Saturday, September 06, 2008

Het chinese visum

Sinds afgelopen maart is het niets dan gedonder met het Chinese visum. Niet iedereen kon zomaar een visum krijgen. Ik heb heel wat zakenmannen rood zien aanlopen van woede bij het visumbureau. Er was geen enkel persbericht uitgebracht en van de een op de andere dag was het niet meer mogelijk om een visum in Hong Kong te krijgen.

Maar goed, de reden waarom ze nou ineens zo moeilijk deden was de Olympische Spelen die werden gehouden in Beijing. "Safety-rules" was ineens het stopwoordje van die enorm "vriendelijke" mevrouw van het visumbureau. En natuurlijk kwam het geld wat daarmee gepaard ging, de chinese regering goed uit. De kosten voor een "single entry" waren plots verdrievoudigd!

Nou ga ik 20 september naar Shanghai voor de bruiloft van William. Hij heeft de "lauban" (baas) uitgenodigd en natuurlijk moeten we gaan. Chiel heeft gewoonweg mazzel gehad met zijn multiple entry visum voor 1 jaar die hij eind februari had aangevraagd. Hij kreeg die nog! Maar ik moet elke keer een visum aanvragen tegen achtelijke prijzen!

Ik heb mijn paspoort ingeleverd bij ons reisbureau en Christy zorgt overal voor. In iedergeval hoef ik dat onbeschofte mens van het visumbureau niet meer te zien. Ik dacht dat het gedoe met het visum alweer over zouden zijn, maar nee... We hebben ook nog een para-lympics! Dus de regels zijn nog geen meter versoepeld. En de enige reden waarom ik nog wel een visum kan aanvragen is omdat ik een HK-ID kaart heb!

Onze collega's in NL merken het nu ook aan den lijve. Het is onmogelijk om zomaar naar Hong Kong te komen en ervan uitgaan dat je wel wat kan regelen met een visum hier. Verspilde moeite en vooral verspilde tijd! Als je een visum wil, dan krijg je een enkele entry of een dubble entry maar dat is haast onmogelijk. En het gedoe kost dagen. Dat schiet niet op als je maar 5 dagen in HK bent.

We hebben al heel wat klanten gehad die hun komst naar China hebben moeten uitstellen i.v.m. het visum. Ze hadden allemaal hun vliegtickets al geboekt. Jammer maar helaas.

Je moet namelijk een uitnodiging van het bedrijf in China hebben, een vliegticket, een hotelboeking, het ID van de chauffeur die je ophaalt in China, het kenteken van de auto of bus, of ferry-tickets kunnen overleggen!

Denk nou niet: "die regels gelden niet voor mij want ik kom hier al jaaaaren!" want je bent het haasje! Je wordt zonder pardon gewoon weg gestuurd. Voor nederlanders zijn de regels nog "soepel" maar als je uit USA komt heb je echt een groot probleem. Je mag dan weer het vliegtuig op om in de USA een visum te regelen. Het is echt niet meer zo makkelijk om China in te komen!

Volgens het reisbureau verwachten ze dat de regels weer versoepeld worden na de para-lympics, ergens in november. Don't held your breath, zou ik zeggen. Ik geloof er helemaal niets van!

No comments:

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails