Thursday, March 29, 2012

Dag 10: Zwembad, Klongs en Koninklijk Paleis

En toen waren we wakker. Nog een beetje onwennig maar wel heerlijk geslapen. Naar het ontbijt! Een geweldig ontbijtbuffet stond ons al aan te gapen toen we het restaurant binnen kwamen lopen. We kregen een tafeltje buiten op het terras. Met uitzicht! Het was al 36 graden dus dat vestje had niet mee gehoeven naar beneden. We konden kiezen tussen dimsum, knapperige stokbroodjes, croissantjes, fruit, soep, gebakken beenham, eitjes, te veel om te proberen. Gelukkig hebben we nog 2 ontbijtjes voor de boeg!

Daarna zijn we naar het zwembad gegaan. Beetje bijbruinen was de bedoeling. Maar het was enigszins bewolkt. Maar ach, we gleden plompie in en plompie uit. Heerlijk. Hier hebben we wat uurtjes gehangen.

Om 1 uur stonden we klaar in de lobby. Ik had een tourtje geboekt voor ons drietjes. De gids, een dame met de prachtige naam Oneknee, stond ons al op te wachten. Met paraplu. Of wij ook geen paraplu nodig hadden, vroeg ze. Welnee. Het gaat niet regenen, zei ik stoer. Vanaf de bootpier van het Peninsula, stapten we in een longtail boat. Nou instappen, het was meer inglijden. Best spannend. Hoge pier, lage boot. Use your imagination!

Enfin, we zitten. We varen eerst naar de Temple of Dawn. Prachtig. In een rondje van 36 seconden sharp werden we meegenomen.

Eerste druppels, terug naar de boot. De kapitein dook nog ergens 3 kinderparapluutjes op en die kregen wij in de hand gedrukt. Met een noodgang gingen we over het ruige water. Wind, regen en veel golven vanwege de drukte op het water. Het water spatte alle kanten op en de regen kwam net onder het dak-zeiltje recht de boot in. Binnen no time waren we doorweekt en hadden we de slappe lach!

Maar toen de buien verder trokken en we achter het parapluutje vandaan konden komen, zagen we hoe bijzonder het er allemaal uitzag. Huizen op palen. Open badkamer recht de kali in. Ik moet er niet aan denken als je ziet wat voor troep er rond dreef. Of wat voor beesten er rond zwommen! Zij liever dan ik!

Aan het eind van deze tour, werden we afgezet bij een lokaal marktje. Daar moesten we overheen lopen om bij het Koninklijk Paleis te komen. Heel leuk om te zien.

Het paleis was geweldig. En onze gids was gezellig. Ze vertelde veel maar niet tot in de details zodat alles luchtig bleef en je niet het gevoel had dat je weer in de geschiedenis les verzeild was geraakt. We liepen van het ene tempeltje naar het andere.

Totdat we bij de Jade Budha terecht kwamen. Hier mag je geen foto's binnen maken. Maar buiten op de veranda mag je wel naar binnen fotograferen. Het is me gelukt om de Jade Budha op de foto te krijgen.

En we hebben met z'n viertjes een tijdje op de grond gezeten om de sfeer op te nemen. Heel rustgevend. Totdat de kramp in m'n kuiten sloeg en ik opsprong!

Bij het paleis werden we weer opgepikt door onze auto. En dat is erg lekker hoor als je een aircootje binnen kan stappen! De gids vroeg nog of we ergens anders wilden kijken, maar we wilden eigenlijk maar 1 ding. Terug naar het hotel en het zwembad weer in!

Dus we hebben nog even gezwommen, beetje gehangen op een bedje en toen hebben we gegeten in het hotel. Een buffet. Reden: de enorme tafel met dessertjes!! En ze waren lekker!!

Morgen naar de Floating Market! En dan is Simone ook jarig...