Thursday, June 05, 2008

Ik was effe druk...

Jemig ik zag dat ik het laatste bericht alweer op dinsdag had gepost. De tijd vliegt echt om. De dagen gaan veel sneller dan ik dacht!

Tegenwoordig blijft Chiel dus 3 dagen/week in Shenzhen. Dat komt het werk ten goede...zegt die...
Dus maandagavond heb ik met Michael (Cynthia zat in KL) en Jos gegeten op Knutsfort en dinsdagavond kwamen Jos, Michael (nu had Cynthia iets van het werk) en Suzan bij mij thuis eten. Hutspot met worst (met dank aan Simone) en draadjesvlees! Erg lekker, al zeg ik het zelf. Ik heb de aardappelen geschild, de uien gesnipperd en de wortels gehakt. Hier kan je natuurlijk geen kant en klare zak met hutspot kopen.



Toen kwam Chiel toch nog thuis op dinsdagavond. Er zou een klant komen op woensdag die hij moest opvangen. Gezellig. Ik heb een bordje in de magnetron gezet en ook hij kon genieten van mijn hutspot. Daarna hebben we nog met de WII gespeeld. Dat was echt lachen!

Gisteren hebben we onze klant opgehaald van het vliegveld, happie gegeten, stukje rond gelopen, nog wat gedronken en toen kwam Chiel ziek thuis. Hij was net een kacheltje. Koorts dus. Maar de bikkel van mij is vanmorgen vroeg weer opgestaan en met de klant de ferry opgestapt richting China. Had hem net aan de telefoon, maar hij is alleen maar zieker geworden. Dus straks vlug ergens dichtbij een happie eten en dan naar bed.


De beroemde Dynasty Class van China Airlines! Hier is het allemaal om te doen. Toch?!

Morgen vertrekt de klant weer via Taipei en Bangkok naar Amsterdam om vervolgens weer in de trein te stappen voor 4 uur naar Duitsland. Daar woont hij namelijk! Maar China Airlines vliegt niet vanuit Duitsland. Nou dan stap je toch gewoon op in Amsterdam! Logisch toch?!

En dat begrijp ik dus echt niet!
Ik kan met de beste wil van de wereld, echt niet begrijpen waarom je in godsnaam een reis van 24 uur wil maken als je ook rechtstreeks kan vliegen naar Hong Kong! Zelfs vanuit Duitsland!! Wat is dat toch?!

Ok, je zit business class bij China Airlines die goedkoper is dan Lufthansa of KLM, je zit ruimer en het aanbod van de wijnkaart is groter dan voor het gepeupel in Economy, maar is je dat 12 uur EXTRA reizen waard??? En daar komt bij dat een Economy ticket echt veel goedkoper is dan Business! Het scheelt de helft als je NIET met China Airlines vliegt! Met geld en tijd scheelt het de helft! Of zie ik dat nou verkeerd?

Ok je kan een stop-over maken in Bangkok. Dan vlieg je de volgende dag door naar Hong Kong. Maar dat kost weer een nacht in een hotel, een diner, een drankje, 2 maal een taxi (tjing tjing, kassa!) op z'n minst! Hoeveel geld bespaar je dan nou helemaal?
De logica van dit hele verhaal ontgaat mij helemaal. Misschien ben ik blond geweest in een vorig leven...


En dan ben ik van de week nog opstap geweest voor mijn visum.

We gaan namelijk a.s. weekend naar Jiangmen om bij Jesse te gaan BBQ-en. En hij heeft belooft dat we daarna gaan karaoken in het hotel wat gevestigd is naast zijn huis. Helemaal super en we hebben er ook allemaal vreselijk veel zin in!

Ik ging afgelopen maandag gelijk vragen bij het visum bureau wat ik nou allemaal nodig had om een visum te krijgen voor China. De regels veranderen zowat elke dag.

De dame in kwestie (Lody je weet wel!) gaf aan dat ik een pasfoto nodig had, een hotelboeking en een vliegticket terug naar huis. Ik gaf aan dat ik in HK woonachtig ben dus geen vliegticket heb maar wel een HK-IDkaart. Nou in dat geval was de vliegticket niet nodig. Prima. Ik heb het nieuws gedeeld met iedereen die naar Jesse gaat en een visum nodig heeft en de volgende dag ging ik met mijn hele pakketje weer terug. (We hebben natuurlijk geen hotelboeking want we blijven allemaal slapen bij Jesse, maar op zo'n computer kan je een hoop dingen faken, dus ook een hotelboeking is zo gemaakt!)

Kom ik daar aan, heb ik naast alles wat ik bij me had, toch een ticket nodig! Ik zeg: die mevrouw heeft me gisteren verteld wat ik nodig had, ik ben woonachtig in HK, ik heb een HKIDkaart dus ik heb geen ticket. Loopt dat mens naar de dame die ik aanwijs, zegt die
dame :Ik heb haar nog nooit gezien! Dat liegt ze!
Nou ja, mijn bloed kookte!! Vuil takkewijf! Ze wist het goed gemaakt, ik kon bij hun een ferry-ticket kopen naar Jiangmen. Ik bedacht me dat ik toch zo'n ticket nodig had, dus geen probleem. Opnieuw 200 hkd betaald, alles ingeleverd en toen zag ik 's avonds dat ze me alleen een ticket had verkocht van Jiangmen naar HK! Dat schiet niet op.

Dus ik ben naar ons reisbureau gegaan en gevraagd of zij kontakt op wilde nemen met het visum bureau omdat ik een verkeerde ticket had gekregen van hun. Zij spreekt chinees, het visum bureau spreekt chinees, da's gemakkelijker dacht ik. Misschien begrijpen we elkaar niet vanwege het taal-verschil. Toen kreeg het reisbureau ook ruzie met de dame van het visumbureau! Nee, ik kreeg geen geld terug, geen andere ticket, eigen schuld dikke bult. Daar kwam het in het kort op neer. Het reisbureau begreep er helemaal niets van. En voortaan ga ik gelijk naar het reisbureau. Ik wil niets meer te maken hebben met die chagerijnige dames van het visumbureau. Nou heeft Chiel vanmorgen bij de ferry alvast nieuwe tickets gekocht voor zondag, maar ik ben die takkewijven van het visumbureau meer dan zat!

Ik moet alleen morgen nog 1 keer naar ze toe. Mijn visum ophalen. Hoop ik...
Hieronder heb ik een verhaal gekopieerd wat op internet stond bij www.shanghaiist.com
Gelukkig ben ik niet de enige die totaal over de rooie gaat bij het China Travel Services HK ltd op Nathanroad!

This new visa issuance policy, which keeps changing every few days, has been driving me nuts and adversely impacts my ability- and desire- to remain here longer.

HK travel/visa agencies have thoughtfully tripled their rates in order to better mass rape people with fees leading up to the Olympics.

I've just returned from Hong Kong, so let me pass along a few caveats to you and your readers.

AVOID:

New Astor Travel (Carnarvon Road)--

I used to use them, for years in fact, but they jack prices up whenever possible. But even in the beginning, it was always a situation where they pick a price that's high and you have to bargain, which is bullshit. But when a long-time customer (that would be me) asked why they suddenly raised their prices so dramatically, the response was "The price is whatever I tell you it is." I didn't visit them this last HK trip, of course, but wanted to stress that they're absolute bastards. They may not still be in business, and they certainly should not be. Never give these people your business.

China Travel Service H.K. Limited-- (Nathan Road)

After wasting a fair amount of my time and expecting me to put up with a really shit attitude from the woman (manager) I might add-- even though they're ripping everyone off on fees-- this bitch tells me that because I came in from China, I cannot get a visa here to go back to China. She's not a bitch for telling me that bit of information, but because of the attitude- which was practically venomous. As if I'm wasting her time with my silly notion of actually using their company for the main service they provide. Also she's like "it's not my problem"-- and tells me, "You go here, they change the rules not me, not my problem. Next." She hands me one of a stack of photocopied pieces of paper with some China govt. office in Wanchai, and waves me away from her like some insect. Again, never give these people your business. Last thing I want to mention about this company-- a number of other people who came back for pick-up of their passports/visas were told they were denied. I don't recall if they were given refunds or not, but I would suspect that they were not, given that excellent attention to customer service I experienced at China Travel Service H.K. Limited.

Shoestring Travel (also in Tsimshatsui), however, was able to get an L visa for me- single entry, good for 30 days on one visit. For 1750 HKD. I had it in my hands the next afternoon, but actually the visa was processed on the same day I submitted it. I feel like I should press charges for rape, because I definitely have been, but I was simply glad that I got the visa and was able to return to my life here. For 30 days. Fantastic.

The final thing I want to say is that I'm surprised that the media isn't covering these business practices more. SCMP and others have touched on the issue-- and that Ministry spokeswoman lying through her teeth about nothing being changed-- but it's kind of sad that I need to keep checking VisainChina.com to see useful updates on the government policies. And the rip-off that HK has become... someone really needs to write about this, expose this. They were turning a profit when L visas were offered at 600 HKD. Now that they've tripled this rate, it's pure greed.

(Sorry for my rather liberal use of the words 'rape' and the implication of being violated. They're strong words, I know, but apt.)

Well I'm now days behind in what I was supposed to be working on, and down about $1000 in airfare, hotel, visa and lost income. If it's not possible to extend my L here- or to find someone who can provide the documentation for an F- then I feel as if the life I've built for myself here (about 1/4 of my life spent here), is being taken away.

3 comments:

Anonymous said...

Jeetje mineetje...
Hmm, hopen dat je het morgen krijgt ... Zie het zo voor me dat ze je klakkeloos meedelen dat je aanvraag is "denied"!

Niet normaal!

Groetjes uit een regenachtige Ommen..

Anonymous said...

Nou, doet me wel goed dat ik niet de enige ben die ruzie met die aardige mevrouw van het visumbureau had, maar misschien pakte ze je nog wel terug voor toen. Om wanhopig van te worden! Nou de volgende keer maar gewoon naar het reisbureau en vereet dat "hele mens". Veel plezier komend weekend en tot mails!
Dikke kus en liefs, Lody

simone said...

Jeetje waqt een gedoe allemaal zeg!! Maarre Jesse woonde toch bij jullie in het appartementencomplex, of heb ik wat gemist????

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails