Tuesday, July 26, 2011

Roomkaas, net als bij de V&D!

Elke keer als we in NL zijn, dan rijden we steevast naar de V&D om kilozakken koffiebonen te halen en om een bruin broodje roomkaas te eten. Dat mis ik echt hier. Alhoewel het aanbod westers eten hier enorm groot is, een broodje roomkaas zoals bij de V&D is hier nergens te krijgen...


Nou zat ik vorige week te kijken naar een kookprogramma van Australische makelij. Annabel Langbein, The free range cook. Daarin maakte ze roomkaas. En het leek verdacht veel op die van de V&D! Dus ik heb het uitgeprobeerd en het resultaat was super!

Je moet dit wel een dag van te voren maken...

Koop 1 liter Griekse stijl yoghurt. Dikke yoghurt dus. Leg een kaasdoek of schone theedoek in een vergiet. Roer door de yoghurt 1 eetlepel zout. Giet de yoghurt in het vergiet met het kaasdoek en laat dit een hele nacht boven een bak hangen bij kamer temperatuur.


De volgende morgen heb je dus kaas! Snij een flinke bos met bieslook heel fijn en 2 grote tenen knoflook fijnmaken tot een puree.( Ik gebruik een tube met knoflookpuree zonder olie!)  Je wilt geen stukjes knoflook maar een puree die glad is. Roer alles door elkaar, nog wat vers gedraaide peper, zet het nog een tijdje in de koelkast zodat het weer opstijft en voila! Eigen gemaakte room kaas!



Ik heb een flinke bol kaas op een bord gelegd, wat geroosterde minitomaatjes erbij (in de oven met wat olie, peper en zout en balsamico azijn voor 15 minuten) en ik heb toast gemaakt van volkoren pitabrood. Pita broodje door gesneden, aan 1 kant ligt bestreken met olie en met de tomaatjes in de oven gedaan.


Ik was zo trots als een aap! En Chiel was behoorlijk onder de indruk!

6 comments:

Anonymous said...

Ziet er idd heerlijk uit... Maak je dat volgende week ook een keer??


Lody

miss honeybee said...

Maar natuurlijk! Kan je gelijk mee helpen ;-)

Ryanne Becking said...

Yammie!! Dit ga ik zeker proberen, bedankt voor het recept!

Anonymous said...

yummie! Dat klinkt heerlijk zeg. Dat moet ik ook eens proberen! Het ziet er ook geweldig gezond uit, moet ik zeggen...

Groetjes,
Irma

miss honeybee said...

Dames, het is ook echt heerlijk! Ook erg lekker is de kaas als dip gebruiken bij baby worteltjes en komkommer! Dat kan ik vertellen uit ervaring...heb me gisteren op de bank voor de tv vermaakt...;-)

Mickey said...

Heb 'm ook gemaakt, echt heerlijk!!

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails