Thursday, December 16, 2010

Fun Taiwan! deel 2

Op dinsdagmorgen stonden we vroeg op. Mezelf te buiten gegaan aan het geweldig uitgebreide ontbijtbuffet en om 8.10 zou ik opgepikt worden door de gids. Ik had voor die dag 2 tours geboekt. In de morgen de Taipei City Tour en voor de middag de Jioufen & Northeast Coast Tour. Leek me een goed idee. Je bent de hele dag onder de pannen, je komt nog eens ergens en hoeft zelf nergens voor te zorgen! Ik had toen nog geen idee dat ik die dag zou gaan functioneren als psycholoog!

Martyrs' Shrine

Mijn gids kwam natuurlijk een kwartier later dan afgesproken. Helemaal over de rooie! Ik werd in een taxi gezet en was van mening dat ik dus schijnbaar de enige was die vandaag met haar op stap ging. Maar dat was dus niet zo. De bus was er niet en dus gingen we per taxi naar een ander hotel waar nog 4 personen opgehaald moesten worden. Ze belde en belde en ik zag aan haar dat ze woest was! Wat bleek, de bus was naar een ander hotel gegaan en zou nu naar het tweede hotel komen. Maar nee, de bus was weer naar het Shangri La gegaan terwijl dat dus niet moest. Ik heb daar op een houten stoel nog eens 3 kwartier gewacht. Mijn gids was in alle staten en begon nu haar hart te luchten tegen mij!


Enfin, even later kwam de bus, we stapten in en gingen op pad naar Martyrs' Shrine. Hier staan alle namen van de mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van Taiwan, in een imposant gebouw. Prachtig! De militaire wachten staan daar onberispelijk, ze knipperen niet eens met de ogen, en worden elk uur afgelost. Helaas heb ik het aflossen van de wacht niet kunnen zien, want we moesten verder! Maar niet voordat ik op de foto ben gegaan met 1 van de wachten!


Dat uur was we verspild hadden met wachten op de bus moest goed gemaakt worden! En onderweg zat de gids steeds de chauffeur op de kop!

Next stop was het National Palace Museum. Opnieuw een imposant gebouw vol met Chinese kunst en vol met duizenden Chinese toeristen! We kregen een headset op en moesten de gids volgen. Maar vanwege de pijnlijke internationale betrekkingen tussen Taiwan en China, mochten er geen foto's gemaakt worden en kwam je niet eens binnen als je de tas/of rugzak niet in een kluisje deed. Ze zijn als de dood dat er ergens op internet een foto opduikt van de inhoud van het museum en dat China dan echt Taiwan binnenvalt om de kunst op te halen! Voor mij hoefde het niet...Het zal allemaal prachtig zijn, maar om als vee tussen de duizenden Chinezen heen gejaagd te worden, ging mij te ver. Het was zo druk, dat je toch niets kon zien, maar deze gids besloot dat we de hoogtepunten echt moesten zien! Fijn...


Ok, ik heb een glimp kunnen opvangen van de jade 'cabbage' (kool), de noot waar een schip van is gemaakt en de ivoren thee kisten maar echt, ik ben een cultuur barbaar. Zonde van de tijd. Ik was ook blij dat we na een uur in een overvol museum weg mochten!

Wachten in lange rijen voordat je naar binnen mocht...
Daarna stopten we bij een lokale tempel. Prachtige felle kleuren en rust...midden in een woonwijk. Foto's mochten gemaakt worden en na een kwartier reden we verder. Op naar ....tadadada...



 


...een handicraft centrum! Natuurlijk moet er geshopt worden. Even geneusd, gekeken en weer naar buiten gelopen. Je weet dat je ALTIJD door zo'n centrum heen gejaagd wordt en ik moet zeggen dat de mensen die daar werkten je met rust lieten, maar voor mij hoeft dat niet.

Vervolgens reden we langs het Presidentiƫle Office Building, maakten we nog 2 stoppen bij een cakeshop en een noedelshop omdat de 4 Chinese dames en heren daar wilden eten. Ondertussen was de gids echt over haar toeren en nadat ik haar maar liet praten, haar een arm om de schouder gaf en verzekerde dat het allemaal best goed ging, ging het weer een beetje met haar.

Chiang Kai-shek Memorial Hall
Aan het eind van de tour stopten we nog bij het Chiang Kai Shek Memorial Hall, opnieuw een imposant gebouw, en konden we de Chinese toeristen droppen in de stad.


Omdat alles zo was uitgelopen, vroeg de gids aan mij of het goed was dat ze mij niet eerst bij het hotel terug zouden brengen maar om dan met haar te lunchen om vervolgens weer mensen op te halen bij hotels om dan weer door te gaan met tourtje 2. Tuurlijk, geen probleem.

En zo geschiede dat we samen ergens uit een hele simpele lunchbox zaten te eten. We samen mensen ophaalden uit 2 verschillende hotels en grapjes maakten met elkaar. Het was eigenlijk heel gezellig!
We waren op weg naar de oost/noord kust van Taiwan. Ze hebben daar prachtige rotsformaties en die wilde ik heel graag zien. Er zat alleen een nadeeltje aan. Deze plek krijgt 7 maal zoveel regen te verduren als waar dan ook ter wereld! Ik had me erop ingesteld. Regenjas (bedankt Lody voor die roze regenjas!) en paraplu zaten in de rugzak.

Nanya Rock Formations
Helaas hadden we weer een andere bus plus chauffeur gekregen en alsof we nog niet genoeg ellende die morgen hadden meegemaakt, bleek dat deze chauffeur net vandaag was begonnen! Hij kende de weg niet! Heel fijn. We zijn denk ik wel 10 keer gestopt aan de snelweg, zodat hij kon bellen en kon vragen hoe we moesten rijden. En de regen begon te vallen....harder en harder....



Ik had graag foto's van willen maken van de Yin Yang Sea, de Bay of two Colors, maar helaas door de regen ging dat niet door. We zijn wel gestopt bij de Nanya Rock Formations. Ik WILDE foto's maken. De rest bleef achter in de bus en ik heb me zeiknat laten regenen voor het prachtige uitzicht en landschap! Het was adembenemend!



Daarna namen we een bergpas omdat we op weg waren naar Jioufen Old Street. Een bergplaatsje speciaal voor toeristen in de wereld geroepen. Maar het was leuk. En de regen viel...en helaas was het uitzicht mistig, maar we hebben om droog en warm te worden plaats genomen in een heel leuk klein theehuisje. Ook hebben we genoten van de versgebakken wereld beroemde 'Pineapple Cake' en geslenterd door het overvolle straatje met zo nu en dan een dikke straal water die achter in je jas viel!

Jioufen Old Street
Ik heb echt een hele leuke dag gehad met de gids, de Amerikaanse mevrouw die hier op bezoek was bij haar dochter, de HK-familie die alle pineapple cakes heftig aan het uitdelen waren en zelfs met de chauffeur die het verdomde om de blower aan te zetten in de auto, omdat hij dacht dat hij dan niet genoeg power had om de berg op te komen!



Ik was wel blij toen ik als eerste om 6 uur 's avonds de bus weer uit mocht in Taipei! Ik heb Chiel nog heel even gezien voordat hij met zijn gevolg gingen eten bij een Tepanyaki restaurant. De leverancier had hun uitgenodigd. Ik ben naar het dinner-buffet van het Shangri La gegaan en heb eerst maar een lekker wit wijntje besteld! Daar was ik wel aan toe...

Have a nice day!
Enhanced by Zemanta

1 comment:

Lody said...

Echt wat voor jou, heerlijk om te lezen wat je weer hebt meegemaakt en I need to say, de roze regenjas staat je geweldig!!

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails