Tuesday, July 21, 2009

Kuala Lumpur in vogelvlucht

We zijn vannacht weer op HongKong bodem geland. Het was een super leuke vakantie. Heel veel gezien, heel veel geshopt, heel veel sate gegeten, heel veel gelopen, heel veel gelachen en ons ook heel erg verbaasd over van alles en nog wat.

Donderdag: Heel vroeg opgestaan om naar het vliegveld te gaan. Alles ging voorspoedig en drie en half uur later stonden we in de bloedhitte op KL. Eerst uitzoeken wat zo'n munteenheid nou deed en toen de taxi in. Onze taxichauffeur was een pratertje. Hij hield z'n mond niet dicht! We kregen als het ware al gelijk een rondleiding!

Aangekomen in het hotel, bleek dat het Royalpark een heerlijk hotel was! Dat blijft toch altijd even afwachten hoe het in werkelijkheid eruit ziet. Mooie kamer en midden in het centrum. Ons oog viel al gelijk op de Starbucks aan de overkant van de straat. We besloten om donderdag in en het rond het hotel ons te vermaken. Lody had nog geen kans gehad om zich over de jetlag heen te zetten. Het voelde of ze al weken in Azie rondliep maar de realiteit was, dat dit pas te tweede dag was.

Dus kalm aan. Beetje rond gelopen, onze eerste watermeloen sapje naar binnen geschoven, de eerste aankopen gedaan, de eerste echte sate gegeten bij een Indisch restaurant, wat geslapen en toen de lobby in. De hotelband stond al een lekker deuntje muziek te maken en de Singapore Sling smaakte heerlijk!

Vrijdag: Na het geweldige ontbijtbuffet zijn we gaan lopen. Naar de Petronas Towers. Helaas waren we te laat om de loopbrug op te mogen maar vanaf de onderkant en het bijbehorende winkelcentrum hadden we een prachtig uitzicht.

Lody zag even een trapje niet, gleed dus ook uit over de eerste tree met haar camera in de hand, die het daarna dus ook niet meer deed. Ai. Maar met brute kracht hebben we de camera weer op andere gedachte kunnen brengen en daarna deed hij het weer.

Om half twee werden we verwacht in de lobby van het hotel. We hadden een tripje geboekt naar de Batu Caves. Slechts 10 kilometer vanaf KL. Eens per jaar wordt daar een processie gehouden door Hindu's die door zelfkastijding dichter bij de Goden willen komen. Leek ons dus erg interressant. Helaas wordt je natuurlijk eerst een handy craft centrum in gestuurd, daarna een tinfabriek en als klap op de vuurpijl een batikfabriek. Ik moet zeggen dat die tinfabriek wel leuk was om te zien maar die batikfabriek sloeg echt helemaal nergens op. Het was een winkel met een vrouwtje die in sneltreinvaart vertelde hoe batikken in z'n werk gaat, en daarna werd je de winkel ingestuurd. Bah.

Onze gids Robbie, 83 jaar oud en vroeger als maitre d bij het Hilton in HK werkzaam geweest, bracht ons naar de Caves waar het allemaal om te doen was. "Only 272 steps. You go, I wait!"
We vonden de Caves echt prachtig en zeer bijzonder om te zien.

Daarna bleef hij maar mopperen dat we nu in de file kwamen te staan vanwege de spits. Jammer dan. Breng ons dan gelijk naar wat we hebben geboekt, dachten we. We hebben echt niet gevraagd om in van die toeristentraps terecht te komen. Maar we hebben nog wel de Koning van Maleisie voorbij zien komen! We moesten stoppen toen hij en zijn volledige gevolg de oprit van zijn stulpje opreed.

Robbie vertelde ons ook dat in Jakarta er twee bommen waren ontploft. In het Ritz Carlton en de Marriott. Hmmm...

Na het bezoek, gedoucht en toen naar Chinatown! Ja ik kan die chineesjes toch niet al te lang missen, hihi. He das raar...overal in het hotel liep bewaking rond. Zelfs op elke vloer bij de lift zaten 3 politiemannen... Maar goed wij naar Chinatown. Rondgelopen, natuurlijk dingetjes gekocht en toen liepen we langs het hotel waar Irma en Jos hebben gezeten en vlak naast dat hotel was een voetmassage shop. Met visjes!! En dat wilden we heel graag proberen. Dus naar binnen!

Eerst werden de voeten afgespoeld en toen was het grote moment daar...tadadada...ik doe m'n voeten in die bak...HELP!! Allemachtig. Honderden van die kleine visjes begonnen zich te goed te doen aan mijn dode huidschilfers. Ik werd er helemaal naar van! Wat een vreemd gevoel! Lody was stukken moediger en liet alles over zich heen komen. Inclusief de masseur die een "free of charge" nekmassage bij ons deed.

Twee kleine meisjes uit Kuweit zaten al met de benen in de bak. Eentje was net als ik, te bang om de voeten er in te doen en de andere vond het prachtig en zij zat heel ontspannen te kijken hoe die kleine creepy's om haar voeten heen zwermden.

Het was een ervaring. En in KL kost zoiets nog geen 3 euro voor 35 minuten dus zeker de moeite waard. Maar als ik hoor van Lody dat dit in NL veel geld kost...niet doen. Creepy! We zijn daarna op onze zachte voetjes (want dat was wel het geval!) geslenterd naar een restaurantje a la Elvis waar we heerlijk hebben gegeten. Het terras was vergeven van de Nederlanders trouwens! En zo als het Nederlanders behoort, volop aan het klagen. Ik begon van de weersomstuit maar engels te praten...

Weer in de taxi terug naar het hotel alwaar de Singapore Slings op ons stonden te wachten...

Zaterdag: Deze dag stond in het teken van "niets doen". We zijn naar Times Square geweest waar ik hele leuke kussenhoesjes heb gekocht, toen koffie gedronken en daarna in het zwembad gedoken. Zalig!

Ik zeg: Waxen die rug!

Na deze hele drukke dag besloten we 's avonds door het winkelcentrum te lopen recht tegenover het hotel en vervolgens weer op een terras te ploffen. Terwijl we aan de koffie zaten bij Starbucks hoorden we sirene's. Hmmm... bommen....Jakarta....hotels....

Ineens kwamen er zeker 8 moteragenten met sirene's en zwaailichten de bocht omzeilen, politiewagens met alles er op en er aan, under cover en armed zwarte auto's allemaal bij ons hotel de oprit op scheuren!!! Wat?? Het zal toch niet?! Of wel?! Hotelgasten werden tegen gehouden door de politie en Lody en ik keken elkaar aan. Shit, heb ik net onze paspoorten in de kluis op de kamer gestopt, krijgen we dit!!!!
Gelukkig bleek dat de Koning alleen maar kwam eten in het Royalpark Hotel...Tja de naam zegt het al...Maar de schrik zat er lekker in. Vooral omdat overal gewapende mannen stonden...

Na de koffie zijn we weer gaan eten bij Sari met heerlijke Nasi Padang en toen toch maar het hotel ingelopen. We roken de Singapore Slings!

Zondag: Vandaag gingen we eindelijk naar de Elephant Sanctuary. Lody had zich helemaal verheugd op de olifantjes. Deze toer zou 8 uur duren, dus je begrijpt we waren in vol verwachting! We werden opgehaald in een busje, op zo'n verzamelplek werden mensen verspreid over verschillende busjes en wij zaten bij een Japanner, 2 Roemenen en 2 Nederlanders in een busje.

De rit was prachtig. We kregen een goed beeld hoe Maleisie er nu uit ziet en halverwege kregen we lunch in zo'n straattentje waar verse roti werd gebakken. Erg lekker. De mensen waren ook heel gezellig en we hebben erg gelachen. Na de lunch de bus weer in en omdat we te vroeg waren, stelde de gids voor om naar Deer-world te gaan. Daar kon je beesten eten geven. "Veddy veddy interresting!"

Nou dat Deer-world bleek een slap aftreksel te zijn van een dierentuin. Had veel weg van het dierentuintje in Wissel bij Epe. Het leek meer op een kinderboerderij. In Wissel hebben ze een opgezette leeuw met flikkeroogjes, hier een overspannen beer. Daar hebben ze 2 volledige gestresste aapjes in een hok, hier een overactieve struisvogel. Het was het net niet....

En toen mochten we eindelijk door naar de Olifanten! Yes! In de brochure staat dat het geen olifanten freak show is. Dat deze beesten zijn gered van uitbuiting en mishandeling. Dat ze worden herplaatst op verschillende delen van Maleisie. Dat je de beesten mag wassen in de bijliggende rivier, dat je ze mag voeren en dat je samen met hun oppasser op de nek mag zitten. "Bring dry clothes, a towel and bathing suite with you, because the experience is magic!" Yeah right...

Anak Asli

We mochten het veld op, kleiner dan een voetbalveld, tenminste 20 bussen vol met toeristen en daar stonden de olifanten. Zes stuks! Wat?! Ja, zes stuks en 3 kleintjes. Wat een desillusie. Hoezo gered van uitbuiting? M'n neus!

Het rondje op de olifant was niet meer dan een tripje van 10 meter. De bananen waren niet te vinden. En de rivier ingaan met een olifant was er niet bij. Lody vond het wel goed zo. Ze had geen zin om op een olifant te zitten. Zeker niet als je zag dat je met 3 man tegelijk op zo'n rug mocht zitten.

Wat wel leuk was dat de olifanten de rivier in gingen met hun oppasser. Ze werden gewassen en dat vonden ze echt leuk zo te zien. Eentje had er genoeg van en die sloeg op hol! Recht de jungle in en de opassers waren "not amused!".

Toen mochten we de bus weer in en 100 kilometer terug naar KL...

's Avonds zijn we gaan eten in de buurt van het hotel. We waren helemaal kapot van de hitte en het geslenter de hele dag. Minder leuk was dat we een zakkenroller zagen die achterna werd gezeten door 10 Maleisiers, werd gepakt en volledig in elkaar werd gerost en daarna aan de politie werd overgedragen. Hmmm... Land's eer, land's wijs...maar wij totaal van slag.

Terug naar het hotel en opnieuw aan de Singapore Sling! Die hadden we nu echt nodig!

Maandag: 's Avonds terug naar HK dus we hebben de hele morgen gehangen aan het zwembad. Lekker niets doen. Om 12 uur uit gechecked, nog "effe" het winkelcentrum in (het was echt heeel goedkoop!!!) en de taxi in naar het vliegveld.

Eerst maar inchecken om die koffers af te geven. Ik kreeg mijn ticket en toen Lody. Niet dus! Ze kon geen bewijs leveren dat ze vanuit HK weer terug zou gaan naar NL!! Shit! Lody had haar ticket uit de tas gehaald omdat ze die niet nodig had. Maar volgens Maleisie-airlines kon dit niet. Het was niet hun regel maar die van HK. Wat nu? Mijn relaas, dat ik haar eigenhandig na 2 weken weer op het vliegtuig zou zetten terug naar NL, omdat ik dan wel een overdosis familie had gehad, hielp niet. Jammer. Ze moesten eens weten... Maar we hadden een probleem dus.

Chiel zit nog steeds in China en kon geen fax sturen met haar ticket. Dus we hebben een nieuwe ticket geboekt. Een nepperd. Uitgeprint en toen mocht ze wel mee! Ik heb vanmorgen de ticket weer gecancelled.

Airport Kuala Lumpur

Eenmaal terug in HK heeft Lody een fles rode wijn leeg gedronken en hebben we de foto's gedownload. En vanmorgen hebben we uitgeslapen! Al met al hebben we een te gekke 5 dagen gehad! Het was echt super!

De foto's staan in de rechter kolom onder het kopje "foto's".

7 comments:

Anonymous said...

Zeker te weten een ervaring die ik van mijn leven niet meer zal vergeten. Het was echt prachtig en heel erg gezellig!! Bedankt Ans dat ik dit weer mee mocht maken. Ik weet zeker dat er ergens weer een moment komt dat ik Maleisie weer zal bezoeken. De Batu caves is echt een aanrader. En ja het stukje echte Maleisie naar de olifanten ook. De mensen zijn erg aardig, praten heel veel al hoewel ik wel moeite had om ze te verstaan. Dat ging Ans natuurlijk een stuk beter af.

Lody

simone said...

He zus(sen) die Maleisieƫrs (?) vonden jou natuurlijk ook zooooo leuk dat ze je niet wilden laten gaan \Lood!! Hahaha, nee hoor zonder dollen, lijkt me verschrikkelijk zo'n incident. Maar voor de erest hebben jullie weer buitensporig genoten, zo te zien van alleen al deze foto's.

Dikke pakkerd voor jullie allebei!!!

Simone

P.s. ben stiekum ook wel weer heel blij dat jullie terug zijn in het vretrouwde, veilige HK!!

Arlene said...

Tja de zusjes zullen weer eens niet een avontuurlijk uitstapje hebben!Moet zeggen dat ik het helemaal eens ben met Simone dat ik ook blij ben dat jullie weer veilig in HK zijn want naar nu bekend is zijn er toch nederlanders omgekomen bij de aanslagen en is de oorsprong van de dader(s) waarschijnlijk Maleisie!Maar....jullie hebben het goed gehad,veel gezien en genoten.
Nu weer bijkomen van alle nieuwe indrukken!
liefs en nog heel veel plezier!
Arlene

Werkpaard said...

Oh wat gezellig dat je er weer bent Ans! En het ziet er zeker bijzonder uit, niet allemaal even aantrekkelijk (die rug!!!!, ayiyaaah!)

Anonymous said...

He Simoon, dat zal het zijn natuurlijk. Voelde me daar ook wel thuis hoor. Maar veilig en wel terug in HK geeft ook wel een heel rustig gevoel.

Bye, bye!

Lody

Ryanne Becking said...

He Ans,

Welkom terug in Hong Kong, klinkt als heerlijke dagen genieten met je zus. Jammer dat de olifanten zo tegenvielen. Wij zijn er anderhalf jaar geleden geweest en hebben ze uitgebreid gevoerd en ik heb inderdaad met twee babyolifantjes gezwommen, was heel bijzonder. Er waren toen ook maar iets van 20 toeristen, dus we konden alles met de beesten doen wat we wilden zonder in de rij te hoeven staan.

Liefs Ryanne

Sanne said...

Het ziet er allemaal heerlijk uit Ans! Op die enge visjes en behaarde rug na uiteraard ;-)