Sunday, March 21, 2010

Op bezoek bij Big Budha en Tai O

Een bezoek aan Hong Kong is geen bezoek als je niet de Big Budha hebt gezien. Dus daarom vanmorgen redelijk op tijd (10 uur) het huis uitgelopen om per metro naar de kabelbaan te gaan in Tung Chung.

Maar niet eerst voordat we alles had ingesmeerd met factor 10, want Deb en ik waren flink verbrand van ons boot tochtje de dag ervoor. (Ik voel mijn nek nog branden en Deborah haar neus!) Dat gaat altijd harder dan je denkt.

We hebben eerst even in de rij gestaan om de kabelbaan in te mogen maar dat mocht de pret niet drukken. En alhoewel Deb een beetje last heeft van hoogtevrees heeft ze de reis goed doorstaan.

25 Minuten in een kabelbaan is niet niks. Of het nou kwam dat ze aan de zijde van Chiel zat of omdat een fransman in de cabine het hoogste woord had, is nog niet duidelijk maar de tijd ging snel voorbij en konden we voet op vaste grond, zij het een stuk hoger, zetten.

Koffie eerst maar, en toen was het toch echt tijd om Budha een bezoekje te brengen.

De enorme trappen vallen na 12 keer bezoek toch weer vies tegen. Maar gelukkig werkte het weer mee. Het was lekker, niet te heet en niet te klam, dus binnen no time stonden we bovenaan.

Daarna, na tientallen foto's gemaakt te hebben, zijn we afgedaald naar het klooster. Prachtig. En de main hall stond vol met orchideeën!

Beetje rond gelopen, even gezeten op een bankje, langs de vegetarische restaurants gelopen, foto's gemaakt en gewoon daar even lekker zijn. We hebben gegeten in de Thee-tuin maar ik denk dat mijn noedelsoepje niet helemaal koosjer was. (Ik heb vanavond echt flink last van mijn buik en darmen gehad.)

Vervolgens naar het pad der wijsheid maar helaas stonden die in de steigers. Dus dat was snel gebeurd.

Toen toch maar weer terug in de bus naar Tai O. Eeen vissersdorpje op stelten. Altijd leuk.

We hebben het dorpje gezien en ik denk dat Deb zo langzamerhand over vis-fobie heen komt want ze maakt foto's van de meest wanstaltige soorten! En ze heeft al vis gegeten! En ze vond het lekker! we zijn opnieuw een bootje in gegaan.

Je vaart dan door het dorpje en je gaat kijken naar de Pink Dolphins! Nou waren we dag ervoor flink verwend wat die dolfijnen betreft dus voor ons was het gewoon lekker een stukje varen. De kapitein vertelde in het Cantonees het een en ander over de omgeving en Chiel kreeg een kaart in z'n handen gedrukt. Steeds als hij iets vertelde in het Cantonees, liep hij naar Chiel en wees op de kaart aan wat hij bedoelde! Helemaal goed!

Daarna gingen we als de wind over het water. Ik bedoel Michael Schumagger is er niets bij, maar voordat we waren bijgekomen van deze water-race zagen we al een dolfijn omhoog springen! T'is toch niet te geloven! Weer dolfijnen!! Helaas moeten jullie deze info echt op mijn woord geloven want ik was steeds te laat met afdrukken...

Terug per taxi naar Tung Chung, even gezeten bij Delifrance en de trein in terug naar huis.

Vanavond zijn we gaan eten bij Elvis en de bedoeling was om daarna lekker een kroeg in te gaan maar helaas...we zijn na het eten naar huis gegaan want bij de eerste kroeg kreeg ik enorme buikpijn. Het koudzweet stond op mijn bovenlip. Gelukkig is het al een stuk minder nu.

Morgen gaan we uitslapen althans Deb en ik, Chiel gaat weer rennen, daarna naar Spasso voor de brunch, dan naar Mongkok, en 's avonds naar de Nightmarket op Temple street.
Weer genoeg te doen!

Deborah heeft 85000 foto's gemaakt van deze dag, te veel om ze allemaal te laten zien dus die foto's en de kleine 50 foto's van mij kunnen jullie hierrrr bewonderen!

3 comments:

Ryanne Becking said...

He Ans, misschien rare vraag, maar waar heb je de dag ervoor dan de dolfijnen gezien? Ik ga altijd in Tai O naar de dolfijnen kijken, maar blijkbaar heb jij een betere spot?

miss honeybee said...

Hallo Ryanne,
Als ik echt dolfijnen wil zien, en dan bedoel ik met 'terugkeer garantie' mocht je ze die dag niet zien, dan koop ik kaarten bij de Hong Kong Tourist Information. Die zitten bij de Starferry op TST. Het kost 360 hkd pp en de trips zijn altijd op woensdag- en vrijdagmorgen. Je moet dan om 9 uur in de lobby staan van het Kowloonhotel (achter het Peninsula) en dan wordt je opgehaald door een busje met gids van de Dolphin Watch. Ze rijden naar Tung Chung waar je op de boot (max.20 personen) gaat met versnaperingen aan boord (heel goed geregeld) en dan ga je zo'n 3 uur het water op. Ze brengen je of naar de cablecar, mocht je door willen naar de Big Budha, of weer terug naar TST. Ze rijden vervolgens ook nog door naar Central om je daar af te zetten. Echt een aanrader!

O ja, en je zit op de wateren tussen het vliegveld en Gold Coast en de buitengaats liggende eilandjes!