Monday, April 09, 2007

VietNam

Vietnam, het land van de brommertjes!

Vanmorgen zijn we weer aangekomen in HK. Het was echt geweldig! Ik had gen idee dat Ho Chi Minh City zo leuk zou zijn. Je hebt een bepaald idee in je hoofd van zo'n stad en als je er dan echter komt dat het zo anders is, maakt dat het nog leuker. Het is koloniaal met alle oude gebouwen maar ook heel trendy. Het voelt veilig en de sfeer is gemoedelijk. En het is niet zo sleezy als Bangkok bijvoorbeeld. Er zullen allicht girly-bars zijn maar dan moet je er heel goed naar zoeken. Voor de vakantieganger die hier niet op uit is, is Ho Chi Mihn City een verademing!

Donderdagavond zijn we rond 9 uur VietNam-tijd gearriveerd. Taxi genomen en op weg naar het Park Hyatt Hotel. Geweldig hotel maar wel aardig aan de prijs! 't Was effe slikken toen we het tarief zagen maar goed...het was wel erg mooi! Heel groots, heel koliniaal, heel luxe!

We hebben de koffers op de kamer gezet en we zijn gelijk naar buiten gelopen om wat te gaan drinken bij de Q-bar tegenover het hotel. Lekker buiten gezeten en toen zag ik ook gelijk waar ik me bevond. De bar zit in de kelder van het Opera Gebouw en dat zit weer tegenover het Caravelle Hotel.

In dit hotel zaten tijdens de oorlog, de journalisten die verslag deden. Rechts bovenin zit ook de beroemde bar Saigon Saigon waar we natuurlijk een dagje later ook even zijn geweest. Prachtig uitzicht over de stad en dankzij Pim waren we allemaal op tijd om de zonsondergang te zien vanaf het balkonnetje. Je zit daar te genieten van het superuitzicht tussen zware houten louvre-deuren onder langzaam draaiende plafond ventilatoren. Je bent gewoon even terug in de tijd...
Een dag later hebben we ons echt helemaal vol gegeten aan het fantastische lunch buffet in dit hotel. Veel te veel, maar zooo lekker! Vooral het dessert buffet was niet te weerstaan. Dit was duidelijk een gevalletje "uitbuiken". Slapen, hangen en vooral niet meer aan eten denken!

De volgende dag hebben we eerst lekker ontbeten op een terrasje voor het hotel. Een heuse koffieshop met lekkere broodjes. Het koloniale Franse verleden van Vietnam komt steeds terug als je op straat loopt. Terrasjes, lekkere koffie en broodjes en croissantjes zijn daar heel normaal!

Daarna zijn we naar de markt gegaan. Les Halles zoals de Fransen het hadden genoemd. Tegenwoordig heet het anders. De Ben Tahnh Market. Grote overkapte markt met een enorme hoeveelheid kraampjes waar je van alles kan kopen. Kamilla, Bram en ik hebben ons daar erg uitgeleefd en we zijn de volgende dag nog maar eens terug gegaan voor het geval we iets hadden gemist! Onderweg naar de markt kwamen we Uncle Ho nog tegen, zoals Ho Chi Minh ook wordt genoemd.

Ik wilde heel graag een simpele Vietnamese jurk kopen. Maar helaas. Als je gek bent op glimmertjes en kantjes en hele felle kleuren dan kan je daar prima slagen, maar als je denkt"leuk een gedekt kleurtje..." dan gaat dat niet lukken. Dan maar lekker Pho eten! Een noodle soep in een tentje waar zelfs Bill Clinton heeft gegeten!!!

Na de markt hebben we lekker gezwommen en 's avonds hebben we gegeten bij een Vietnamese BBQ-restaurant. Helemaal geweldig! Lekker eten, heel goedkoop en tussen de locals!
En daarna hebben we koffie gedronken in een "JOS-tentje"! Wat is nou een Jos-tentje? Luister...

Dit koffieshopje bestond uit 3 verdiepingen. De 1e verdieping leek op een Italiaanse espressobar. Heel leuk. Maar wij werden doorgestuurd naar de 3e verdieping. Komen we daar aan, zien we allemaal trendy lampen, prachtige canvas doeken, super behang, heel behaaglijke bankstellen, verse bloemen, heerlijke lounge muziek en de dames toilet helemaal roze! Super! Volgens ons verkoopt Jos deze lampen en zou hij een inspiratie opdoen waar je van omvalt.
Dat is nou een Jos-tentje!

Na het eten hebben we nog een drankje genomen en zijn we naar een soort van "Dusk Till Dawn" geweest maar dan op z'n Vietnamees. Deze bar heet Apocalypse Now. Heel ruim, lekker terrasje buiten, verse hotdogs en een live band. Heel gezellig maar we hebben het niet lang vol gehouden. We waren allemaal een beetje op, zeg maar.

De volgende dag hebben we een rondje Saigon gedaan. Lopend met de camera in de hand. We hebben wat avenu's gezien, het prachtige postkantoor waar volgens mij nog helemaal niets aan gedaan is nadat de Fransen zijn vertrokken, we hebben de City Hall gezien, een museum, de Notre Dame Cathedraal die helaas gesloten was, een hindu-tempel, en een enorm russisch bouwwerk wat vroeger dienst doet als goverments building. We mochten daar niet op het terrein komen, maar Pim dacht er anders over. Hij liep gewoon door en ik ben er maar achter aan gegaan. Stukje gelopen en wat foto's gemaakt van een tank en een vliegtuig van vroeger en daarna met de bewaking op de foto!

De laatste dag van onze minivakantie zijn we naar de Cu Chi Tunnels geweest. Dat was best indrukwekkend.
De Vietnamesen zijn trots hoe zij weerstand hebben geboden aan de vijand. Dit gebied wat zo'n 70 km buiten Saigon ligt, was de basis waaruit de gorilla's Saigon aanvielen. Hierdoor werd dit gebied een zogenaamde "free fire zone" en werd daarom plat gebombadeerd door de Amerikanen. De bewoners van dit gebied gingen daardoor ondergronds. Letterlijk wel te verstaan. Ze hebben een netwerk van tunnels gemaakt wat zowat tot aan Cambodia grenste.
We hebben de tunnels gezien, ze zijn allemaal ook de tunnels ingekropen behalve ik-zei-de-gek, Chiel en Pim hebben nog met een geweer geschoten, we hebben tapioca gegeten wat toen ook gegeten werd en de vallen gezien die ze voor de vijand hadden gemaakt en natuurlijk ook de nodige foto's gemaakt.

Eenmaal terug in Saigon werden we verrast door de PaasHaas! Kompleet met eitjes en flaporen! Drie keer raden wie dat was!

We hebben ons bezoek aan Ho Chi Mihn beeindigd met een drankje aan de Mekong. Lekker hangen aan een tafeltje met een grandioos uitzicht over de rivier. Het blijft altijd leuk als je over het water kan kijken. Zeker als voor je een drukke weg loopt waar wel duizenden brommertjes scheuren, waar mensen proberen over te steken met gevaar voor eigen leven, waar de lampjes zich 1 voor 1 ontsteken en waar de temperatuur geweldig is!
We hebben allemaal een super mini-break gehad en het was hardstikke gezellig met z'n 5-en!
Ik vond het geweldig! De mensen zijn aardig, de hele stad ademt een sfeer uit die zo anders is als dat ik gewend was. Als je de vietnamese reclame borden weg denkt dan lijkt het meer op Parijs dan een aziatische stad! Het tripje buiten de stad, doet weer aan plaatjes denken die je wel kent. Zoals bv een koe in een rijstveld. Ik ga hier zeker nog eens naar toe!
Natuurlijk heb ik veel te veel foto's gemaakt. Ik zet ze in een webalbum aan de rechter kant van dit verhaal want het duurt eeuwen voor ik ze gedownload heb. Gewoon aanklikken en je ziet alle foto's!

2 comments:

Anonymous said...

He vakantiegangers, zo te zien was het weer buiotengewoon aangenaam hé? Wat leuk dat jullie weer even hele andere indrukken hebben gehad en zo genoten hebben van de sfeer. Kan het bijna proeven!!!

XXX
Simone

Anonymous said...

Het is weer geweldig, zoals je het beschrijft zou je er zo ook heen willen gaan!Wat is het toch leyk dat jullie zoveel bijzonders zien en dat wij er van mee kunnen genieten!Liefs Arlene