Friday, September 07, 2012

Reisje plannen 2

Wat zo eenvoudig zo moeten zijn, een reisje plannen naar Japan, is nog helemaal niet makkelijk om voor elkaar te krijgen. Ik weet zeker dat mijn Hong Kong mede-expat-burgers dat met mij eens zijn.

Om een voorbeeld te geven; zodra de vakantiedagen en nationale feestdagen van het aankomende jaar bekend zijn wordt als een wilde door menigeen bekeken of er ook lange weekenden tussen vallen. Dat heeft iedereen namelijk het liefst want met maar 8 tot 10 vakantiedagen per jaar (ja nederland heeft het best goed!) ga je natuurlijk wel zo verstandig mogelijk om met die schaarse dagen.

Vakantie's van 2 tot 3 weken achtereen kent men hier niet. Helemaal niet. Liever 6 keer een lang weekend weg. En dan ga je wel ergens heen. Want HK is klein. Vandaar dat je overal ter wereld Chinezen tegenkomt, de bus uit rennen, foto's maken, de bus weer ingaan om vervolgens weer uren in de bus te zitten voor het volgende 'fotopunt'.


Niemand ligt hier wakker van de gedachte om een trip van 4 dagen te maken en daarvoor 10 uur te moeten vliegen. Het is niet ideaal maar anders kom je nergens. En je caravan achter de auto hangen om lekker op een camping te staan net over de grens, bestaat niet. a) Je hebt de auto niet, b) ze weten niet wat een caravan is, en c) op de camping staan in Shenzhen...ik weet niet.

Mijn Chinese vrienden pakken zodra de vakantiedagen bekend zijn, de kalender erbij, puzzelen totdat ze een ons wegen en plannen/boeken gelijk de lange weekenden voor het hele jaar! Zo ben je verzekerd van je vakantie's en vis je nooit achter het net qua vluchten en hotels. En dan houden ze nog 2 vrije dagen over voor onvoorziene omstandigheden!

Wij zitten zo niet in elkaar. Ik weet in januari echt niet waar ik in oktober heen zou willen. En al zou ik dat weten, dan heb je nog zoiets als werk. Zou dat wel kunnen? Komen er geen collega's en/of klanten? Is die levering wel op tijd de deur uit? Kortom, wij wachten liever tot een maandje of zo voordat we ergens heen willen.

Neem nou Kyoto. Ik dacht dat we toch op tijd zouden zijn met het boeken. Het is tenslotte de laatste week van november! Leuk om in het maple leaf season Japan te kunnen zien, minder leuk dat daardoor dus alle hotels vol zitten! Plus dat het een nationale feestweekend is in Japan, plus dat ze zo'n 20.000 man extra verwachten voor de marathon!

De afgelopen 2 dagen heb ik nonstop aan de telefoon gezeten met onze reisagente. Ja, ze heeft een hotel, nee deze zit vol. Ja, we kunnen naar een Onsen, nee, het wordt een Ryoken. Ja, we hebben een double bed, nee, het wordt een 1 persoonsbed! Gek word ik er van! En nou mogen die Japannertjes wel klein zijn, maar wij niet. Ja ze hebben een kamer voor ons en een kamer voor Silla, nee, toch volgeboekt, of we bezwaar hebben dat Silla bij ons op de kamer komt te liggen...Wat?! Ja, daar hebben we bezwaar tegen, nee, dat gaat dus niet gebeuren!

Kortom, we hebben nog een lange weg te gaan...

3 comments:

Rina said...

Potv... dat hebben wij nou ook iedere keer. Fingers crossed dat het gaat lukken.

simone said...

Ok, het vorige comment was de romantische kant van het verhaal, nu de practische met 2 benen op de grond verhaal..... tja......tja....tja

Fiona Teeuw said...

Ja, reisje boeken is sneller gezegd dan gedaan! Succes en volhouden.

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails