Sunday, August 14, 2011

Cebu

Afgelopen woensdagmorgen vertrokken Lody en ik naar Cebu, in de Filipijnen.

Een 'island in the sun' althans daar hoopten wij op want we zitten natuurlijk midden in het regenseizoen.
En ik maakte me ook wel een beetje zorgen over het hotel wat ik had geboekt. Op de foto's zag het er geweldig uit maar toen ik dus NA het boeken op  Trip Advisor  ging kijken schrok ik een beetje van het overvloed aan slechte ervaringen over dit hotel. Hmmm...misschien was het slimmer geweest om deze website te bezoeken VOOR dat ik wat had geboekt. Maar helaas pindakaas, niets meer aan te doen, de trip was nou eenmaal geboekt en we moeten er maar het beste van maken...

Woensdag:

Heel vroeg opgestaan omdat we om half 7 in de taxi moesten zitten om naar het vliegveld te gaan. Nadat onze taxi chauffeuse ons nog had geprobeerd om ons voor 100 hk dollar af te zetten (en wat niet gelukt was!) kwamen we op tijd aan. Ingecheckt, vliegtuig in en op weg naar de Filipijnen.
Rond 12 uur kwamen we aan op het Maribago Bluewater Beach Resort, gelegen aan de kust van Mactan Island en in Lapu-Lapu City. Met zo'n naam voel je je gelijk in tropische oorden!

Per golfkar werden we afgezet voor ons huisje. Eerste indruk: niet slecht! Een gezellig huisje met een rietenkap, een veranda en uitzicht op 1 van de 3 zwembaden. Jammer dat het miezert...We hebben de koffers uitgepakt, de kamer geïnspecteerd en toen maar eens kijken hoe dat resort er bij lag. En opnieuw, niet slecht! Het is een klein park met schattige huisjes, 3 zwembaden, 3 restaurants een stukje privé strand en ontzettend vriendelijke mensen!

Eerst maar eens een pineapple smoothie tot ons nemen, een duik in het zwembad nemen (het was gestopt met regenen!) en genieten van 3 dagen niets doen!

's Avonds hebben we ons gestort op een Pinoy buffet, oftewel een Filipijns buffet met vooral hapjes zoals de mensen op straat aan de stalletjes eten. Ik heb ooit op Boracay, ook op de Filipijnen, getracht lokaal voedsel tot me te nemen en dat smaakte nergens naar. Groot was de verbazing dat dit eten ZALIG was! Nadat onze buikjes vol en rond waren gegeten, zijn we het bed ingerold en hebben we heerlijk geslapen.

Donderdag:

Het zonnetje is doorgekomen! En hoe! Het ziet er allemaal nog beter uit en de palmboompjes wuiven ons zachtjes gedag zodra we de deur open doen!

We gaan op weg naar het ontbijtbuffet. Gisteren merkten we dat ons huisje nog geen 30 seconden verwijderd is van het restaurant en de geur van pannenkoeken en vers gezette koffie komt ons tegemoet.

Nadat we ons tegoed hebben gedaan aan alles wat God verboden heeft, lopen we naar de lobby. We hebben namelijk een tourtje geboekt naar Cebu city! Onze gids plus chauffeur staan ons al op te wachten en even later rijden we door Lapu-Lapu City richting onze bestemming. We kijken onze ogen uit! Het is over duidelijk dat dit een arm gedeelte is van de Filipijnen. Hutjes, krotjes, kapotte auto's, zelfgemaakte fiets taxi's overheersen het straatbeeld. En iedereen lacht!

Over de brug die Mactan Island verbind met Cebu, rijden we naar bezienswaardigheid nummer 1.
Fort San Pedro. Het oudste fort op de Filipijnen.

Bezienswaardigheid nummer 2. Het verzetskruis waar Lapu Lapu (de verzetsstrijder tegen de Spanjaarden) himself liet zien wie de baas was op Cebu.

Tegenwoordig een bedevaartsoord en waar iedereen kaarsjes en een gebed kan kopen. Een groep dames is speciaal hiervoor werkzaam. Ze dansen en bidden de hele dag door! En natuurlijk hebben Lody en ik ook gevraagd om voor ons te bidden.

Dit is een onderdeel van de oudste basilique San Antonio. Als je dit kapelletje uitloopt en oversteekt kom je in de basilique terecht.

Next stop, het verzets monument.
De geschiedenis van Cebu wordt verteld in 1 groot monument. Per onderdeel kan je zien wie er getracht heeft Cebu te overheersen en wie getracht heeft dit te bestrijden.

Vandaar was het de straat oversteken naar het oudste in gebruik zijnde huis van Cebu. De 8ste generatie woont daar nog steeds maar heeft ook het huis opengesteld voor bezoeken. Heel bijzonder en als ik zo de rest van Cebu zag, een hele rijke familie!

Na de lunch was het tijd voor het laatste onderdeel van de trip. De Chinese Tempel! Ze zitten echt overal! Prachtig complex!

Na deze interessante trip rijden we weer huiswaarts. Het zwembad lonkt en we genieten van een paar uurtjes zon en plonsen. 's Avonds lopen we weer naar het "Asian Buffet"! 1 Ding is duidelijk. Als je wilt afvallen moet je niet naar een resort gaan op de Filippijnen!

Vrijdag:

Vandaag hebben we ons voorgenomen om vooral niet van ons ligbedje af te komen. Het wordt tijd voor onvervalst hangen aan het zwembad en te genieten van het zalige weer. De temperatuur is nl. warm maar niet klam. We zijn van het ene zwembad naar het andere zwembad gelopen. Het was echt genieten! En 's Avonds bleek dat we ons lekker hadden verbrand!

En toen was het alweer onze laatste avond! Time flies when you're having fun! Ons laatste buffetje hebben we over geslagen. We zijn naar de pizzeria gelopen. En daar zagen we een optreden van een drumband en een dansgroep. Dat was leuk totdat ze mensen uit het publiek begonnen te trekken. Daar houdt tante Ans dus niet van...

Zaterdag:

Na een enorme nachtelijke tropische regenbui die zelfs de stoppen liet doorslaan, staan we fris en fruitig op. De koffers worden weer ingepakt. We genieten nog een keer van ons laatste ontbijt buffet en om half 10 worden we weer opgepikt door onze golfkar! De koffers gaan er in, de rekening wordt betaald en we gaan weer op weg naar het vliegveld wat een kwartiertje verderop ligt.

Het is jammer maar we moeten naar huis...

We hebben een heerlijke zonnige vakantie gehad en 1 ding weet ik zeker. Cebu is de moeite waard om opnieuw te bezoeken!

De rest van de foto's zijn hier te bekijken!

Enhanced by Zemanta

4 comments:

miss honeybee said...

Wat een ervaring wederom, het verschil tussen Hongkong en Cebu kon niet groter zijn. Ik denk dat als je eens niet zo tevreden bent met je leventje in je eigen huis, je auto voor de deur enz. het heel goed zou zijn daar eens naar toe te gaan, de mensen daar zijn blij, vrolijk, lief en heel tevreden met eigenlijk niets. De trots straalt van ze af als ze iets voor je kunnen doen!

Ans bedankt het was GRANDIOOS.

Lody

Andre said...

Zo zie je maar weer dat je niet alles klakkeloos moet overnemen wat op tripadvisor staat. Het is beter om het zelf te ervaren......Waar gaat de volgende vakantie naar toe?

Arlene said...

Wow jullie hebben weer een heel mooie ervaring gehad en veel gezien.Geniet maar van alles want hier is het echt drama wat betreft het weer!
liefs Arlene

Anonymous said...

Zo meiden, dat zag er al met al helemaaaaal niet slecht uit, in tegendeel zeg!!!! Prachtig die zee en dat strand, super hoor. Wij zijn vrijdag laat thuis gekomen uit Spanje, was lekker, ook al hadden we de 1e week niet zulk bijzonder weer en waren de temperaturen niet ontzettend hoog.