Tuesday, March 09, 2010

Hello Passenger! Welcome to take my taxi!

Ons hotel is blauw verlicht!

Dat is het zinnetje wat je nu in elke Shanghai taxi hoort zodra ze de meter aanzetten. Nu alleen nog rij-les, wat echt geen overbodige luxe is, dan zijn ze helemaal klaar voor de Expo die over 50 dagen wordt gehouden in Shanghai!

Alles voor de Expo! Blauw licht onder de viaducten.

Afgelopen zondagmorgen zijn we vertrokken voor een bliksembezoek aan Shanghai. Chiel had dingen te bespreken met Paul en Paul was jarig geweest, kortom prima tijd om eens op bezoek te gaan.

Elvira, Chiel's secretaresse, had deze keer de trip geboekt en ze had het helemaal gevonden! Geen gewone vlucht en dan een apart hotel boeken maar een package deal. Vlucht en hotel in 1. Veel goedkoper dus goed nieuws...dachten we.

Met Dragon Air naar Shanghai en ons hotel bleek het Renaissance Zhongshan Park Hotel te zijn. Eerlijk is eerlijk een prachtig nieuw trendy hotel.

En dit Renaissance Hotel bleek de hoogste van de wereld te zijn. Vanaf verdieping 25 t/m 58! Geweldig uitzicht, personeel sprak geweldig goed engels, de kamer was super (42ste verdieping!) en het bed was het beste bed waar ik ooit in geslapen heb!

Het grote badkamer raam

En, ik zou het bijna vergeten, opnieuw zo'n badkamer met raam zodat je vanuit je bed goed kan zien wat daar allemaal gaande is! Enige minpuntje was dat het hotel net iets uit het centrum lag. Vanuit de lobby (25ste verdieping) kon ik wel de Radisson en de TV-toren zien maar wandelen was echt te ver.

Bij het inchecken bleek dat wij 2 nachten zouden blijven volgens de dame achter de balie. Maar volgens ons zouden we maar 1 nacht blijven. Na de vliegtickets te hebben gecheckt bleek inderdaad dat we pas dinsdagavond zouden terug vliegen! Vreemd. Iets is hier niet goed gegaan.

Enfin. We zijn aan de wandel gegaan in het Old Town Shanghai district. En dat was heel leuk om te zien. Ik was hier nog nooit geweest maar door het nieuwe route/taxi kaartje wat je in het hotel krijgt, zagen we geheel nieuwe dingen. De Stoffenmarkt, de Theemarkt, allemaal in het oude district. Heel leuk.

's Avonds hebben we Paul en Nuan ontmoet en zijn we wat gaan drinken en eten in het gebied wat Xintiandi heet. Een voetgangersgebied met upscale shops en restaurantjes in een totaal gerenoveerd oud wijkje. Heel gaaf. We zijn aardig vroeg naar huis gegaan. Moe en nog steeds een beetje rommelig in de buik en Nuan was net ziek geweest.

Vanmorgen is Chiel naar kantoor gegaan in Shanghai en ben ik in het hotel achtergebleven. Helaas was het weer echt bagger, koud en regen, dus ik ben niet naar buiten gegaan, maar ik heb wel het winkelcentrum van 25 verdiepingen (!) onder het hotel maar eens bekeken. Een achterlijk grote Carefour in gelopen en ik heb Nederlands trots, de C&A ook maar eens bezocht. Kopje koffie bij Starbucks, beetje hangen op de kamer, kopje koffie in onze lobby, ach ik heb me wel vermaakt.

Chiel belde op om te vertellen dat we toch maandagavond zouden terug vliegen naar HK. Alleen niet met Dragon Air. Die tickets waren niet te veranderen. Dus nieuwe tickets gekocht en met China Eastern terug gevlogen...hmmm...toch niet zo goedkoop, zo'n package deal. Ik moet nog even een gesprekje hebben met Elvira.

Natuurlijk zaten we weer in een taxi met een chauffeur die achter het stuur zat te knikkebollen en die er geen hout van begreep hoe zo'n ventilator toch werkt in een auto. Met totaal beslagen ramen, de geur van een sinaasappeltje die hij onderweg zat op te peuzelen, het gerochel van onder uit de tenen en het monotone gedreun van een kapotte achter-as, zijn we dan toch heelhuids aangekomen op Pudong Airport.

Dit keer had China Eastern geen vertraging, natuurlijk wel een verandering van gate waar je niet van op de hoogte bent, was de turbulentie zeg maar HEFTIG, en bij het landen gingen we even met 1 wiel door de bocht!

Maar we zitten weer veilig op de bank.

3 comments:

Unknown said...

Oef, das schrikken.... op 1 wieltje door de bocht. Spannend!!!

Volgende keer moet ik Shanghai ook maar eens ga bezoeken, klinkt goed! Tenminste.... dat baseer ik op 25 verdiepingen (JOEPIE!!!!) shopping!!

Liefs vanuit een "wit van de sneeuw bij aankomst, maar inmiddels nu niet meer" Ommen.

simone said...

Volgende keer toch maar weer zélf regelen???

Joke80 said...

Jaaa, Xintiandi is leuk :)