nog steeds hetzelfde uit. Gespierd, kalend en grijs en zonnebankbruin! Zeg maar, het prototype "sportschool-eigenaar". Hij stond een kopje koffie in te schenken toen hij ons zag staan.

"We willen graag het abonnement van Linn opzeggen. Ze heeft geen tijd meer om te komen sporten en d'as zonde van het geld", zeiden we. Geen probleem. Jos pakte een formulier en vulde het in. Chiel moest alleen zijn handtekening even zetten. "Je zegt nu op, maar het abonnement loopt nog door tot februari, dus tot die tijd moet je nog wel betalen", zei Jos. Chiel vond het onzin maar goed. Wat doe je eraan. "Ze moet nog wel haar pasje inleveren hoor", zei Jos. "We geven het door!", zeiden Chiel en ik.

Thuis gekomen hebben we doorgegeven dat het pasje ingeleverd moest worden en toen gingen we verder met leven. Druk. Terug naar Hong Kong en na verloop van tijd keek Chiel eens op de afschriften van onze giro-rekening. De sportschool haalde nog steeds geld van onze rekening terwijl het nu al zomer 2008 was!

Chiel heeft keurig een emailtje geschreven aan Jos, dat er nog steeds geld afgehaald werd en dat dit onterecht was. Het abonnement was al opgezegd in 2007, dus of hij met terug werkende kracht het geld (bijna 40 euro per maand!) terug wilde storten. De volgende dag had Jos het emailtje al beantwoord. Hij ging geen geld terug storten omdat het abonnement niet was opgezegd volgens zijn administratie. En, benadrukte hij, een abonnement kan niet opgezegd worden via email of telefoon. Je moet persoonlijk aan de balie komen staan bij de sportschool.

Wat een onzin! Onze Jos houdt zijn eigen administratie niet goed bij! Dat is nog eens gemakkelijk geld verdienen! Maar goed, toen wij in NL waren met de kerst van 2008, vond Chiel wonder boven wonder, het door Jos Kuipers zelf ingevulde opzegformulier van 2007. Hij is in de auto gestapt en naar de sportschool gereden. Jos zelf was er niet. Wel een collega van Jos. Hij wilde het formulier aan Jos afgeven maar Chiel had een vooruitziende blik. "Maak maar een kopie hiervan want ik wil het origineel houden. Is alles nu dan in orde?", vroeg Chiel. Volgens de collega was er geen enkel probleem meer.

Natuurlijk na het bewijs geleverd te hebben dat we WEL hadden opgezegd, kwam er in de weken erop, geen enkele reactie van Flash. Geen bevestiging, helemaal niets. Moet zeggen, dat dit in de lijn der verwachtingen lag.

Tot onze verbazing en ongenoegen, zagen we van de week dat ze gewoon weer geld van de rekening heeft afgehaald. Chiel weer een mailtje gestuurd. Maar wat denk je? Natuurlijk geen antwoord. Dat zou namelijk fatsoenlijk zijn, maar Jos vind het makkelijker om op deze manier geld te verdienen. Het is tenslotte crisis. Opnieuw een e-mailtje, en weer geen antwoord. Maar het hoogtepunt kwam vandaag...

Chiel heeft gebeld vanuit Hong Kong naar de sportschool. Nog voordat Chiel iets kon zeggen begon Jos al te brullen ..."Nou moet je eens goed luisteren Michiel, je kan wel mailtjes blijven sturen maar daar bereik je niets mee, want je hebt je eigen abonnement opgezegd en niet die van Linn!!!"

Dat Chiel's abonnement al was opgezegd in 2004 en dat er verder niemand meer met de naam Honig lid is, dan alleen Linn, drong niet door bij Jos. Dan ga je gewoon door met ten onrechte geld innen voor iets wat al in 2007 is opgezegd!!! En een e-mailtje beantwoorden lukt ook niet, want onze Jos is te druk met achter de bar staan en "managementfuncties" verrichten!

In ieder geval hebben ze een hevig gesprek gehad en Chiel is vreselijk boos geworden, omdat Jos Kuipers nota bene Chiel uitmaakte voor leugenaar!!! Chiel heeft tegen Jos heeft gezegd: "Gefeliciteerd Jos, je hebt ten onrechte 400 euro verdiend!" en toen heeft hij de telefoon erop gegooid.

We hebben nogmaals een email gestuurd om te vertellen dat de automatische incasso is stop gezet en dat het abonnement is opgezegd. Dit voor het geval het nog steeds niet duidelijk is dat niemand van de familie Honig nog lid is en wil zijn van deze sportschool!

Wat bezielt iemand om zo met "klanten" om te gaan? Waarom beantwoord je geen email? Hoe haal je het in je hoofd om zo onbeschoft te zijn? Waarom denk je dat je een klant voor leugenaar mag uitmaken? Waarom denk je dat je ten onrechte geld van rekeningen af kan halen?

Kijk als het andersom is, en de sportschool krijgt nog geld van je, dan weten ze je wel te vinden hoor! Dan krijg je emails, brieven, telefoontjes en tenslotte een deurwaarder op je dak gestuurd. Maar als klant je eigen geld terug zien te krijgen is niet zo makkelijk. Ze beantwoorden niet eens je e-mail en als je belt beginnen ze gelijk met schelden!

Nou weet ik wel dat er een enorme economische crisis gaande is, maar als er op deze manier geld verdiend moet worden, wie maak je dan belachelijk? Volgens de website van Flash, vervult Jos Kuipers "managementfuncties" en staat hij achter de bar. Misschien is dit geen goede combinatie!

Ik heb mijn eigen ideeën hierover. Volgens mij weet Jos niet dat te veel op een zonnebank liggen schadelijk is voor de gezondheid en een gezond verstand!

4 comments:

Arlene said...

Lijkt me goed idee om dit soort praktijken door te geven aan een consumentenprogramma zoals radar of Kassa.In elk geval de consumentenbond inlichten,lekkere oplichters praktijken zijn dit!
GRRRRRRRRRRRRRRRR

simone said...

Zo zus, mocht Jos nog enig fatsoen hebben, dan loopt ie nou toch wel met het schaamrood op de kaken!!! Hoop dat er nog Drutenaren zijn die dit aan hem door gaan geven. Wat een L.L. Ja inderdaad met hoofdletters.

Anonymous said...

Zijn alle mensen in Druten zo ;-) ??
Jemig zeg...Kan me voorstellen dat hij je het bloed onder de nagels vandaan haalt.... Ik zou inderdaad eens een consumentenprogramma zoals Kassa inlichten. VOor iemand die het zich afvraag.. Nee! Het zit em niet in de naam ;-)

Anonymous said...

Wij hebben een soortgelijke ervaring bij deze sportschool...
Zelfs toen we PERSOONLIJK hadden opgezegd werd er (ten onrechte) in het nieuwe jaar toch geincasseerd.

Gelukkig kun je ook storneren bij de bank, zodat je baas blijft over je saldo :-)

Peter uit Druute

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails