Wednesday, February 25, 2009

Tulbanden


Ik heb vandaag met verbazing en kromme tenen gekeken naar een groep Indiase mannen met tulbanden op die jou ongevraagd een hand willen geven en vervolgens je geld uit de zak willen kloppen. Dat weet ik omdat ik jaren geleden toen ik op vakantie was in Hong Kong het aan den lijve heb ondervonden.

Maar deze keer zat ik lekker op de Avenue of Stars bij de Starbucks aan een kopje koffie met (whole grain carrot!) muffin, te genieten van het zonnetje, toen deze mannen voor mijn uitzicht gingen staan. Ik kon op deze manier wel eens goed kijken hoe ze dat spelletje nu precies spelen!

Er zijn 2 mannen, 1 op de uitkijk en de ander loopt elke toerist te vervelen met zijn aanwezigheid. Hij komt op je af, wil je een hand geven, vervolgens wijst hij naar zijn voorhoofd en prikt met een vinger op je borst. Dat alleen al is hoogst irritant!

Dan komt het zwarte boekje/portefeuille tevoorschijn en schrijft hij wat op en drukt dat papiertje bij jou in je hand. Dan komt het punt dat hij je gaat vertellen wat je lievelingskleur is, hoeveel kinderen je hebt, wat een "lucky face" je hebt en nog meer van dat gebral en dan komt het grote moment!

Of je maar even geld wil afgeven! In mijn geval was dat 500 hkd!! Nou echt niet! Maar ze worden dan wel vervelend! Zelfs wat agressief! Ik had het geluk dat er veel mensen om mij heen stonden en dat ik hard begon te praten, dat ik de politie maar even ging inlichten en zo, dat deze heren afdropen. Maar ik heb al heel wat mensen gezien die geld geven omdat ze denken dat het moet. Ik vind het zulk tuig, die gasten met die tulbanden.

Ik zag nu wel dat er een security guard rond liep op de Avenue of Stars die hier niet van gediend was. Hij bleef achter die mannen aanlopen en zodra ze weer riepen naar iemand: "Oh sir you have such a lucky face!", nam hij de toerist onder zijn hoede. Geweldig! Die tulbanden baalden er wel van, maar zodra de guard weg was, stonden ze weer toeristen af te zetten.

Ik had gewoon medelijden met de mainland chinezen die eindelijk de bus uit mochten om de hoek bij Starbucks en dan gelijk in de armen vielen van die etters. Want ze worden nu ook handtastelijk! Ze trekken aan de armen van toeristen en houden ze tegen. Tuig!

Wat is er toch mis met die gasten? Je zou denken dat een gewone baan waarbij je echt moet werken, meer geld in het laatje brengt en in ieder geval meer voldoening! Bedenk me ineens dat ik zelfs meer waardering krijg voor die gasten die je een "tailor suite" willen aansmeren. Die doen tenminste nog wat!

1 comment:

Anonymous said...

Ola! Tot morgen! Stap nu mijn bedje in, ben namelijk net thuis van een avondje uit eten met oud collegaatjes. kan niet wachten om mijn voetjes op de grond te zetten aan jullie kant van de wereld.

Stroopwafels bij me zoals beloofd!!

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails