Wednesday, June 10, 2009

Net effe anders

Vanmorgen ben ik naar dr.Wong gegaan. Ik had een afspraak om 11 uur. De praktijk is gevestigd op de 19de verdieping net achter het Sheratonhotel op Nathanroad, dus een goede twee minuten lopen vanaf ons huis.

Die doktoren weten trouwens wel waar ze hun praktijk opzetten! Wauw. Ik kwam de lift uit en je staat gelijk oog in oog met de prachtige skyline van Hong Kong. En trouwens ook een prima uitzicht op het zwembad van het Sheraton hotel. Ik wist niet dat ze een zwembad op het dak hadden, maar het zag er goed uit kompleet met diverse bubbelbaden en bar!

Maar ik dwaal af. Ik had een oproep gekregen om me te laten onderzoeken op baarmoederhals kanker. Ik haat dat soort dingen maar t'is niet anders. Wat moet, dat moet. Dus...
Ik mocht even plaats nemen en dan zou ik opgeroepen worden. Binnen 2 minuten hoorde ik 'mrs. Joanna Hong? You have appointement with dr. Wong?' He, dat rijmt! En wat snel! Eerst werd mijn bloeddruk opgemeten en volgens de assistente had ik een keurige bloeddruk. Als een jonge blom! Ha! Ik mocht nog even terug naar mijn plekkie en ik had de stoel nog niet gevoeld, toen mijn naam opnieuw door de wachtkamer schalde.

Dr. Queeny Wong, een piepjong vrouwtje, zat achter haar grote bureau. "What's the problem today?" Nou, niet! Maar ik kom vanwege dat onderzoek. 'Okay, no problem!' Ik werd naar een kamertje gebracht achter een gordijn. De assistente vertelde wat ik moest doen en deed mijn tas in een kluisje!! Is dat niet geweldig? Een kluisje! Bij de dokter!!

Mijn ogen waren al druk bezig de kleine ruimte (het blijft wel HK natuurlijk) af te zoeken naar van die steigbeugels, maar nee, in de verste verte niet te vinden. Pff...dat scheelt. Ik mocht gaan liggen en ik kreeg een enorme badstoflaken over me heen gelegd. 'Are you comfortable?' vroeg ze. Ik wel! Mens je hebt geen idee hoe dit in NL gaat. Voor god en vaderland hang je in die beugels totdat de dokter komt, die dan tijdens het onderzoek begint te vertellen over zijn vakantie!!

Daar kwam dokter Queeny achter het gordijn tevoorschijn! Met mijnwerkerslampje op! Ik moest er gewoon om lachen. Ze dook onder de deken en binnen 10 tellen was het gebeurt. Bij de prijs inbegrepen was ook een borstonderzoek, dus dat ging ze gelijk doen.

'Everything ok?', vroeg ze. Echt meid, ik ben helemaal blij. Ik bedoel, ik ben preuts, maar de artsen hier in HK zijn nog veel preutser. Als het hier zonder een naakt stukje huid kan, dan doen ze dat ook! Dat viel me al op bij de fysio en in het ziekenhuis. Het had weinig gescheeld of ze hadden de injectie dwars door mijn spijkerbroek gegeven toen ik een pijnstiller nodig had!

'Ok, you can dress now!' zei ze. Zo gezegd, zo gedaan. En terwijl ik achter het gordijn vandaan kroop, stond de assistente al te wachten met mijn tas in haar hand! Als dat geen service is, dan weet ik het ook niet meer! 'Mrs. Hong, we call you in 7 days, to give you results ok?' Wat? Dan al? Dus het hoeft geen 6 weken te duren?? Nou perfect!!

Je begrijpt ik liep zo licht als een veertje weer naar huis. Het hele gedoe had nog geen kwartier in beslag genomen. En ik heb me geen enkel moment opgelaten gevoeld. Wat een verschil...

Volgens mij heb ik het al eerder gezegd, en ik heb het ook op andere blogs gelezen, dat de gezondheidszorg hier in HK echt heel goed en efficient is. Je wordt gelijk geholpen, geen wachttijden, en als het maar 5 minuten langer duurt, staan ze zich van alle kanten te verontschuldigen.

Als je gewoon naar een goverments-ziekenhuis gaat dan kost je dat alleen het inschrijfgeld. Toen ik per ambulance naar het ziekenhuis ging, injecties kreeg, rontgenfoto's werden gemaakt, een zak vol met pijnstillers van 4 verschillende soorten meekreeg en de spoedeisende hulp kreeg van 3 verschillende artsen was het saldo 100 hkd!! 10 euro!!
Nu was ik bij een prive-kliniek en koste het hele gedoe 400 hkd. En dat was kompleet met koffie. Wat ik ook geen slechte deal vind. T'is gewoon net effe anders hier...

3 comments:

Wytske said...

WAUW, ik zit met verbazing te lezen, het is nu namelijk 11.42 uur! Kan je nagaan hoe snel (en wat een fan ik ben, binnen het uur op de hoogte). ;-)

En idd: HK Dokters RULE!!!

Yvon said...

Ehhh, wil niet vervelend doen hoor... Maar ben je in NL ooit bij de fysio in Druten geweest??
Ik wel, héél vaak;-)) Aparte kleedhokjes, handdoeken waar je maar wenst, dus pravicy allover!!
En bovenal, alles gedekt door je ziektenkostenverzekering! Bij de "gewone" Fysio-praktijk hier in het dorp, staan ook koffie-automaten... Met échte hollandse DE koffie;-)
De prijzen in Hk, daar kunnen zij niet tegenop... Maar hier zijn ze volledig vergoed....Kost je dus niets!!
Ik blijf dus fan van een goede NL fysio-praktijk!!

miss honeybee said...

Ha die Yvon,

Het ging me om het feit dat men hier, als het maar even kan, geen blote mensen op tafel willen hebben. Het ging erom wat achter de deur of gordijn gebeurt!

Bij de fysio hoefde ik me niet uit te kleden b.v.. Ze deden alles onder het t-shirtje en de spijkerbroek op halfzeven door. En in het ziekenhuis krijg je van de nachtponnen aan met drukknopen aan de achterkant. Dat heb ik in NL echt nog nooit meegemaakt.
Niets dan goeds over de fysio in NL!

Ik ben niet zoals jij heel vaak bij de fysio geweest in NL maar wel vele malen bij een gynaecoloog, vroedvrouw en huisarts geweest voor inwendige onderzoeken en uitstrijkjes, en daar zitten ze er niet mee, om jou met ontbloot onderlichaam en je benen in stijgbeugels rustig te laten liggen. Zonder handdoek! En dat is heel vervelend en genant.

En dat gezondheidszorg in NL niets kost is niet helemaal waar. Je betaald wel elke maand voor je ziektenkostenverzekering. En die liegen er niet om.

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails