Saturday, March 17, 2007

Geschiedenis

Het is hier weer somber, geen zon en de temperatuur is weer gezakt naar 19 graden...pffff...

Om 2 uur komt de loodgieter opnieuw. De blokkade van de afvoer is ernstiger dan gedacht. De onderburen moeten nu ook thuis blijven omdat de blokkade bij hun toilet zit. Ze verwachten daar de rest van de dag mee bezig te zijn. Ik had me iets anders van een zaterdagmiddag voorgesteld....saai...dan maar even terug in de tijd...

Het oude vliegveld van Hong Kong "KAI TAK"!
rechts bovenin zie je de landingsbaan in het water liggen.



Het begon allemaal in 1924. Het stuk grond was eigendom van 2 mannen, Ho Kai en Au Tak , voordat de regering het stuk land opeiste. Het verklaart ook de naam van het oude vliegveld. Men wilde eerste huizen bouwen maar dat plan verdween al gauw in de prullebak. Al gauw werd het stuk land in gebruik genomen door de Royal Air Force die daar de piloten ging opleiden.

In 1936 werd de eerste luchtvaartmaatschappij van Hong Kong opgezet.

Maar in 1941, tijdens de tweede wereldoorlog, werd Hong Kong bezet door de Japanners. Zij (vooral de canadesen die in gevangenschap waren genomen) hebben Kai Tak uitgebreid met een extra runway waarvan de bouw klaar was in 1945. Even later gaven de Japanners zich over.

In het begin was het vliegveld ver weg van de woonwijken, maar toen het vliegveld en de woonwijken zich meer en meer gingen uitbreiden, kwamen ze gevaarlijk dichtbij elkaar.


Er is veel en lang gepraat over uitbreiding van het vliegveld op een andere locatie maar het was pas in 1990 toen ze met de bouw begonnen van het huidige vliegveld.



Kai Tak lag tussen de haven en de bergen. Als ze aanvlogen, ging dat met een scherpe bocht over de haven, over het heel dicht bevolkte Kowloon. Op een bergwand was er een rood/wit dambord geverfd die dienst deed als "marker". Ze vlogen daar recht op af om vervolgens een scherpe bocht naar rechts te maken om op de langdingsbaan te recht te komen. Tot op dit punt konden de piloten gebruik maken van de aanvliegcomputer. Dit alles was op een hoogte van minder dan 1000 FT! (1 feet is 30 cm).

Na dit punt lag alles in de handen van de piloten. Door het gebrek aan ruimte en hoogte was er geen computerprogramma die dit aankon. Alleen de allerbeste piloten mochten toendertijd aanvliegen op Kai Tak.


De landing was al een uitdaging op zich bij normale weersomstandigheden, maar als er harde windvlagen waren, (Typhoons, mist, storm) dan was het bijna onmogelijk om te landen. Er zijn ook heel veel ongelukken gebeurd.


Pas op 6 juli 1998 om 1.28 's nachts werd het nieuwe vliegveld Chek Lap Kok in gebruik genomen.

Zo...dan weten jullie dat ook maar!

1 comment:

Anonymous said...

Leuk om al die achtergrond info te lezen,wat betreft het weer is het hier ook jammer genoeg weer slecht.We hebben een heerlijke week gehad,veel zon temperaturen rond 14-16 graden maar nu regent het weer en is het koud!
Hoop dat het gauw lente wordt!
Groetjes Arlene

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails