Monday, February 18, 2008

De eerste keer de jungle in!


Een hele bijzondere ervaring mag ik wel zeggen. De dag ervoor waren we al aangekomen natuurlijk en via de grote rivier een zijrivier ingegaan. Daar hebben we nog een paar uur stroomafwaarts gevaren tot dat we een mooi veilig plekje zagen, om de nacht door te brengen.

Onze captain wist precies wat hij wilde. Niet onder bomen aanleggen en dat kwam mij heel goed uit! Ik had al visioenen van een slang die via de boom op mijn bootje kon vallen. Maar gelukkig had de captain hetzelfde gevoel als ik.

In de jungle op zo'n boot is het even behelpen. Geen elektriciteit natuurlijk. Dus je gaat naar bed als het donker wordt, en je staat op als het licht is. Met de kippen op stok dus!
Ik moet zeggen dat Chiel en ik 12 uur achter elkaar prima hebben geslapen. Toen eenmaal de zon opkwam was ik ook klaar wakker. Tanden poetsen en het gezicht wassen met een flesje water, over de railing van de boot. En voor dat we het wisten, had de kok al lekker gebakken eieren met toast en koffie op het dek gezet. Helemaal goed!


Na het ontbijt en nadat de mannen zich hadden gewassen met een emmertje water, voerden we weer verder de stroom af. Het bruine water werd nu zwart maar het was heel helder! Volgens Danson konden we ons vanavond douchen als we dat wilden. Dit water was dan wel zwart maar heel schoon. Het bruine water vond ook hij geen goed idee.

We meerden af bij Camp Leakey. Een onderzoekskamp waar de Oerang Oetang wordt bestudeerd. Ze worden elke dag bijgevoed en dat heeft als voordeel dat ze i.p.v. 1 keer in de 8 jaar een baby krijgen, dat nu naar 1 keer in de 5 jaar is opgevoerd. Goed nieuws want omdat ze met uitsterven bedreigd worden, de jonkies nu met een hoger tempo komen!


Voordat we echt bij de apen konden komen, gingen we eerst een tocht door de bush maken. Door een moeras waar wat planken en rotte boomstronken het pad vormden. De klamme warmte en het feit dat het zo nu en dan regende maakte het even wat moeilijk. Heel slippery zal ik maar zeggen. Maar zeker de moeite waard!

De apen zijn wilde apen die bestudeerd zijn. Ze zijn vrij om te gaan en te staan waar ze willen. Geen kooien, geen kettingen, helemaal niets. Sommige zijn ook de jungle ingetrokken, hebben een eigen "gezin" gesticht en andere blijven toch een beetje in de buurt van het kamp. Ze vinden het contact met de rangers fijn en vinden het ook wel "veilig" om zo dicht in de buurt te blijven.

Ik had verwacht dat het een afgesloten gebied zou zijn, maar nee hoor. Het was geen apenheul.


Als wij op stap gingen, maakten de kok (hierboven, ik weet z'n naam niet meer) en de captain de boot schoon, werd het eten voor bereid, was het bed weer opgeruimd en als we terug kwamen, stonden er heel lief snacks met een flesje water klaar naast de ligbedjes. Het eten was trouwens erg goed wat we kregen. Vers en op de boot bereid!


Heel veel toeristen waren er niet. Het was natuurlijk geen hoogseizoen dus heel af en toe kwamen we zo'n zelfde bootje tegen, met negen van de tien keer nederlanders erop! Als je zo door het oerwoud vaart, heb je echt het idee dat je de enige bent.


En als we vaarden zat Danson naast ons en vertelde over van alles over de apen, de planten, de beesten die we tegen kwamen zoals bv de kikker hierboven. Een hele giftige schijnt het te zijn. Ik geloof het direct!

We kwamen ook kolonies met "Dutch Monkies" of "Big Nose Monkies" tegen. Zij hebben echt een hele rare neus en een grote lange witte staart. Ze sprongen van boom naar boom. Heel veel kleine aapjes en ze maakten een enorm kabaal. Heel gaaf! Ik had ze nog nooit gezien, niet eens op een plaatje!


En 's avonds als het schemer wordt, dan gaan ze allemaal naar de rivier. Daar gaan ze slapen en eten, gezellig bij elkaar. Maar 's ochtends vroeg vertrokken ze dieper de jungle in vanwege de hitte. Ik voelde me echt een ondekkingsreiziger. Zeg maar een Indiana Jones, hihi. Ik kan alleen niet wachten totdat ik echte Oerang Oetangs kon zien, de hoofdreden van deze trip!

Aan de grootste zijriviertjes in dit gebied zie je dit soort huisjes. Het politie bureau! Ze houden onder andere de illegale boomkap in de gaten. Maar ook stropers natuurlijk, bosbranden en lozingen van giftig materiaal. Wij hebben de eerste nacht aangelegd aan deze steiger.

No comments:

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails