Monday, November 15, 2010

Op z'n Chinees

Vanmorgen zou er een legertje mannetjes komen om de muur, de plafonds van de badkamers en de vloer te doen. Ze hebben daar 3 keer over gebeld, als ik mijn neus beneden liet zien werd er geroepen 'Don't forget mrs Hong! 10 AM!' dus u begrijpt, niemand was er zo klaar voor dan ik!

Chiel en ik hadden de tafel en het boekenkastje al aan de kant geschoven en de stoelen in de logeerkamer gestapeld. Chiel liep naar kantoor en ik zat te wachten op de bank...Enfin, 10.15 (!) wordt er op de deur geklopt. 1 Oud Chinees mannetje met bril kwam binnen lopen. Ik keek nog om het hoekje of er meer mannetjes stonden, maar nee...

De beste man knikte vriendelijk en begon heen en weer te lopen van de lift naar mijn flat. Potjes, doekjes, karretjes en nog meer potjes en doekjes verdwenen 1 voor 1 naar de badkamer. Ik haalde mijn schouders op en keek verbaasd. 'Het zal wel'.  Het lieve oude mannetje begon aan zijn marathon. Eerst werden de afgebladerde stukken muurverf verwijderd. Hij liep naar de badkamer, potje werd gehaald, ladder werd gehaald, spul werd erop gesmeerd en hij liep weer weg...

Hij ging nu aan de slag in de badkamer. Ik ben lekker op de bank blijven zitten want ik werd al doodmoe van het kijken, van het heen en weer geloop. Ah, daar was hij weer! De bril werd weer opgezet en er werd plamuur aangebracht op de stukken muur waar hij net iets wits op had gesmeerd. En weg was hij weer...

Ah, de verf kwam uit de badkamer. Ik wist dat de kleur donkerder zou uitvallen dan de kleur op mijn muur. Dat was me afgelopen vrijdag al verteld, maar dat de kleur 'cafe latte' werd vervangen voor 'chocolade' was toch even slikken! Maar goed. Ik wil geen zeur zijn en een nieuw kleurtje is best leuk. Fanatiek begon de man al schuifelend boven op zijn ladder de boel te verven. Ik zag het zo eens aan en dacht nog 'dat moet 2 keer geverfd worden! het dekt niet!'

Terwijl ik aan de computer zat (dus met mijn rug naar de muur) rook ik ineens dat penetrante luchtje van vloerlak. Ik keek om. De man zat op zijn hurken een laagje lak aan te brengen op de vloer! Hmm. Er kwam geen schuurpapiertje aan te pas. Gewoon in 1 keer over de vloer.

Helemaal trots kwam hij een paar minuten later naast me staan. 'Okay?', zei hij. Ik geloofde mijn oren niet! Klaar?! Heb je die muur niet gezien? Daar moet zeker nog 1 hele laag overheen! 'Uhm, I don't think so, sir. You see? It's patchy! 1 More coat, please!' Nou was het zijn beurt om verbaasd te kijken. Niet goed? Hoe bedoel je, niet goed? Er zit toch verf op? 'Yeah, done!', knikte de man. 'NO, not done!' zei ik weer. 'More paint!!' Heeft die potverdorie ook nog een bril op met dikke glazen zeg..., mompelde ik.

Hoezo, niet dekkend??
Volgens mij begreep de man er niets van. Maar om maar van het gezeur af te zijn, pakte hij opnieuw zijn emmertje met verf, de ladder en zijn kwast. Er ging nog een laag overheen. 5 Minuten later keek hij mij opnieuw aan. 'Now okay?', vroeg hij. 'Perfect', loog ik. Ik had gewoon medelijden met hem. Als ik het zelf had geverfd dan was er nog een laag overheen gegaan. Maar goed. Dit is de Chinese manier.

Het mannetje is nu al een uurtje mijn huis uit. Ik zit met een niet helemaal dekkende muur en een half bijgewerkte vloer. Het is niet anders. Om maar met de wijze woorden te spreken van Mickey die toevallig in haar blog had over de inefficiƫnte manier van handelen van onze Chinezen,"Dit is niet raar, ik begrijp het gewoon niet". Ik voel me nog niet helemaal ZEN, maar dat komt straks wel...Woezaaa...

Have a nice day!

2 comments:

Mickey said...

Hoe ziet het er nu uit? Ik vond t gistermiddag best ok (zeker vergeleken met je foto, hihi!) en de kleur ook mooi!

miss honeybee said...

Ben helemaal blij nu met mijn muurtje! Ok, de plamuur is ingevallen en niet glad, maar je kan niet alles hebben, toch?

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails