Wednesday, October 31, 2012

Op bezoek bij...Wytske!

Ik zou eigenlijk gisteren een bezoekje brengen aan Wytske die in Mui Wo woont. Maar omdat de snelste manier over water is en de zee erg ruw was en de regen met bakken uit de hemel kwam vallen, heb ik het afgezegd. Ik doe het niet zo goed op het water. Als ik een golf zie ben ik al zeeziek, dus...

Maar vandaag scheen de zon, was de zee stukken rustiger en stond mij niets meer in de weg om de grote oversteek te maken. Want het is wel een stukje reizen, je moet het wel echt willen!

9.00 liep ik naar buiten. Gewapend met een bolchrysant voor op haar terrasje en zeer verantwoorde snacks voor Ruby de hond, ben ik toch maar een taxi ingestapt. Zo'n plantje is best zwaar als je het door het gekrioel van Tsim Sha Tsui moet sjouwen. Next stop, de Starferry.

Met de ferry eerst van TST naar Central waar de outlying ferrypiers zijn waar de grote ferry je naar Mui Wo op Lantau Island brengt.  Op de boot sloeg er nog een flinke golf over de railing, dus met een zeiknatte broek zat ik op een bankje. Ik was aardig op tijd, dus eerst een bakkie koffie gescoord en dat lekker op een muurtje voor de Mui Wo ferry opgedronken.

9.50 de grote snelle ferry opgestapt en ik deed net of ik die grote golven niet zag. Ik ben bij het raam gaan zitten en hield stug de horizon in de gaten. Dat schijnt te helpen tegen zeeziekte. En inderdaad, het was stukken minder erg als dat ik vermoedde. De US vliegdekschepen in de haven hielpen om de gedachte af te leiden van de kotsneigingen die ik zo nu en dan had.

10.30 meerde de ferry aan bij het piertje in Mui Wo. Totaal andere wereld dan dat ik dagelijks zie. Rust! Bijna geen verkeer, geen wolkenkrabbers, heel veel fietsen, honden en kinderen. In de verte zag ik Wytske en Ruby al lopen. Ze kwamen me ophalen om daarna naar de bakker te gaan. Wat enig om Wytske weer te zien in HK! Geweldige bakker trouwens met echt westers brood. Niet van dat kleffe zoete witte brood maar heerlijk geurende zuurdesem brood!

Gewapend met muffins liepen we met z'n drietjes door het dorp en langs het kanaal naar het huis van Wytske. Door de wetlands (moerassige weilanden) over bruggetjes, door steegjes, langs buffels, langs blaffende honden kwamen we bij het huis aan. Weer een heel ander gezicht dan wanneer je zo'n huis leeg ziet. De chrysant werd op het terras gezet en toen was Ruby aan de beurt. Ze kreeg een heuse 'carrot-stick' oftewel een wortel stokje! Wat ze toch niet verzinnen voor de huisdieren ;-)
Ruby werd helemaal wild en vond het geweldig. Ben benieuwd of ze spinach-stick ook zo lekker vind!

We hebben lekker bijgepraat en koffie gedronken en toen was het weer tijd voor de lunch. Ruby kreeg de riem weer om en via het oude dorp en het strand liepen we weer naar de ferry pier. Daar is een restaurantje/barretje waar we lekker hebben gegeten.

Nog een bakkie koffie en toen keek Wytske op het ferry-schema. Het was ondertussen 14.50 uur. 'Ah, de volgende ferry vertrekt, uhm... NU!' zei Wytske en terwijl ze de laatste woorden uitsprak, hoorden we de toeter gaan die aangeeft dat de ferry vertrekt. Jammer. Die dus gemist. De volgende ferry vertrok om half 4. Maar deze ferry is dan een langzame ferry die 50 minuten over de reis doet.

In de verte zagen we de slow ferry al aankomen en toen hij aanmeerde ben ik gelijk de pier opgelopen. Het zal me toch niet gebeuren dat ik weer een ferry mis!

De trip begon om half 4 en de zee was lekker rustig. De langzame ferry is ook open en de frisse lucht helpt enorm om niet weer misselijk te worden. Net voor half 5 meerde we aan in Central. In 1 streep naar de Starferry en ik had geluk. Ik kon gelijk de Starferry oplopen. We zitten goed en wel en toen begon het...golven...deinen...bleh!!! Het ergste was toen we aanmeerden aan de TST kant, dat de golven zo hoog waren dat we niet gelijk van de boot afkonden en dat we daar nog zo'n 5 minuten hebben staan schommelen.

Het was een hele gezellige dag samen met de dames! En dat dorpje is zo anders! Maar...ik ben dus nu zeeziek. Terwijl ik dit typ, schommel ik heen en weer op mijn stoel en voel me echt slap. Volgende keer maar met de taxi, trein en bus.

3 comments:

Unknown said...

Balen, toch zeeziek! Volgende keer een hikeje met Ruby?? No boats! ;)

miss honeybee said...

Doen we! Vind het wel leuk om dat oude pad eens af te lopen en die berg op te gaan plus een lunch bij China beer!