Friday, October 24, 2008

Naar het consulaat


Vandaag was het een geweldig mooie dag. Zonnetje, blauwe lucht, graadje of 28 en een licht briesje. Beter kan gewoon niet! Op tijd opgestaan, gezellig met z'n tweeen aan de koffie, muffin in de toaster-oven gestopt en lekker ontbeten.

Chiel had een schema voor vandaag opgesteld, waar ik al moe van werd als ik er naar keek. Dat krijg je ervan als je een week lang klanten op bezoek hebt. Dan blijft al het werk liggen en dan stapelt het zich op. Maar goed, hij kon lekker thuis aan het werk en zo'n beetje de hele middag meetings aflopen.

Ik ben rond 10 uur naar Central gegaan. Daar zit het Nederlands Consulaat. Trouwens een pracht lokatie! En over uitzicht hebben ze niet te klagen. Het consulaat zit slechts op de 57ste verdieping!

Ik moest mijn paspoort vernieuwen. Slim als ik ben, had ik al in NL pasfoto's laten maken want schijnbaar moet tegenwoordig zo'n fotootje aan een heleboel eisen voldoen. Toen Chiel hier in HK pasfoto's liet maken moest hij dat 5 keer over laten doen voordat het een goedgekeurd exemplaar was!

Aanvraagformulier ingevuld, fotootje erbij, kopie van mijn ID-kaart, en 690 HK dollartjes neergelegd en over 2 weken krijg ik telefonisch bericht om mijn gloednieuwe paspoort op te halen. Prima geregeld dus.

Als ik het paspoort in mijn bezit heb, dan kunnen we weer naar Immigratie om onze ID-kaart te laten verlengen en een verblijfsvergunning voor het nieuwe jaar aan te vragen. Daarna race ik gelijk naar het visumbureau om een visum met "multiple entry's" aan tevragen voor China. Dan zit alles in 1 paspoort en dan hoef ik niet met 2 paspoorten te reizen.


(links staat Silla)

Vanavond hebben we gegeten met Silla.
Silla wacht al 2 weken op haar visum om in Indonesie voor de UN te gaan werken. Ze is als projectleider aangesteld om 350 scholen en 120 klinieken te gaan bouwen op Bandeh Atjeh. Dit is nog steeds het gevolg van de Tsunami!
Ze blijft daar 1 jaar maar komt wel elke 8 weken terug naar HK. Niet omdat ze zo graag vakantie wil houden maar omdat het verplicht is. Elke 8 weken krijgt ze 1 week verplicht vakantie die ze niet op Indonesie mag opnemen. En dit is nog steeds het gevolg van de burgeroorlog die daar heerste. De UN is voorzichtig. Ze kreeg bericht van de Ambassade dat ze morgen alles kan ophalen en morgenmiddag gelijk vertrekt.
2 Jaar geleden heeft ze voor het Rode Kruis gewerkt op SriLanka. Toen zou ze huizen gaan bouwen tgv de Tsunami, maar door de onstabiele situatie, corruptie en bureaucratie, eerder terug gekomen. Ik vind Silla wel een bikkel!

Morgen komen ze eindelijk onze airco's maken. Het heeft even geduurd met al die typhoons die overkwamen en onze vakantie naar NL. Maar het gaat dan toch gebeuren! Ze moeten het raam uit in onze slaapkamer en daar staan de airco-units. Het duurt een hele dag. Bah bah...Dat wordt verplicht de hele dag thuis zitten...

Morgen komen er weer klanten uit NL. En zaterdag ook. Het leuke is dat iedereen elkaar kent dus dat wordt heel gezellig!

No comments:

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails